StoryEditor
Rynek i trendy
05.10.2023 14:26

Najwięcej na kosmetyki wydają mieszkańcy średnich miast; kobiety tylko nieco wyprzedzają mężczyzn [Raport Gemius]

Kobiety na zakupach (fot. Shutterstock) / Shutterstock
Wydatki na kosmetyki i perfumy stanowią istotny element budżetu Polaków i Polek. Choć nie jest to największa kategoria wydatków, to wydaje się, że ma ona znaczący wpływ na nasze życie i naszą samoocenę. Różnice wiekowe i ekonomiczne wpływają na to, ile środków przeznaczamy na te produkty. Gemius zbadał nasze nawyki zakupowe w tej kategorii i przybliżył je w raporcie E-Commerce w Polsce 2023.

Według badań przeprowadzonych przez firmę badawczą Gemius, przeciętne wydatki na kosmetyki i perfumy wynoszą 130 złotych miesięcznie na osobę. Jest to wartość istotna z punktu widzenia budżetu domowego, ale trzeba ją zestawić z wydatkami w innych kategoriach, aby uzyskać pełniejszy obraz.

Dla porównania, na artykuły spożywcze wydajemy znacznie więcej - średnio 405 złotych miesięcznie, co świadczy o kluczowym znaczeniu żywności w codziennym życiu i budżecie gospodarstwa domowego. Na odzież i obuwie wydajemy również znaczącą sumę, a mianowicie 270 złotych miesięcznie. Wydatki na ubrania i obuwie są bezpośrednio związane z naszym wizerunkiem i stylem życia, więc nie jest zaskakujące, że zajmują istotne miejsce w budżecie.

image

Struktura odpowiedzi respondentów.

Gemius
Jednak to, co wyróżnia wydatki na kosmetyki i perfumy, to fakt, że są one charakterystycznie zróżnicowane ze względu na wiek i sytuację finansową. Osoby po 50. roku życia wydają na nie najmniej. To może być wynik różnych czynników. Osoby starsze mogą być mniej zainteresowane produktami kosmetycznymi i perfumami, koncentrując się na innych aspektach życia. Może to również wynikać z większej skłonności do oszczędzania lub prostszego podejścia do pielęgnacji osobistej.

Z drugiej strony, osoby, które oceniają pozytywnie sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego, wydają na kosmetyki i perfumy więcej. To sugeruje, że istnieje silny związek między dostępnością środków finansowych a gotowością do inwestowania w produkty pielęgnacyjne i zapachowe. Kosmetyki i perfumy często kojarzą się z luksusem i dobrym samopoczuciem, dlatego osoby o stabilnej sytuacji finansowej mogą być bardziej skłonne do eksperymentowania z różnymi produktami.

Interesującym spostrzeżeniem jest fakt, że charakter tych wydatków nie jest znacznie zróżnicowany pod względem geograficznym. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy mieszkamy w dużym mieście, małej wsi czy średnim mieście, wydatki na kosmetyki i perfumy pozostają stosunkowo stabilne. Jednakże, istnieje nieznaczna różnica, że mieszkańcy średnich miast wydają nieco więcej na te produkty niż osoby mieszkające w innych lokalizacjach. To może wynikać z większej dostępności sklepów i opcji zakupowych w średnich miastach.

Warto zauważyć, że stosunkowo niewielka jest różnica uśrednionych wydatków między kobietami a mężczyznami; te pierwsze na kosmetyki wydają miesięcznie 140 zł, o 30 zł więcej niż mężczyźni.

Badanie Gemius przeprowadzono na grupie respondentów liczącej 494 osoby w wieku min. 15 lat.

Czytaj także: Przybywa konsumentów, którzy oglądają kosmetyki w internecie, ale kupują je w stacjonarnych sklepach [Raport Gemius]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. kwiecień 2025 02:33