StoryEditor
Rynek i trendy
04.10.2024 09:00

NielsenIQ: Kosmetyczne marki własne nie zwiększyły wartościowego udziału w rynku

Produkty kosmetyczne marki własnej sieci dyskontowej Biedronka / fot. wiadmoscikosmetyczne.pl

Marki własne sieci handlowych zyskują na znaczeniu w wielu branżach, ale w kosmetycznej nie zwiększyły wartościowego udziału od ubiegłego roku – wynika z danych NielsenIQ.

Marki, które powstają na zlecenie sieci handlowych zwiększają swoje udziały w rynku, gdy konsumenci zaczynają oszczędzać. Ostatnie inflacyjne lata dały więc im pożywkę do wzrostu. Jednak w rynku kosmetycznym nie mają tak dużego udziału jak dzieje się to w innych branżach.

image
Michał Rudecki, client director, NielsenIQ 
fot. NielsenIQ
–  W kosmetykach udział wartościowy marek własnych za ostatnich 12 miesięcy (dane do 28 lipca 2024 r. – red.) utrzymywał się na poziomie niecałych 8 proc. i jest to dokładnie taka sama wartość jak rok wcześniej – mówi dla wiadomoscikosmetyczne.pl Michał Rudecki, client director w NielsenIQ.

Zestawia te dane z kategorią chemii gospodarczej.

– Tu udział marek marek własnych stanowi wartościowo około 21 proc., a w ujęciu ilościowym już 31,6 proc. całego koszyka kosmetycznego. Jest to   nieznaczny wzrost w porównaniu do roku poprzedniego, gdy udział ten wynosił 30,2 proc. – zauważa Michał Rudecki.

W kosmetykach marki sieci handlowych mają różną siłę w zależności od segmentu produktów. Największy udział wartościowy osiągają w takich kategoriach jak płyny do kąpieli (32 proc.), mydła toaletowe (31 proc.), nici dentystyczne (25 proc.) i makijaż paznokci (19 proc.).

Czytaj także: NielsenIQ: Rośnie ilościowa sprzedaż w wielu kategoriach kosmetycznych

Jak podaje NielsenIQ, pierwsza połowa 2024 r. przyniosła długo oczekiwany zwrot i dobrą koniunkturę dla polskiej branży FMCG. Spowalniająca inflacja wywołała wzrost optymizmu konsumentów, który przełożył się na wzrost wolumenu sprzedaży i konsumpcji dóbr FMCG. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Katarzyna Mauduit, Douglas: Potencjał zakupowy pokolenia Alfa jest obiecujący [FBK 2024]
Katarzyna Mauduit, Marketing Director Poland & CEE, Douglas, podczas Forum Branży Kosmetycznej 2024Shootit

– Nie mamy danych na temat wydatków generacji Alfa. Jednak patrząc na to, co konsumuje to pokolenie, obserwując jego zachowania w sklepach stacjonarnych oraz w social mediach, a także wyciągając wnioski z badań, mogę stwierdzić, że jego potencjał zakupowy jest dla branży kosmetycznej obiecujący – powiedziała Katarzyna Mauduit, dyrektor marketingu na Polskę i region CEE w sieci Douglas podczas Forum Branży Kosmetycznej 2024.

Katarzyna Mauduit, Marketing Director Poland & CEE, Douglas, przyznała podczas debaty "Generacja JA, pokolenie Alfa – kim są beauty konsumenci przyszłości?" na Forum Branży Kosmetycznej 2024, że pokolenie Alfa jest podatne na trendy i modę. Dodała również, że jest to generacja aspirująca i mocno nastawiona na konsumpcję.

W jej ocenie potencjał zakupowy pokolenie Alfa – mimo że jest ono najmniej liczne patrząc na całą strukturę wiekową Polaków – jest dla branży kosmetycznej obiecujący.

Podstawę do takich sądów daje m.in. obserwacja obecnych zwyczajów zakupowych tej generacji. – Dzieciaki mogłyby kupować kosmetyki marek masowych, a jednak przychodzą do stacjonarnych drogerii sieci Douglas, po marki semiselektywne – zaznaczyła Katarzyna Mauduit.

– Myślę, że te nawyki w tym pokoleniu zostaną – stwierdziła, dodając, że „Alfy” poniekąd wyssały je z mlekiem matki.

Katarzyna Mauduit wyraziła opinię, że generacja Alfa ma wiele wspólnego z generacją Z, bardziej od starszych pokoleń nastawioną na konsumpcję, dla której priorytetami nie są już zakup mieszkania i stabilizacja. Różnica miedzy nimi polega jednak na tym, że „Zetki”, w momencie, kiedy były w wieku dzisiejszych „Alf”, nie używały kosmetyków na taką skalę.

Katarzyna Mauduit podkreśliła również, że branża ma obowiązek komunikować się z pokoleniem Alfa w sposób etyczny i ciąży na niej obowiązek edukowania nie tylko dzieci, ale i ich rodziców w zakresie tego, jakiego rodzaju kosmetyki są dla nich odpowiednie.

Przyznała także, że sieć Douglas, mimo że stara się komunikować z konsumentami w sposób zgodny z zasadą inkluzywności, ma problem ze znalezieniem do kampanii w mediach społecznościowych takiego grona influencerek, które pokazywałoby, że piękno może mieć różne oblicza.

Wynika to z faktu, że w Polsce wśród influencerek dominują modelki oraz osoby, których twarze są skorygowane za pomocą filtrów oraz różnego rodzaju zabiegów z zakresu medycyny estetycznej.

image
Partnerzy Forum Branży Kosmetycznej 2024

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomościhandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

 

Magdalena Stosio-Róg
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
21.10.2024 12:47
Padł nowy rekord eksportu koreańskich kosmetyków - 7,4 miliarda dolarów
Koreańskie kosmetyki nadal święcą globalne triumfy.Shutterstock

Ministerstwo Żywności i Bezpieczeństwa Leków Korei Południowej odnotowało rekordowy poziom eksportu kosmetyków w pierwszych dziewięciu miesiącach bieżącego roku, osiągając wartość 7,4 miliarda dolarów amerykańskich. To wzrost o 8,8 procent w porównaniu do wyników z 2021 roku, kiedy eksport wyniósł 6,8 miliarda dolarów.

Pierwsze trzy kwartały 2024 roku przyniosły znaczący wzrost eksportu koreańskich kosmetyków, który wzrósł o 19,3 procent w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Wśród głównych rynków docelowych najważniejszym pozostaje Chiny, gdzie wartość eksportu osiągnęła 2 miliardy dolarów. Na kolejnych miejscach uplasowały się Stany Zjednoczone z wynikiem 1,4 miliarda dolarów oraz Japonia, do której wysłano kosmetyki o wartości 700 milionów dolarów.

Mimo że eksport do Chin spadł o 9,1 procent, duże zainteresowanie produktami K-Beauty w USA zrekompensowało te straty – eksport do Stanów Zjednoczonych wzrósł o imponujące 38,6 procent rok do roku. Koreańska branża kosmetyczna aktywnie dywersyfikuje swoje rynki zbytu poza Chinami, a wyniki za 2024 rok wskazują, że strategia ta przynosi oczekiwane rezultaty.

Czytaj także: K-Beauty na fali wzrostu

Koreański przemysł kosmetyczny słynie z innowacyjnych produktów, zaawansowanych technologicznie formuł i unikalnych składników pochodzenia naturalnego. Wysoka jakość kosmetyków, szeroka gama produktów pielęgnacyjnych oraz szybkie reagowanie na globalne trendy sprawiają, że koreańskie marki, znane pod wspólną nazwą K-Beauty, zdobyły popularność na całym świecie. Koreański przemysł kosmetyczny charakteryzuje się również silnym naciskiem na badania i rozwój, co pozwala na wprowadzanie na rynek zaawansowanych produktów, takich jak maski w płachcie, esencje i kremy BB. To innowacyjne podejście w połączeniu z estetyką i dbałością o zdrowie skóry przyciąga konsumentów zarówno w Azji, jak i na Zachodzie.

Czytaj także: Rynek produktów K-beauty wzrośnie do CAGR na poziomie 9 proc. i osiągnie wartość 13,9 miliarda dolarów do końca 2027 r.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. październik 2024 01:18