Co poprawa nastrojów oznacza dla rynku? – Konsumenci pozytywnie oceniają perspektywy sytuacji na rynku pracy. Są skłonni wydawać więcej. Uważają, że teraz jest dobry czas na zakupy – tłumaczyła Małgorzata Cichecka w trakcie debaty „Polska rodzina na zakupach. Rodziny w centrum zainteresowanie sieci handlowych i firm FMCG”, która odbyła się podczas Kongresu Rynku FMCG 2018.
Ekspertka podkreśliła, że polski shopper jest mocno nastawiony na promocje, których aktywnie poszukuje. W przypadku osób, które założyły rodzinę, ta tendencja jeszcze się potęguje. – Wynika to przede wszystkim z tego, że mimo wyższego budżetu, budżet rozporządzalny na jedną osobę w gospodarstwie domowym jest mniejszy, niż w przypadku osób pracujących tylko na własny rachunek. Dlatego to właśnie ta grupa lepiej zna ceny produktów, które regularnie kupuje – powiedziała Cichecka.
Zapytana o strukturę rodzin w Polsce, wyjaśniła, że według opracowań Głównego Urzędu Statystycznego, ponad 50 proc. stanowią rodziny z jednym dzieckiem, zaś jedna trzecia to rodziny z dwójką dzieci. Niewiele ponad 11 proc. to rodziny z trójką lub większą ilością dzieci. - Są to dane ze Spisu Powszechnego z 2011 roku, więc na pewno nieco się już od tego czasu zmieniło – zaznaczyła przedstawicielka Nielsena.
- Według GUS rodzina to gospodarstwa domowe z dziećmi do 24 roku życia będącymi na utrzymaniu rodziców. Natomiast z naszych badań wynika, że najwięcej różnic w zwyczajach zakupowych można zaobserwować wśród rodzin z dziećmi do 15 roku życia – dodała.