Epidemia koronawirusa w piorunującym tempie rozwinęła rynek kurierski. Zbawieniem dla ludzi zamkniętych w domach - najpierw w związku z lockdownem, a później na kwarantannie lub unikających zatłoczonych miejsc - stali się kurierzy i firmy dostarczające jedzenie czy zakupy. Rynek delivery (dostaw) właśnie przeżywa swój najlepszy czas - podkreśla money.pl.
Usługi największych kurierów typu InPost, DPD czy DHL są już od dawna popularne, ale jeszcze pod koniec ubiegłego roku nie dla wszystkich było oczywiste, że można posłać kuriera do apteki po leki, burgera czy do marketu po drobne zakupy.
w 2015 roku serwis pyszne.pl szacował wartość rynku dostaw online samego tylko jedzenia na 200 mln zł. Teraz szacuje się, że blisko połowa zleceń odbywa się online lub przez specjalne aplikacje, a cały rynek delivery w Polsce może być wart ponad 7 mld zł.
- Polscy konsumenci działają coraz odważniej, odkrywając usługi, które na zachodzie Europy cieszą się dużą popularnością, jak to, że poprzez aplikację w smartfonie można zamówić nie tylko pizzę czy sushi, ale również kawę, przekąski, zakupy spożywcze i odebrać pranie - mówi w rozmowie z money.pl Carlos A. Silván, szef Glovo na Polskę.
Zdaniem Silvana w Polsce wzrośnie rola tzw. dark stores (lub dark kitchens). Chodzi o sklepy/restauracje o charakterze magazynu, w którym są przechowywane jedynie towary lub jedzenie, zamawiane tylko i wyłącznie przez internet - bez obsługi na miejscu. Swój pierwszy dark store w Polsce planuje otworzyć na przykład sieć Żabka.
Przedstawiciele branży delivery wierzą, że popyt na dostawy nie skończy się wraz z pandemią i liczą na dynamiczny rozwój.