Na podium w ogólnopolskim badaniu przeprowadzonym przez agencję Kantar na zlecenie Grupy Blix znaleźli się cenoholicy (19 proc. respondentów). Kierują się oni właściwie wyłącznie ceną i promocjami. Wszystkie wymienione grupy, a więc łącznie ponad 60 proc. ankietowanych kupuje świadomie i racjonalnie – w oparciu o wiedzę o artykułach i markach oraz uwzględniając zasobność swojego portfela.
– Rozważny i pragmatyczny konsument stawia przede wszystkim na znane brandy, które nie należą przecież do najtańszych. Dzięki rabatom gotowy jest kupić więcej markowych produktów. Chcąc pozyskać takiego klienta, warto podkreślać promocje wolumenowe, a nie wyłącznie cenowe. Z kolei na cenoholików może podziałać czytelne oznaczenie obniżek cen. Od lat ta grupa najbardziej interesuje się głębokimi promocjami komunikowanymi na okładkach gazetek wydawanych przez sieci handlowe – mówi Marcin Lenkiewicz z Grupy Blix.
Świadomość ekologiczna
Na czwartym miejscu w zestawieniu znalazły się osoby ekoświadome (17 proc.). Nie marnują one jedzenia i rzadko kierują się na zakupach ceną, bo najważniejsze jest dla nich środowisko naturalne. Urszula Dziekańska z firmy Kantar zauważa, że za trendem eko i bio idzie już ugruntowana postawa zakupowa oraz styl życia.
– Nowa kategoria świadomych ekologicznie konsumentów dynamicznie rośnie. Coraz popularniejsze stają się też aplikacje, które po zeskanowaniu kodu kreskowego produktu pomagają w podejmowaniu decyzji zakupowych – dodaje Marcin Lenkiewicz.
Kupujący z przymusu
Na przedostatniej pozycji znaleźli się tzw. kupujący z przymusu (11 proc. ankietowanych). Idąc na zakupy, czują się oni zakładnikami sytuacji. Nie porównują żmudnie cen czy promocji. Chociaż nie są zbyt liczni, nie można lekceważyć tej grupy klientów. Warto ułatwiać im życie, komunikując ofertę w uproszczony sposób.
– Shopperzy z przymusu źle znoszą zakupy. Często jest to wynikiem nadmiaru bodźców w sklepach i poczucia bezsilności w obliczu niekończących rzędów regałów. Dla wielu z tych osób alternatywą stał się kanał e-commerce – zwraca uwagę Urszula Dziekańska.
Planowanie zakupów
Na ostatnim miejscu znaleźli się tzw. wytrawni łowcy (8 proc.). Polują oni na okazje i starannie je porównują. Kiedyś głównie osoby starsze i mniej zasobne, za to mające dużo wolnego czasu, pokonywały trasy między sklepami, osiągając coraz lepsze wyniki w oszczędzaniu. Potem dołączyli do nich studenci. Jednak coraz popularniejsze karty lojalnościowe sprawiają, że wytrawni łowcy nie chcą już wyszukiwać najtańszych produktów w kilku sieciach. – Dobrze odczytał ich potrzeby m.in. Rossmann. Aplikacja lidera rynku drogeryjnego mocno angażuje klientów w planowanie zakupów. W konsekwencji nie zmieniają oni swoich decyzji na poziomie sklepu, bo wykonali już całą pracę w domu – podsumowuje ekspertka z firmy Kantar.