StoryEditor
Rynek i trendy
13.07.2020 00:00

Nadal dominuje ostrożność i niepewność w nastrojach i zachowaniach konsumentów [TRENDY]

Nawet w krajach, które częściowo ponownie się otworzyły, optymizm konsumentów pozostaje stłumiony, a zamiar wydawania pieniędzy jest nadal poniżej poziomu sprzed kryzysu. Zachowania konsumentów stają się nową normą, ponieważ ludzie uczą się żyć w rzeczywistości z COVID-19. Chociaż wpływ pandemii był różny w różnych regionach świata, wśród konsumentów widać pięć globalnych trendów - wynika z analizy McKinseya.

Chociaż trendy, które wyśledził McKinsey, dotyczą 45 krajów w kryzysie koronawirusowym, firma skoncentrowała się na dwunastce głównych krajów, wybranych ze względu na ich znaczenie gospodarcze i wpływ COVID-19 na  ich populację.

1. Przesunięcie w kierunku wartości i podstawowych kosmetyków

Mimo że niektóre kraje ponownie się otworzyły, wielu konsumentów na całym świecie nadal obserwuje spadek dochodów. I nie patrzą zbyt optymistycznie, jeśli chodzi o perspektywy gospodarcze swoich krajów. W większości krajów zaufanie do ożywienia gospodarczego nieznacznie spadło od początku kwietnia. Konsumenci w Chinach i Indiach pozostają bardziej optymistyczni niż ich odpowiednicy w pozostałej części Azji, Europy i Stanów Zjednoczonych.

2. Przejście do kanału cyfrowego i omnichannel

Większość kategorii odnotowała ponad 10-procentowy wzrost liczby klientów online podczas pandemii, a wielu konsumentów twierdzi, że planuje kontynuować zakupy online, nawet gdy sklepy stacjonarne zostaną ponownie otwarte. Na rynkach, które przed pandemią miały umiarkowane współczynniki konwersji online, takich jak Wielka Brytania i Stany Zjednoczone, handel elektroniczny nadal rośnie we wszystkich kategoriach produktów. Na rynkach takich jak Chiny z wysokim wskaźnikiem zakupów online przed pandemią, chociaż nie oczekuje się znacznego wzrostu całkowitego udziału konsumentów w zakupach online, kwota zakupów zrobionych online wzrośnie.

3. Kryzys lojalności

W przypadku niektórych produktów i marek kryzys COVID-19 spowodował zakłócenia łańcucha dostaw. A kiedy konsumenci nie mogli znaleźć preferowanego produktu u swojego sprzedawcy, zmienili swoje zachowania zakupowe: wielu konsumentów wypróbowało inną markę lub dokonało zakupów u innego sprzedawcy w czasie kryzysu. Wartość, dostępność i jakość oraz produkty ekologiczne były głównymi czynnikami napędzającymi konsumentów próbujących innej marki.

4. Zdrowie i gospodarka „opiekuńcza”

W różnych krajach respondenci ankiety twierdzą, że gdy decydują, gdzie robić zakupy, szukają sprzedawców, którzy w widoczny sposób zapewniają środki bezpieczeństwa i promują dystans fizyczny. Ponadto kupują więcej od firm i marek, które mają zdrowe i higieniczne opakowania oraz wykazują troskę o pracowników.

5. Gospodarstwo domowe to ostoja

W większości krajów ponad 70 proc. ankietowanych nie czuje się komfortowo, podejmując „normalne” zajęcia poza domem. W przypadku ponad trzech czwartych konsumentów, którzy dostosowują swoje zachowania do kryzysu zdrowotnego, złagodzenie rządowych ograniczeń nie wystarczy. Zamiast tego oczekują na wskazówki od władz medycznych, upewniając się, że wdrożono środki bezpieczeństwa oraz prace nad opracowaniem szczepionki i / lub skutecznego leczenia COVID-19. Konsumenci planują wkrótce wznowić niektóre aktywności poza domem, a zakupy są na pierwszym miejscu na liście. Z drugiej strony duże wydarzenia i podróże lotnicze są ostatnie na ich liście.

Źródło: Badanie McKinsey&Company "COVID-19 Consumer Pulse Surveys" przeprowadzone w dniach 15-21 czerwca br.


 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
19.11.2024 11:00
Badanie i Raport Koszyk Zakupowy ASM SFA sygnalizują walkę na promocje — niemniej ceny kosmetyków i chemii nie spadają, a powoli toczą się w dół
Ceny artykułów chemii gospodarczej i kosmetyków tylko nieznacznie spadły rok do roku.DALL-E

W październiku 2024 roku odnotowano spadek cen podstawowych produktów spożywczych w Polsce, jednak roczna dynamika wzrostu cen nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. Średnia cena koszyka zakupowego spadła o 20,28 zł, co stanowi obniżkę o 6,5 proc. w stosunku do września. Najwięcej za zakupy zapłacono w sieci Netto, a najniższe ceny oferował Lidl. Analitycy przewidują dalsze wzrosty inflacji na początku przyszłego roku.

Październik 2024 roku przyniósł oczekiwane spadki cen, co potwierdziło badanie ASM SFA. Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najczęściej wybierane artykuły codziennego użytku wyniosła 288,99 zł – to o 20,28 zł mniej (6,5 proc.) niż we wrześniu. Obniżkę odnotowano w 8 z 13 analizowanych sieci handlowych. Największy spadek cen zaobserwowano w sieci Biedronka, gdzie średnia wartość koszyka zmalała o 29,04 proc..

Na pierwszym miejscu w kategorii najniższych cen znalazł się Lidl, z kosztem koszyka na poziomie 230,09 zł, co oznaczało spadek o 17,09 proc. w stosunku do września. Z kolei najdroższe zakupy odnotowano w sieci Netto, gdzie średnia cena koszyka wyniosła 323,72 zł. Analiza pokazała również, że różnice w cenach między najtańszymi a najdroższymi zakupami były znaczne – najtańszy koszyk kosztował 186,90 zł, a najdroższy 355,90 zł, co daje rozpiętość cenową wynoszącą 169 zł.

image
Badanie i Raport Koszyk Zakupowy ASM SFA

Mimo miesięcznego spadku cen, analiza roczna wykazała, że średnia cena koszyka wzrosła o 2,02 proc. z 283,27 zł w październiku 2023 roku do 288,99 zł w październiku 2024 roku. W największym stopniu podrożały napoje, które były droższe o 18,17 proc. niż rok wcześniej. Największy wzrost cen koszyka zakupowego zaobserwowano w sieci Kaufland – średnia cena koszyka była wyższa o 16 proc. w porównaniu do października 2023 roku. Wśród analizowanych kategorii produktowych znalazły się oczywiście segmenty chemii domowej i kosmetyków, które zanotowały jedynie nieznaczne obniżki (w październiku 2024 r. taniej o 0,31 proc. rok do roku).

Według GUS, inflacja w październiku wzrosła o 5 proc. rok do roku i o 0,3 proc. w stosunku do września. Eksperci przewidują, że w nadchodzących miesiącach wzrost cen będzie kontynuowany, a inflacja może osiągnąć 5,5 proc. na początku 2025 roku. Chociaż październik przyniósł chwilową ulgę, zbliżające się okresy przedświąteczne mogą przyczynić się do wzrostu cen z powodu większego popytu i intensywnych działań promocyjnych sieci handlowych.

Czytaj także: Altagamma: Spowolnienie na rynku dóbr luksusowych po raz pierwszy od 15 lat — sytuację ratują kosmetyki i biżuteria

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
15.11.2024 16:43
Altagamma: Spowolnienie na rynku dóbr luksusowych po raz pierwszy od 15 lat — sytuację ratują kosmetyki i biżuteria
Luksusowe kosmetyki i biżuteria nadal znajdują odbiorczynie i odbiorców.Kaboompics

Na zakończonym w Mediolanie 23. Obserwatorium Altagamma 2024 przedstawiono dane ukazujące pierwszy od lat spadek globalnego rynku dóbr luksusowych. Eksperci i przedstawiciele branży omawiali wyzwania, z jakimi mierzy się sektor oraz prognozy na przyszłość.

Podczas tegorocznej edycji Obserwatorium Altagamma zaprezentowano dane wskazujące na spowolnienie tempa wzrostu globalnego rynku dóbr luksusowych. Po raz pierwszy od 15 lat przewidywana jest wyraźna zmiana trendu – wartość rynku w 2024 roku ma wynieść 1 478 miliardów euro, co oznacza spadek o 2 proc. w porównaniu do rekordowego poziomu 1 508 miliardów euro w 2023 roku. Przyczyną tej sytuacji są m.in. globalne niepewności gospodarcze i geopolityczne, które wpłynęły na łańcuchy dostaw oraz działalność marek luksusowych.

Liczba konsumentów luksusowych zmalała o prawie 50 milionów, co jest znaczącym sygnałem dla branży. Jak podkreśliła Stefana Lazzaroni, dyrektorka zarządzająca Altagamma, obecne wyniki są efektem normalizacji po okresie wzmożonego popytu po pandemii Covid-19. Mimo tego spadku, pewne sektory rynku, takie jak luksusowe doświadczenia i branża wellness, odnotowują wzrost o 5 proc., co pokazuje, że część konsumentów wciąż skłania się ku wysokiej jakości przeżyciom i dbaniu o zdrowie.

Matteo Lunelli, prezes Altagamma, wskazuje, że pomimo obecnych wyzwań, perspektywy na rok 2025 są bardziej optymistyczne. Prognozuje się umiarkowane odbicie, napędzane przez turystykę luksusową, gastronomię oraz najlepsze wyniki w kategoriach biżuterii i kosmetyków. Szczególną rolę w tej odbudowie mają odegrać rynki europejskie i amerykańskie. Lunelli zaznacza, że kluczowe będzie współdziałanie na poziomie krajowym i europejskim, by wspierać czynniki sukcesu branży, takie jak kreatywność, innowacyjność technologiczna i zrównoważony rozwój.

Choć rynek dóbr luksusowych mierzy się z wyzwaniami, przed branżą stoją nowe szanse na wzmocnienie i przedefiniowanie swojej pozycji. Eksperci przewidują, że okres przejściowy 2025 roku pozwoli na ponowne skupienie się na kluczowych priorytetach i odpowiedź na potrzeby konsumentów w zmieniających się realiach gospodarczych.

Altagamma to włoskie stowarzyszenie zrzeszające najbardziej prestiżowe marki luksusowe, które działa na rzecz promocji i rozwoju sektora dóbr wysokiej jakości. Zostało założone w 1992 roku, a jego misją jest podkreślanie wartości włoskiego know-how, innowacyjności i kreatywności na arenie międzynarodowej. Organizacja skupia firmy z różnych branż, w tym mody, biżuterii, motoryzacji, designu i gastronomii, które łączy wspólny cel: wspieranie konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju przemysłu luksusowego. Altagamma organizuje wydarzenia, badania i inicjatywy mające na celu monitorowanie trendów oraz dzielenie się wiedzą, co wspiera rozwój i adaptację branży w zmieniającym się świecie.

Czytaj także: Circana: rynek kosmetyków luksusowych w USA wzrósł o 8 proc. w pierwszej połowie 2024 r.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. listopad 2024 23:25