Współczesne kobiety są przede wszystkim niezależne. Tak opisywało je 26 proc. respondentów, biorących udział w badaniu. Są też wykształcone (24 proc.), pracowite (22 proc.), zadbane (21 proc.) i zabiegane (20 proc.). Wizerunek współczesnej kobiety jest więc pozytywny, jej najistotniejszą cechą jest aktywność. Być może to z wielości zadań, z którymi mierzą się na co dzień, wynika ich zabieganie, na które zwrócił uwagę co piąty uczestnik badania. Respondenci rzadko określali natomiast współczesne kobiety mianem delikatnych (4 proc.) czy wiernych (5 proc.). Myślenie stereotypowe o płci pięknej powoli odchodzi w niepamięć, a kobieta przestaje się Polakom kojarzyć z delikatną istotą, która potrzebuje wsparcia – obecnie sama radzi sobie z wyzwaniami.
Priorytety, czyli co na pierwszym miejscu
Na pytanie o to, co jest priorytetem współczesnych kobiet, respondenci najczęściej odpowiadali, że to kariera (53 proc.) i rodzina (40 proc.) są najważniejsze. Pod pojęciem „praca” kryją się takie wartości jak posiadanie stałej, dobrej pracy (33 proc.), kariera (19 proc.) czy odpowiednie wykształcenie (11 proc.). Rodzina to przede wszystkim troska o nią (21 proc.) i wychowanie dzieci (12 proc.). Według badanych współczesne kobiety uważają, że najmniej znaczącymi aspektami ich życia są kwestie związku i partnerstwa, czyli posiadanie męża (1 proc.) czy udany, szczęśliwy związek (1 proc.).
Wczoraj i dziś w kobiecym świecie
Współczesne kobiety według Polaków charakteryzują się niezależnością, ambicją, dobrym wykształceniem i dbaniem o siebie. Cechuje je również pracowitość, a co za tym idzie, chcą realizować się zawodowo oraz dobrze zarabiać. Potrafią walczyć o swoje, osiągać sukcesy i mówić głośno o swoich potrzebach. Są otwarte na świat, chcą go poznawać, podróżować, odkrywać, zdobywać nowe doświadczenia i rozwijać swoją niezależność.
Badanie „Rola kobiety we współczesnym świecie” zostało zrealizowane na zlecenie firmy Gedeon Richter w ramach kampanii komunikacyjnej kalendarza artystycznego „Oblicza kobiet”. Badanie zrealizowane przez IPSOS w styczniu 2017 r. metodą Omnibus CAPI (face-to-face) na reprezentatywnej grupie 1000 osób. Respondentów zapytano o to, jakie są cechy współczesnej kobiety, jakie są jej priorytety życiowe, z jakimi trudnościami się mierzy i kto może uchodzić za wzór współczesnej, spełnionej kobiety. Wyniki badań zamieszczono w raporcie „Rola kobiet we współczesnym świecie”.