StoryEditor
Rynek i trendy
04.07.2024 13:06

Najpopularniejsze kosmetyki do opalania. Top kremy z filtrem na Allegro

Od początku kwietnia na Allegro rośnie zainteresowanie kosmetykami do opalania, a kupujący najczęściej wybierają produkty z wysokimi filtrami SPF 50. Które kosmetyki słoneczne są bestsellerami sprzedaży?

Rośnie sprzedaż kosmetyków w internecie, a Allegro jest platformą, która w Polsce nie ma póki co równej sobie konkurencji. Interesujące są więc dane pokazujące, jakie kosmetyki na Allegro kupują konsumenci, ile na nie wydają, które marki i produkty wybierają. Takie dane marketplace zebrał na temat kosmetyków do opalania.

Ochrona przed UV - nadal głównie latem

Kosmetyki z filtrami UV są nadal stosowane sezonowo. Pierwsze widoczne wzrosty w zakupach kosmetyków do opalania na Allegro widać już na początku kwietnia.

⎼ Choć niewątpliwie rośnie świadomość związana z tym, jak ważne jest korzystanie z produktów z fotoprotekcją, wciąż dużo jest do zrobienia w zakresie edukacji na ten temat. Spośród badanych, którzy deklarują, że korzystają z produktów z SPF, niemal połowa robi to tylko w sezonie wiosenno-letnim ⎼ 46 proc. w przypadku produktów do twarzy i 49 proc. w przypadku produktów do ciała. Co więcej niemal drugie tyle (40 proc.) badanych korzysta z produktów z SPF do ciała tylko gdy sobie przypomni – mówi Anna Sztupecka-Podawca, Manager kategorii Zdrowie w Allegro.

Wysokie czy niskie filtry UV?

Kupujący na platformie najchętniej wybierają produkty najsilniej chroniące przed słońcem. Wśród dermokosmetyków produkty z SPF 50 są wybierane 10 razy częściej niż drugie najpopularniejsze z SPF 30.

Konsumenci coraz częściej szukają produktów o szerszym spektrum działania. Nie chodzi już tylko o ochronę przeciwko promieniowaniu UVA i UVB, ale również zabezpieczające przez wpływem światła niebieskiego HEV czy podczerwonego IR.

Dlaczego kupujemy kosmetyki z filtrami SPF? Jak pokazują wyniki badania, głównym motywatorem jest ochrona przed promieniowaniem UV (82 proc.), a także opóźnienie procesów starzenia się skóry (55 proc.) i obawa przed przebarwieniami (42 proc.).

Kosmetyki do opalania – bestsellery na Allegro

Produkty marek Holika Holika, CeraVe i La Roche-Posay, ale także polskich marek Bielenda Professional, Bandi, Ziaja, Dermika są najpopularniejszym kosmetykami z SPF na Allegro.

Bestsellerem jest obecnie wodoodporny krem-żel koreańskiej marki Holika Holika z SPF 50 PA++++.

 

Bestseller 2024 kosmetyk z SPF na Allegro:

Holika Holika wodoodporny krem-żel do twarzy z filtrem SPF 50

Top trend: koreańskie kremy z filtrem SPF 50

 

Top marki dermatologiczne kosmetyków z SPF na Allegro:

 

La Roche-Posay, Pharmaceris i Bioderma (kwiecień - czerwiec 2024)

La Roche-Posay, Pharmaceris, Mustela i SVR (kwiecień - sierpień 2023)

 

Top polskie marki kosmetyków z filtrami UV:

  • Bielenda
  • Bielenda Professional
  • Bandi
  • Ziaja
  • Dermika

 

  • Najpopularniejsze formuły kosmetyków z filtrem:
  • Krem (szczególnie transparentne, żelowe formuły)
  • Mgiełka/spray
  • Emulsja
  • Sztyft

Jak pokazują dane Allegro, średnia wartość koszyka w przypadku produktów przeciwsłonecznych to dziś ok. 64 złote. W ciągu ostatnich lat wydatki na produkty “na słońce” wzrosły o około 10 złotych.

Kupując kosmetyki z filtrem Polacy najchętniej wybierają te w formule kremu, najlepiej transparentnego, a także mgiełki i spraye. Niektóre kobiety chętnie dołączyłyby kolejne produkty z filtrami SPF do swojej rutyny pielęgnacyjnej ⎼ najczęściej w postaci kremów zwalczających objawy starzenia się skóry (28 proc.) lub kosmetyków do makijażu typu podkłady czy pudry (21 proc.).

– Producenci w kwestii innowacyjności nie zawodzą. Popularność fotoprotekcji jeszcze kilka lat temu skupiała się na produktach do pielęgnacji twarzy i ciała, głównie w kremach z filtrem przeciwsłonecznym UVA/UVB. Dziś, kiedy świadomość konsumencka jest coraz większa, klienci szukają oznaczeń SPF w balsamach do ust, podkładach, kremach BB, korektorach, pudrach. To trend, który przyszedł do nas z Korei i zainspirował zarówno polskie marki, jak i globalne koncerny do poszerzenia asortymentu o makijaż z filtrami. Czego oczekują konsumenci? Najwyższej możliwej ochrony, o najszerszym spektrum działania, dużych pojemności, transparentnej i wodoodpornej formuły nie pozostawiającej śladu na skórze – podsumowuje Dagmara Gołek, Junior Manager kategorii Uroda w Allegro.

image
Jak Polacy stosują ochronę przeciwsłoneczną - badanie Danae dla Allegro, 2024
Allegro

Kosmetyki są w czołówce list letnich zakupów, ale niemal połowa mężczyzn i jedna trzecia kobiet w Polsce nie stosuje żadnej ochrony przeciwsłonecznej.

Kremów do twarzy z filtrem używa 73 proc. kobiet, tyle samo stosuje balsam do ciała z SPF. Wśród mężczyzn 52 proc. używa kremów do twarzy z filtrem i 60 proc. – stosuje takie produkty do ciała. Tylko 27 proc. respondentów sięga po kremy do twarzy z UV codziennie, a 10 proc. deklaruje, że codziennie stosuje kosmetyk do ciała z SPF.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. kwiecień 2025 03:24