StoryEditor
Rynek i trendy
25.07.2023 11:28

Kolejne dwa zapachy Barbie na rynku; Zara i DefineMe walczą o klientki

Powstanie trendu Barbiecore stwarza okazję do tworzenia produktów i doświadczeń, które oddają esencję jasnej i żywiołowej osobowości Barbie, takich jak Barbie Eau de Parfum od DefineMe. / materiały prasowe Zara/DefineMe
Kolejne marki z branży perfumeryjnej uległy urokowi legendarnego wizerunku lalki Barbie, co zaowocowało powstaniem kolejnej serii zapachów inspirowanych tą ikoną mody. Trend ten nabrał na sile w związku z hitową premierą filmu reżyserki Grety Gerwig, który jeszcze bardziej podkreślił kultową pozycję Barbie jako symbolu siły, elegancji i niezależności. W tym kontekście, dwie najnowsze kreacje zapachowe sygnowane przez Zarę i DefineMe stają się jeszcze bardziej oczywistym efektem kolejnych współpracy Mattel z brandami kosmetycznymi i modowymi.

Ostatnio możemy zaobserwować rosnącą popularność zapachów inspirowanych ikoną mody i stylu - lalką Barbie. Dwa z najnowszych i najciekawszych przykładów to kompozycje zapachowe sygnowane przez znane marki, Zarę i DefineMe. Te kolekcje zapachów nie tylko oddają hołd kultowej lalce Barbie, ale także stają się nową formą ekspresji dla miłośników mody i urody, umożliwiając noszącym je osobom wyrażenie swojej indywidualności. Dzięki takim współpracom, Barbie nadal pozostaje inspiracją dla świata mody i piękna, pokazując, że jej wpływ jest trwały i wciąż się rozwija, zdobywając serca kolejnych pokoleń.


DefineMe

DefineMe Creative Studio połączyło siły z firmą Mattel, aby wprowadzić na rynek wodę perfumowaną Barbie — wykorzystując zjawisko Barbiecore i zamiłowanie konsumentów do wszystkiego, co różowe. Chcieliśmy wziąć elementy osobowości Barbie – jest błyszcząca, zabawna, wzmacniająca – i stworzyć zapach, który odzwierciedla te cechy – mówi Women‘s Wear Daily Jennifer Newton, założycielka DefineMe.

image

Woda perfumowana DefineMe Barbie.

materiały prasowe DefineMe

Jak donosi Women‘s Wear Daily, to na Beautyconie w 2019 roku Newton po raz pierwszy nawiązała kontakt z Mattel, wkrótce po tym, jak podpisała umowę z Disneyem na gamę zapachów inspirowanych księżniczkami. „Wprowadzaliśmy zapach Ariel na Beautycon – tworząc nowoczesną, modną wersję perfum dla konsumenta Millenialsów – i Mattel przyszedł z nami porozmawiać” – wspomina.

Rozmowy z producentem zabawek zostały przerwane po wybuchu pandemii COVID-19, ale rozwój społeczności korzystającej z hasztaga #PerfumeTok na TikToku i estetyka Barbiecore skłoniły Newton do wznowienia prac nad zapachem.

Perfumy kosztują 65 dolarów za butelkę o pojemności 100 ml i zawierają nuty nektaru truskawkowego, gardenii, różowej magnolii, bitej śmietany, piwonii i drzewa sandałowego. Barbie Eau de Parfum jest dostępna w przedsprzedaży na stronie internetowej DefineMe i zostanie wysłana w sierpniu. Trwają prace nad zapachem Ken, choć data premiery nie została jeszcze ustalona.
 

Zara

Najnowsza kolekcja Barbie Zary zawiera prawie wszystko, czego potrzebuje fan lub fanka nowego filmu Grety Gerwig, od akcesoriów po ubrania. Jednak woda perfumowana Barbie to przedmiot, który rozpalił media społecznościowe do czerwoności. Mimo, że flakon jest obrandowany logiem Barbie, to popularność wody nie ma nic wspólnego z filmem czy lalką.

image

Woda perfumowana Zara Barbie.

materiały prasowe Zara

Wiele osób odwiedza stronę internetową i sklepy Zary ze względu na uderzające podobieństwo wody perfumowanej z sieciówki należącej do Inditexu do perfum z najwyższej półki: Love, Don‘t Be Shy od Killian. W internecie pojawia się coraz więcej treści sugerujących, że woda z Zary jest dupe tego ekskluzywnego zapachu.

Czytaj także: Dupes — nowe-stare zagrożenie dla rynku perfumeryjnego

To rzekome podobieństwo spowodowało, że perfumy zostały wyprzedane w sklepach i Internecie, pozostawiając jako jedyną szansę na zdobycie ich na stronach odsprzedaży, takich jak Poshmark i eBay. W polskim sklepie online Zara zapach kosztuje 112,38 za 100ml, jednak jest obecnie wyprzedany.

Marka Barbie może poszczycić się bogatą historią współprac perfumeryjnych, które przyczyniły się do stworzenia ponad 30 unikalnych zapachów na licencji Barbie. W bazie Fragrantica, autorytatywnej platformie poświęconej światu perfum, znajduje się ponad 30 kompozycji zapachowych związanych z marką Barbie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
20.02.2025 10:47
Talkdesk: AI stało się personal shopperem konsumentów i konsumentek
DALL-E

Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz większą rolę w handlu elektronicznym, co potwierdzają najnowsze badania przeprowadzone przez Talkdesk w USA. Podczas świątecznego sezonu zakupowego w 2024 roku aż 90 proc. amerykańskich konsumentów skorzystało z rozwiązań opartych na AI podczas zakupów online.

Coraz większa popularność tej technologii świadczy o rosnącej akceptacji wśród klientów, którzy dostrzegają jej realne korzyści w procesie zakupowym. Jednym z kluczowych zastosowań AI w e-commerce jest wyszukiwanie promocji oraz monitorowanie przesyłek. Jak wynika z badania, 60 proc. konsumentów używało chatbotów do znajdowania lepszych cen i kodów rabatowych, a podobna liczba wykorzystywała je do śledzenia statusu zamówień. Co więcej, 56 proc. kupujących było bardziej zadowolonych z dodatkowego wsparcia AI, a 70 proc. osób, które skorzystały z tej technologii podczas świąt, deklaruje chęć korzystania z niej przez cały rok. Wskazuje to na rosnącą rolę AI jako narzędzia usprawniającego zakupy i obsługę klienta.

Interesującym aspektem jest także wpływ AI na liczbę zwrotów. Dane pokazują, że 7 na 10 konsumentów zwróciło w tym roku mniej produktów niż w latach poprzednich, co sugeruje, że sztuczna inteligencja pomaga podejmować bardziej trafne decyzje zakupowe. Automatyczne rekomendacje, analiza preferencji użytkowników oraz dopasowanie ofert do indywidualnych potrzeb przyczyniają się do większej satysfakcji klientów i zmniejszenia liczby nietrafionych zakupów.

Eksperci przewidują, że w najbliższej przyszłości AI stanie się jeszcze bardziej zintegrowana z procesem zakupowym. Już teraz 70 proc. klientów nie zdawało sobie sprawy, że korzystało z generatywnej AI podczas zakupów u sprzedawców, którzy wdrożyli tę technologię (Bain & Co., badanie z listopada 2024 roku). Oznacza to, że AI stopniowo staje się niewidocznym, ale niezwykle efektywnym wsparciem, pomagającym kupującym w podejmowaniu decyzji oraz zwiększającym wygodę i efektywność zakupów online.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
19.02.2025 23:54
Marki luksusowe i premium w Polsce 2024/25: największe wyzwania [RAPORT]
Segment premium, choć stosunkowo młody, rozwija się w Polsce w szybkim tempieigor_kell - stock.adobe.com

Segment marek premium i luksusowych rozwija się w Polsce w szybkim tempie. W obliczu rosnącej konkurencji i ewoluujących trendów konsumenckich kluczowe pytania brzmią: kim są klienci marek premium w Polsce i jak budować ich lojalność – mówią Dominika Hofman i Marta Wojciechowska, autorki raportu “Doświadczenia klienta w Polsce. Segment premium i luxury”.

Premiera raportu “Doświadczenia klienta w Polsce. Segment premium i luxury”, będącego pierwszą w naszym kraju analizą doświadczeń i preferencji konsumenckich w sektorze marek premium i luksusowych, miała miejsce 19 lutego w Warszawie.

Luksus coraz bardziej dostępny

Jak wynika z analizy ekspertów KPMG, polski rynek dóbr luksusowych napędzany jest przez rosnącą liczbę zamożnych Polaków, a liczba potencjalnych nabywców dóbr luksusowych stale rośnie. W 2023 roku liczba osób o rocznych dochodach powyżej 120 tys. zł wzrosła o 34 proc. rok do roku, osiągając 2,5 mln osób. Łączne zarobki tej grupy wyniosły 714 mld zł (wzrost o 29 proc. rok do roku).

Jak oszacowali eksperci z KPMG, kategoria luksusowych kosmetyków i perfum osiągnęła w 2024 roku rekordową wartość 2 mld zł (jest to wzrost o 5,8 proc. r/r). Największy udział w rynku miały perfumy, odpowiadające za 50,6 proc. całkowitej sprzedaży. 

Czytaj też: Rynek dóbr luksusowych w Polsce w 2024. Kosmetyki i perfumy ze wzrostem wartości [RAPORT]

Dominika Hofman i Marta Wojciechowska postanowiły przyjrzeć się bliżej temu rynkowi pod kątem konsumenta: kim jest, co decyduje o jego wyborach, czy i jak można zbudować jego lojalność. 

Segment premium, choć stosunkowo młody, rozwija się w Polsce w szybkim tempie. Klienci marek premium i luksusowych nie są już wyłącznie osobami o najwyższych dochodach. Coraz częściej są to konsumenci aspiracyjni, świadomi, śledzący światowe trendy oraz oczekujący wartości dodanej w każdym kontakcie z marką. Tym samym wyśrubowane standardy obsługi, transparentność działań oraz autentyczność komunikacji stają się niezbędne do budowania lojalności i trwałych relacji – wyjaśnia Dominika Hofman

image
Premiera raportu “Doświadczenia klienta w Polsce. Segment premium i luxury” 2024/25
M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl

Emocje, przeżycia, potencjał rynku

Jak podkreśla ekspertka, w dobie zmieniających się preferencji konsumentów, coraz większą rolę odgrywają doświadczenie, oparte na emocjach i przeżyciach. – Luksus nie jest już definiowany wyłącznie przez materialne dobra, ale również przez czas, uwagę oraz personalizowane usługi, które pozwalają klientom poczuć się wyjątkowo – dodaje Dominika Hofman.

Autorki raportu podkreślają, że ich celem jest nie tyle podanie danych liczbowych, ale przede wszystkim przyjrzenie się oczekiwaniom i emocjom klientów sektora premium i luksusowego w Polsce.

Polska scena marek premium ma ogromny potencjał, a kluczem do jego wykorzystania będzie umiejętne połączenie globalnych wzorców z lokalnymi aspiracjami – zauważa Dominika Hofman.

Jak wskazali ankietowani, czynnikami wpływającymi najmocniej na ich lojalność wobec marek premium jest wysoka jakość obsługi klienta (prawie 74 proc.), personalizowana oferta (36 proc.) oraz relacja emocjonalna z doradcą (34,5 proc.).

W dresie do butiku Chanel

Polscy konsumenci i eksperci wskazują też zgodnie, polski rynek marek premium i luksusowych różni się od rynków Europy Zachodniej. W badaniu ponad połowa (54 proc.) klientów przyznało, że spotkało się w sektorze premium z dyskryminacją.

Jestem pewien, że ta liczba byłaby kilkukrotnie niższa np. w Niemczech (...) W Berlinie absolutnie naturalną rzeczą jest wejście do butiku Chanel w dresach i zakup torebki z przyjemną, nie budzącą sztucznego dystansu obsługą i kilkoma kieliszkami szampana. W Polsce taka sytuacja jest wyjątkową rzadkością lub wręcz niemożliwa – wskazuje Bartosz Lechowski, fractional customer experience and marketing executive. – W Polsce rynek marek luksusowych w dużej części jest tworzony na bazie budowania dystansu do klienta, swoistego wywyższania się marki i wzmacniania w ten sposób poczucia jej niedostępności i wyjątkowości – podsumowuje Bartosz Lechowski. 

Obsługa klienta – kluczem do sukcesu?

Marki luksusowe inwestują w angażujące emocjonalnie kampanie, wspierane przez AI, prześcigają się w innowacjach i tworzą coraz bardziej zaskakujące doświadczenia zakupowe. 

Jednak nawet najbardziej wyrafinowana komunikacja nie zrekompensuje błędów i niedociągnięć w procesie obsługi klienta – wskazuje Marta Wojciechowska, luxury brand marketing expert. – Obszar edukacji zespołów sprzedażowych oraz poprawa jakości obsługi konsumentów premium będzie prawdopodobnie jednym z głównych wyzwań branży w jej dążeniu do utrzymania stałego, dynamicznego wzrostu – podkreśla Marta Wojciechowska.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 06:01