Nielsen monitoruje wydatki konsumentów porównując je rok do roku i tydzień do tygodnia, by zobaczyć, jak pandemia wpłynęła na sprzedaż poszczególnych kategorii. Najnowsze dane dotyczą tygodnia 17. Bieżącego roku, który zaczynał się 20 kwietnia. Są optymistyczne, ponieważ wzrosła wartość koszyka zakupowego, zarówno w odniesieniu rok do roku, jak i tydzień do tygodnia.
– W tygodniu 17. Nielsen zaobserwował pozytywne sygnały dotyczące danych sprzedażowych. Mówimy o tygodniu, który rozpoczął się 20 kwietnia, czyli w dniu kiedy zaczął obowiązywać pierwszy etap znoszenia ograniczeń dotyczących m.in. liczby osób w sklepach. Ta zmiana wyraźnie korzystnie wpłynęła na dynamikę koszyka – mówi Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. współpracy z sieciami handlowymi Nielsen Connect w Polsce. – Dwucyfrowe wzrosty odnotowano w najważniejszych obszarach: w porównaniu do ubiegłego roku, ubiegłego tygodnia, w internecie i w sklepach stacjonarnych. Przyczyniły się do tego zarówno kategorie spożywcze, jak i – po raz pierwszy od kilku tygodni – te przemysłowe. Obok poziomu wzrostów ważna jest również siła kategorii, które mają największy wpływ na finalny wynik koszyka. W analizowanym okresie były to środki czystości, alkohole i produkty mrożone – analizuje Ewa Rybołowicz.
Dane sprzedażowe dotyczące wartości sprzedaży na podstawie Panelu Handlu Detalicznego Nielsen (suma sieci współpracujących)
Kategorie o wysokim wzroście wartości sprzedaży to m.in.: środki czystości +64 proc., piwo +19 proc., lody +11 proc. Natomiast spadki wartości sprzedaży zanotowały kosmetyki do makijażu twarzy -76 proc., kosmetyki do makijażu oczu -66 proc., bułki -21 proc.