StoryEditor
Rynek i trendy
30.03.2023 00:00

Mintel: Produkty do makijażu będą się zmieniać. Tego oczekują konsumenci

Kosmetyki makijażowe stają się wielofunkcyjne. Znane formaty zostają uzupełnione o dodatkowe korzyści, które uzyskują dzięki dodaniu składników pielęgnacyjnych / fot. materiały prasowe/YSL x Douglas
Segment makijażu bardzo ucierpiał w Niemczech z powodu pandemii. Tak naprawdę odradza się dopiero od końcówki 2022 roku. Analitycy Mintela zwrócili jednak uwagę, że to już nie są te same produkty. Bardzo zmieniły się bowiem oczekiwania konsumentów.

Dopiero wraz z ostatecznym zniesieniem obowiązku noszenia maseczek w Niemczech, segment kosmetyków makijażowych zaczął odradzać się w tym kraju. Producenci wielkie nadziej wiążą z rozpoczętym właśnie sezonem wiosennym. Jednak analityce Mintela zwracają uwagę, że konsumenci poszukiwać będą innych produktów niż dotychczas.  

Makijaż z funkcją pielęgnacji

Kosmetyki makijażowe stają się wielofunkcyjne. Znane formaty zostają uzupełnione o dodatkowe korzyści, które uzyskują dzięki dodaniu składników pielęgnacyjnych. Jak wynika z badań firmy Mintel, większość konsumentów jest zainteresowana kolorówką, która zgodnie z deklaracjami ma korzystny wpływ na skórę. Poszukują w nich formuł przeciwstarzeniowych i ochronnych, a także nakierowanych na walkę z trądzikiem.

Mniej niż kiedyś poszukiwane są natomiast kosmetyki makijażowe o właściwościach rozjaśniających. Tylko 6 proc. konsumentów w Niemczech jest wyraża zainteresowanie rozjaśnianiem, które było promowane w 71 proc. produktów wprowadzanych na rynek w 2021 roku. Już teraz liczba innowacji zawierających ten przekaz zmniejszyła się o 4 proc.

Makijaż ma chronić przed UV

Zgodnie ze wspomnianym trendem na wielofunkcyjne produkty makijażowe, popularność zyskują kosmetyki z filtrami SPF, dające im właściwości ochronne. Tylko jedna trzecia podkładów wprowadzonych na rynek od stycznia do września 2022 r. oferowała ochronę przed promieniowaniem UV. Z najnowszego raportu Mintel wynika jednak, że ponad 40 proc. kobiet kupujących kosmetyki szuka tej właściwości w podkładach.

– Ponieważ wiele produktów ma już filtry UV, firmy mogą zwiększyć stężenie SPF i powoływać się na właściwości ochronne w bardziej widoczny sposób. Innowacje, takie jak mikrobiotyki skórne, które nie tylko działają jako tarcza ochronna przed szkodliwym działaniem promieni UV, ale także mogą odwracać ich negatywne skutki, również mają ogromny potencjał – podpowiadają analitycy firmy.

Komunikacja z dojrzałymi konsumentami

Skóra zmienia się wraz z upływem lat życia. Marki, które doradzają swoim konsumentom, jak odkrywać nowe procedury i stylizacje makijażu, mogą skorzystać na gotowości dojrzałych konsumentów do eksperymentowania. Z danych firmy Mintel wynika, że ponad jedna trzecia kupujących kosmetyki w Niemczech w wieku od 55 do 64 lat lubi eksperymentować z kosmetykami kolorowymi.

– Marki mogą dotrzeć do tej grupy docelowej na wiele sposobów, w tym poprzez oświadczenia dotyczące składników przeciwstarzeniowych, tworzenie oddzielnych sekcji w sklepach internetowych, a nawet oferując specjalnie aplikacje. Komunikacja powinna być przejrzysta i tak informować o korzyściach, aby przeciwstawić się zwiększonemu sceptycyzmowi konsumentów i pogrążonym w kryzysie portfelom – czytamy w raporcie Mintela. 

Czytaj też: YSL Beauty: Makijaż to nie zasady. To odwaga wyrażania siebie

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. kwiecień 2025 09:34