W badaniu NeedforBeauty wyodrębniono sześć segmentów, które odzwierciedlają podejście do pielęgnacji i kosmetyków w Polsce. Są to: naturalnie piękni, premium, wielbiciele kosmetyków, Matki Polki, dbam o siebie oraz najliczniejszy – segment niezaangażowanych.
Prócz niezaangażowanych, najliczniejsza reprezentacja mężczyzn, w porównaniu z liczebnością każdego segmentu, znajduje się w kategorii premium, naturalnie piękni oraz dbam o siebie. Na uwagę zasługuje również fakt, że w segmencie „wielbiciele kosmetyków” (8 proc. ogółem) mężczyźni stanowią aż 14 proc.
Zadbana głowa na karku
Mężczyźni dbają przede wszystkim o głowę, przy czym szczególne miejsce w ich sercach i portfelach zajmują włosy. Jednym z podstawowych produktów, z największym udziałem mężczyzn jako nabywców, jest żel do włosów (69 proc.). Pozostałe kategorie kosmetyczne, w których udział panów w zakupach jest stosunkowo duży to woda termalna, krem do twarzy CC, a także szampon i odżywka (2w1).
Męskie decyzje
To, co w męskim świecie pełni rolę kosmetycznego drivera zakupowego, to zapach i ciekawa ekspozycja na półce oraz – co ciekawe – reklama w telewizji i w internecie. Mniejszy wpływ na zakup ma dla nich dobra, zaufana marka oraz atrakcyjna cena. Na te walory kosmetyków o wiele bardziej zwracają uwagę kobiety, przypisując im wiodące role w grze o zdjęcie z półki. Panie częściej oceniają kosmetyki wprawnym okiem eksperta patrząc na dostosowanie do rodzaju skóry i włosów, konsystencję produktu oraz wygodne w użyciu opakowanie.
Zakupy z wdziękiem
Kupowanie kosmetyków sprawia przyjemność zarówno paniom, jak i panom, jednak to kobiety oceniają tą czynność jako bardziej przyjemną i ekscytującą. Dla 18 proc. mężczyzn kupno kosmetyków to nic szczególnego (u kobiet jedynie 13 proc.). Panowie jednak zdecydowanie częściej niż Panie mówią o kosmetykach jako o prawdziwym luksusie, odkryciu czy niespodziance.
Numerem jeden jeśli chodzi o miejsce zakupu kosmetyków – wskazywanym zarówno przez kobiety, jak i przez mężczyzn – jest drogeria Rossmann. Panie znacznie częściej kupują kosmetyki u konsultantek; panowie natomiast – prawdopodobnie na swój nieco uboższy koszyk kosmetyczny – częściej dokonują zakupów w dyskontach, hipermarketach oraz online.
Różnice pomiędzy obojgiem płci są widoczne także w przeznaczeniu kupowanych produktów. Aż 86 proc. kobiet deklaruje, że kosmetyki kupuje wyłącznie dla siebie, podczas gdy tego rodzaju deklaracje składa tylko 60 proc. mężczyzn. Interesujące jest również to, że panowie częściej niż kobiety kupują kosmetyki dla swoich bliskich: żony, partnerki oraz z myślą o całej rodzinie.