W trzecim tygodniu wojny w Ukrainie nadal widać podwyższone obroty FMCG, choć rynek odnotował niższą dynamikę sprzedaży niż w tygodniu poprzednim.
Z analiz NielsenIQ wynika, że dynamika obrotów sklepów należących do grupy ponad 30 wiodących sieci detalicznych w Polsce w dziesiątym tygodniu 2022 roku (w dniach 7 – 13 marca) odnotowała 14 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego tygodnia roku poprzedniego. Jest to nadal wyższe tempo, niż dla średniej dynamiki z tygodni sprzed wojny (W01-7’2022, +8 proc.), ale występuje spowolnienie w stosunku do poprzedzającego tygodnia (dynamika za W09’2022 wynosiła +17 proc.).
W tygodniu dziesiątym nadal obserwujemy mocną ewolucję kategorii spożywczych, takich jak konserwy mięsne (+97 proc.), mąka (+95 proc.) czy cukier (+63 proc.).
Kategorie higieny osobistej oraz jedzenia dla dzieci, które w poprzednim tygodniu notowały bardzo silne wzrosty, obecnie znacznie spowolniły.
Silnie rosnąca w poprzednim tygodniu kategoria pieluch (W09’2022, +133 proc.) obecnie odnotowała wzrost na poziomie +13 proc. Nieco mocniejsze obroty utrzymały kategorie szczoteczek do zębów (+40 proc.), żele pod prysznic (+33 proc.) czy artykuły higieny kobiecej (+20 proc.).
Sprzedaż jedzenia dla dzieci wzrosła o jedynie 25 proc., a w kategorii mleka dla dzieci nawet odnotowano spadki w wysokości -17proc.
Nadal utrzymuje się geograficzne zróżnicowanie dynamiki sprzedaży – wyższe wzrosty w tygodniu W10’2022 notują regiony wschodnie (+15 proc.) oraz południowowschodnie naszego kraju (+16 proc.). Wyższa dynamika widoczna jest również w największych miastach Polski: Kraków (+22 proc.), Warszawa (+17 proc.), Wrocław (+19 proc.).