StoryEditor
Rynek i trendy
04.07.2024 13:06

Najpopularniejsze kosmetyki do opalania. Top kremy z filtrem na Allegro

Od początku kwietnia na Allegro rośnie zainteresowanie kosmetykami do opalania, a kupujący najczęściej wybierają produkty z wysokimi filtrami SPF 50. Które kosmetyki słoneczne są bestsellerami sprzedaży?

Rośnie sprzedaż kosmetyków w internecie, a Allegro jest platformą, która w Polsce nie ma póki co równej sobie konkurencji. Interesujące są więc dane pokazujące, jakie kosmetyki na Allegro kupują konsumenci, ile na nie wydają, które marki i produkty wybierają. Takie dane marketplace zebrał na temat kosmetyków do opalania.

Ochrona przed UV - nadal głównie latem

Kosmetyki z filtrami UV są nadal stosowane sezonowo. Pierwsze widoczne wzrosty w zakupach kosmetyków do opalania na Allegro widać już na początku kwietnia.

⎼ Choć niewątpliwie rośnie świadomość związana z tym, jak ważne jest korzystanie z produktów z fotoprotekcją, wciąż dużo jest do zrobienia w zakresie edukacji na ten temat. Spośród badanych, którzy deklarują, że korzystają z produktów z SPF, niemal połowa robi to tylko w sezonie wiosenno-letnim ⎼ 46 proc. w przypadku produktów do twarzy i 49 proc. w przypadku produktów do ciała. Co więcej niemal drugie tyle (40 proc.) badanych korzysta z produktów z SPF do ciała tylko gdy sobie przypomni – mówi Anna Sztupecka-Podawca, Manager kategorii Zdrowie w Allegro.

Wysokie czy niskie filtry UV?

Kupujący na platformie najchętniej wybierają produkty najsilniej chroniące przed słońcem. Wśród dermokosmetyków produkty z SPF 50 są wybierane 10 razy częściej niż drugie najpopularniejsze z SPF 30.

Konsumenci coraz częściej szukają produktów o szerszym spektrum działania. Nie chodzi już tylko o ochronę przeciwko promieniowaniu UVA i UVB, ale również zabezpieczające przez wpływem światła niebieskiego HEV czy podczerwonego IR.

Dlaczego kupujemy kosmetyki z filtrami SPF? Jak pokazują wyniki badania, głównym motywatorem jest ochrona przed promieniowaniem UV (82 proc.), a także opóźnienie procesów starzenia się skóry (55 proc.) i obawa przed przebarwieniami (42 proc.).

Kosmetyki do opalania – bestsellery na Allegro

Produkty marek Holika Holika, CeraVe i La Roche-Posay, ale także polskich marek Bielenda Professional, Bandi, Ziaja, Dermika są najpopularniejszym kosmetykami z SPF na Allegro.

Bestsellerem jest obecnie wodoodporny krem-żel koreańskiej marki Holika Holika z SPF 50 PA++++.

 

Bestseller 2024 kosmetyk z SPF na Allegro:

Holika Holika wodoodporny krem-żel do twarzy z filtrem SPF 50

Top trend: koreańskie kremy z filtrem SPF 50

 

Top marki dermatologiczne kosmetyków z SPF na Allegro:

 

La Roche-Posay, Pharmaceris i Bioderma (kwiecień - czerwiec 2024)

La Roche-Posay, Pharmaceris, Mustela i SVR (kwiecień - sierpień 2023)

 

Top polskie marki kosmetyków z filtrami UV:

  • Bielenda
  • Bielenda Professional
  • Bandi
  • Ziaja
  • Dermika

 

  • Najpopularniejsze formuły kosmetyków z filtrem:
  • Krem (szczególnie transparentne, żelowe formuły)
  • Mgiełka/spray
  • Emulsja
  • Sztyft

Jak pokazują dane Allegro, średnia wartość koszyka w przypadku produktów przeciwsłonecznych to dziś ok. 64 złote. W ciągu ostatnich lat wydatki na produkty “na słońce” wzrosły o około 10 złotych.

Kupując kosmetyki z filtrem Polacy najchętniej wybierają te w formule kremu, najlepiej transparentnego, a także mgiełki i spraye. Niektóre kobiety chętnie dołączyłyby kolejne produkty z filtrami SPF do swojej rutyny pielęgnacyjnej ⎼ najczęściej w postaci kremów zwalczających objawy starzenia się skóry (28 proc.) lub kosmetyków do makijażu typu podkłady czy pudry (21 proc.).

– Producenci w kwestii innowacyjności nie zawodzą. Popularność fotoprotekcji jeszcze kilka lat temu skupiała się na produktach do pielęgnacji twarzy i ciała, głównie w kremach z filtrem przeciwsłonecznym UVA/UVB. Dziś, kiedy świadomość konsumencka jest coraz większa, klienci szukają oznaczeń SPF w balsamach do ust, podkładach, kremach BB, korektorach, pudrach. To trend, który przyszedł do nas z Korei i zainspirował zarówno polskie marki, jak i globalne koncerny do poszerzenia asortymentu o makijaż z filtrami. Czego oczekują konsumenci? Najwyższej możliwej ochrony, o najszerszym spektrum działania, dużych pojemności, transparentnej i wodoodpornej formuły nie pozostawiającej śladu na skórze – podsumowuje Dagmara Gołek, Junior Manager kategorii Uroda w Allegro.

image
Jak Polacy stosują ochronę przeciwsłoneczną - badanie Danae dla Allegro, 2024
Allegro

Kosmetyki są w czołówce list letnich zakupów, ale niemal połowa mężczyzn i jedna trzecia kobiet w Polsce nie stosuje żadnej ochrony przeciwsłonecznej.

Kremów do twarzy z filtrem używa 73 proc. kobiet, tyle samo stosuje balsam do ciała z SPF. Wśród mężczyzn 52 proc. używa kremów do twarzy z filtrem i 60 proc. – stosuje takie produkty do ciała. Tylko 27 proc. respondentów sięga po kremy do twarzy z UV codziennie, a 10 proc. deklaruje, że codziennie stosuje kosmetyk do ciała z SPF.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
20.02.2025 10:47
Talkdesk: AI stało się personal shopperem konsumentów i konsumentek
DALL-E

Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz większą rolę w handlu elektronicznym, co potwierdzają najnowsze badania przeprowadzone przez Talkdesk w USA. Podczas świątecznego sezonu zakupowego w 2024 roku aż 90 proc. amerykańskich konsumentów skorzystało z rozwiązań opartych na AI podczas zakupów online.

Coraz większa popularność tej technologii świadczy o rosnącej akceptacji wśród klientów, którzy dostrzegają jej realne korzyści w procesie zakupowym. Jednym z kluczowych zastosowań AI w e-commerce jest wyszukiwanie promocji oraz monitorowanie przesyłek. Jak wynika z badania, 60 proc. konsumentów używało chatbotów do znajdowania lepszych cen i kodów rabatowych, a podobna liczba wykorzystywała je do śledzenia statusu zamówień. Co więcej, 56 proc. kupujących było bardziej zadowolonych z dodatkowego wsparcia AI, a 70 proc. osób, które skorzystały z tej technologii podczas świąt, deklaruje chęć korzystania z niej przez cały rok. Wskazuje to na rosnącą rolę AI jako narzędzia usprawniającego zakupy i obsługę klienta.

Interesującym aspektem jest także wpływ AI na liczbę zwrotów. Dane pokazują, że 7 na 10 konsumentów zwróciło w tym roku mniej produktów niż w latach poprzednich, co sugeruje, że sztuczna inteligencja pomaga podejmować bardziej trafne decyzje zakupowe. Automatyczne rekomendacje, analiza preferencji użytkowników oraz dopasowanie ofert do indywidualnych potrzeb przyczyniają się do większej satysfakcji klientów i zmniejszenia liczby nietrafionych zakupów.

Eksperci przewidują, że w najbliższej przyszłości AI stanie się jeszcze bardziej zintegrowana z procesem zakupowym. Już teraz 70 proc. klientów nie zdawało sobie sprawy, że korzystało z generatywnej AI podczas zakupów u sprzedawców, którzy wdrożyli tę technologię (Bain & Co., badanie z listopada 2024 roku). Oznacza to, że AI stopniowo staje się niewidocznym, ale niezwykle efektywnym wsparciem, pomagającym kupującym w podejmowaniu decyzji oraz zwiększającym wygodę i efektywność zakupów online.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
19.02.2025 23:54
Marki luksusowe i premium w Polsce 2024/25: największe wyzwania [RAPORT]
Segment premium, choć stosunkowo młody, rozwija się w Polsce w szybkim tempieigor_kell - stock.adobe.com

Segment marek premium i luksusowych rozwija się w Polsce w szybkim tempie. W obliczu rosnącej konkurencji i ewoluujących trendów konsumenckich kluczowe pytania brzmią: kim są klienci marek premium w Polsce i jak budować ich lojalność – mówią Dominika Hofman i Marta Wojciechowska, autorki raportu “Doświadczenia klienta w Polsce. Segment premium i luxury”.

Premiera raportu “Doświadczenia klienta w Polsce. Segment premium i luxury”, będącego pierwszą w naszym kraju analizą doświadczeń i preferencji konsumenckich w sektorze marek premium i luksusowych, miała miejsce 19 lutego w Warszawie.

Luksus coraz bardziej dostępny

Jak wynika z analizy ekspertów KPMG, polski rynek dóbr luksusowych napędzany jest przez rosnącą liczbę zamożnych Polaków, a liczba potencjalnych nabywców dóbr luksusowych stale rośnie. W 2023 roku liczba osób o rocznych dochodach powyżej 120 tys. zł wzrosła o 34 proc. rok do roku, osiągając 2,5 mln osób. Łączne zarobki tej grupy wyniosły 714 mld zł (wzrost o 29 proc. rok do roku).

Jak oszacowali eksperci z KPMG, kategoria luksusowych kosmetyków i perfum osiągnęła w 2024 roku rekordową wartość 2 mld zł (jest to wzrost o 5,8 proc. r/r). Największy udział w rynku miały perfumy, odpowiadające za 50,6 proc. całkowitej sprzedaży. 

Czytaj też: Rynek dóbr luksusowych w Polsce w 2024. Kosmetyki i perfumy ze wzrostem wartości [RAPORT]

Dominika Hofman i Marta Wojciechowska postanowiły przyjrzeć się bliżej temu rynkowi pod kątem konsumenta: kim jest, co decyduje o jego wyborach, czy i jak można zbudować jego lojalność. 

Segment premium, choć stosunkowo młody, rozwija się w Polsce w szybkim tempie. Klienci marek premium i luksusowych nie są już wyłącznie osobami o najwyższych dochodach. Coraz częściej są to konsumenci aspiracyjni, świadomi, śledzący światowe trendy oraz oczekujący wartości dodanej w każdym kontakcie z marką. Tym samym wyśrubowane standardy obsługi, transparentność działań oraz autentyczność komunikacji stają się niezbędne do budowania lojalności i trwałych relacji – wyjaśnia Dominika Hofman

image
Premiera raportu “Doświadczenia klienta w Polsce. Segment premium i luxury” 2024/25
M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl

Emocje, przeżycia, potencjał rynku

Jak podkreśla ekspertka, w dobie zmieniających się preferencji konsumentów, coraz większą rolę odgrywają doświadczenie, oparte na emocjach i przeżyciach. – Luksus nie jest już definiowany wyłącznie przez materialne dobra, ale również przez czas, uwagę oraz personalizowane usługi, które pozwalają klientom poczuć się wyjątkowo – dodaje Dominika Hofman.

Autorki raportu podkreślają, że ich celem jest nie tyle podanie danych liczbowych, ale przede wszystkim przyjrzenie się oczekiwaniom i emocjom klientów sektora premium i luksusowego w Polsce.

Polska scena marek premium ma ogromny potencjał, a kluczem do jego wykorzystania będzie umiejętne połączenie globalnych wzorców z lokalnymi aspiracjami – zauważa Dominika Hofman.

Jak wskazali ankietowani, czynnikami wpływającymi najmocniej na ich lojalność wobec marek premium jest wysoka jakość obsługi klienta (prawie 74 proc.), personalizowana oferta (36 proc.) oraz relacja emocjonalna z doradcą (34,5 proc.).

W dresie do butiku Chanel

Polscy konsumenci i eksperci wskazują też zgodnie, polski rynek marek premium i luksusowych różni się od rynków Europy Zachodniej. W badaniu ponad połowa (54 proc.) klientów przyznało, że spotkało się w sektorze premium z dyskryminacją.

Jestem pewien, że ta liczba byłaby kilkukrotnie niższa np. w Niemczech (...) W Berlinie absolutnie naturalną rzeczą jest wejście do butiku Chanel w dresach i zakup torebki z przyjemną, nie budzącą sztucznego dystansu obsługą i kilkoma kieliszkami szampana. W Polsce taka sytuacja jest wyjątkową rzadkością lub wręcz niemożliwa – wskazuje Bartosz Lechowski, fractional customer experience and marketing executive. – W Polsce rynek marek luksusowych w dużej części jest tworzony na bazie budowania dystansu do klienta, swoistego wywyższania się marki i wzmacniania w ten sposób poczucia jej niedostępności i wyjątkowości – podsumowuje Bartosz Lechowski. 

Obsługa klienta – kluczem do sukcesu?

Marki luksusowe inwestują w angażujące emocjonalnie kampanie, wspierane przez AI, prześcigają się w innowacjach i tworzą coraz bardziej zaskakujące doświadczenia zakupowe. 

Jednak nawet najbardziej wyrafinowana komunikacja nie zrekompensuje błędów i niedociągnięć w procesie obsługi klienta – wskazuje Marta Wojciechowska, luxury brand marketing expert. – Obszar edukacji zespołów sprzedażowych oraz poprawa jakości obsługi konsumentów premium będzie prawdopodobnie jednym z głównych wyzwań branży w jej dążeniu do utrzymania stałego, dynamicznego wzrostu – podkreśla Marta Wojciechowska.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. luty 2025 12:16