W czasach prawie 18-proc. inflacji Polacy nie rezygnują z zakupów świątecznych prezentów. Według najnowszego badania Payback Opinion Poll najczęściej kupują je w sklepach online, które wybiera 57 proc. ankietowanych. Z kolei 47 proc. osób udaje się do galerii handlowych, a 31 proc. kupuje upominki w super- lub hipermarketach.
– Co ciekawe, 6 proc. ankietowanych w ogóle nie planuje zakupów prezentów świątecznych. Głównym powodem jest w tym przypadku inflacja, na którą wskazało 55 proc. respondentów z tej grupy. Warto też podkreślić, że wśród konsumentów, którzy planują zakup prezentów, aż 60 proc. przeznaczy na nie niższe niż w poprzednich latach kwoty, a 16 proc. ograniczy liczbę osób, którym sprawi podarunki – mówi Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w Payback Polska.
W tym roku pod naszymi choinkami najczęściej, podobnie jak w zeszłym roku, znajdą się kosmetyki i perfumy, które zamierza kupić blisko połowa badanych (47 proc.). Bardzo popularną gwiazdkową kategorią zakupową są też gry i zabawki znajdujące się w koszykach co trzeciego respondenta, a także ubrania czy obuwie, które sprezentuje swoim najbliższym 27 proc. ankietowanych.
Na prezenty przeznaczymy zwykle od 101 do 500 zł (47 proc. ankietowanych) lub między 501 a 1000 zł (32 proc.).
– Skoro mowa o budżecie, zwłaszcza w dobie wciąż rosnących cen, większości z nas włącza się syndrom szukania oszczędności i okazji – zwłaszcza tych świątecznych, z których korzysta blisko 90 proc. ankietowanych Payback. Dodatkowo, ze względu na inflację, 71 proc. respondentów robi zakupy w sklepach, które oferują niższe ceny lub regularne promocje. Równocześnie prawie jedna trzecia ankietowanych ogranicza zakupy wyłącznie do niezbędnych produktów – tłumaczy Katarzyna Grzywaczewska.