StoryEditor
Rynek i trendy
28.09.2022 00:00

Katarzyna Kostrzyńska, Chantal: Minimalizm? Nie w kategorii kosmetyków do włosów

Rynek kosmetyków do włosów nie zmierza w kierunku minimalizmu. Wprost przeciwnie. Jest dynamiczny i stale napędzają go nowe produkty i nowe formuły – mówi dla wiadomoscikosmetyczne.pl Katarzyna Kostrzyńska, dyrektor marketingu w firmie Chantal.

Jaki główny trend określa dziś rynek kosmetyków do pielęgnacji włosów?

Powiedziałabym, że najważniejszy staje się efekt po zastosowaniu kosmetyków. Do tej pory rządziły trendy naturalne i produkty musiały mieć wysoką zawartość składników pochodzenia naturalnego, ekstraktów roślinnych. Obecnie konsumenci mocniej skupiają się na efekcie i idą za tym marki. Obserwujemy to jako producent zarówno linii profesjonalnych, dla salonów, jak i linii drogeryjnych. Również w liniach drogeryjnych kosmetyk przede wszystkim musi dawać taki rezultat, jak obiecuje.  

Rynek kosmetyków do włosów napędzały w ostatnich latach produkty specjalistyczne. Można powiedzieć, że rynek się rozdrabniał. Tymczasem w raportach firm badawczych dotyczących trendów na rynku beauty przewijają się od jakiegoś czasu słowa:minimalizm i wielofunkcyjność. Czy idziemy w tym kierunku?

Nie obserwujemy tego. Wręcz przeciwnie. Rynek włosowy jest w takim stadium rozwoju, w jakim kiedyś była kategoria pielęgnacji twarzy. Nieustannie powiększa się o nowe produkty i nowe funkcje produktów. Nadal bazą są szampon i odżywka, ale bardzo mocno wkroczyły maski, które przez poprzednie dekady były marginalizowane. Dziewczyny zaczynają używać serum do włosów. Zaczynają mówić głośno o tym, że silikony wcale nie są złe dla włosów. Powstają kremy, fluidy, toniki do pielęgnacji włosów. Spraye ochronne są również chętnie kupowane. Powszechna jest wiedza, że muszą być zachowane cztery etapy pielęgnacji włosów, czyli otwarcie łuski włosa i oczyszczenie, zamknięcie łuski włosa, głęboka regeneracja i finalizacja pielęgnacji. A do tego są potrzebne kosmetyki o określonym działaniu.

Gdzie konsumenci po raz pierwszy spotykają się dziś z nowością kosmetyczną?

Zdecydowanie w internecie. Myślę, że około 80 proc. konsumentów zaczyna interesować się marką, produktem, nowością na skutek polecenia. Widzimy jak skaczą nam zasięgi, gdy nasz produkt jest promowany przez wysokozasięgowe influencerki. Oczywiście w tę współpracę trzeba włożyć wysiłek i uzbroić internetowych twórców w wiedzę. Wtedy przejmują oni też rolę edukacyjną.  

Konsumenci zdobywają wiedzę w internecie, a gdzie kupują kosmetyki do włosów?

Jest bardzo duże przesunięcie do e-commerce. Jest wiele marek, które w ogóle nie zawracają sobie głowy szeroką dystrybucją. Ktoś ma pomysł na ciekawy kosmetyk, promuje go w internecie, robi to na tyle sprawnie i skutecznie, że robi się o nim głośno i same sieci zwracają się do niego po ten kosmetyk. Można powiedzieć, że droga kosmetyku na rynek została odwrócona. Najpierw internet, potem drogeryjne półki. My również będziemy e-commerce rozwijać, by klienci zetknęli się z naszym produktem i mieli czytelną drogę, gdzie go kupić, jak znaleźć.

Jeśli mowa o kanałach sprzedaży, na pewno konsumenci nadal szukają tanich produktów w dyskontach. Natomiast sieci drogeryjne wyspecjalizowały się w swoich działaniach. Jedne pozycjonują się ceną, inne innowacyjnymi, nawet niszowymi produktami, i takich poszukują.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. kwiecień 2025 10:40