Katarzyna Konkel, CEO w Omnisense i dyrektor ds. strategii Customer Experience w Schwitzke Górski, podczas Forum Branży Kosmetycznej opowiedziała o tym, czego producent czy detalista nie powinien zakładać w stosunku do konsumentów budując strategię asortymentową. W badaniach Omnisense wybrzmiewa, że „budując Matrix decyzyjny” producenci i retailerzy powinni zbudować wspólną optykę skupioną na konsumencie i zobaczyć konsumenta w innej perspektywie.
Syndrom inżyniera Mamonia
– Trzeba zacząć inaczej myśleć o półce, bo nie można zakładać tego, że wszyscy Polacy cierpią na syndrom inżyniera Mamonia i kochają produkty, które znają. Jeśli nie zrobimy przestrzeni i miejsca, żeby oni te produkty odnaleźli, to oni nie włożą wysiłków to, żeby szukać produktów gdzieś indziej – stwierdziła.
Od czego zależy to, co przekona klienta do zakupu? – Zdecydowanie to się dzieje przed wejściem klienta do sklepu, w którym następuje już tylko moment zakupu.
Zdaniem Katarzyny Konkel istotne jest to, aby zrozumieć dokładnie, jak produkt i kategoria funkcjonuje w życiu konsumenta, dlaczego konsument wybiera dany touchpoint, aby produkt uzyskać.
Zdaniem Katarzyny Konkel misje konsumenckie to bardzo kręte ścieżki, mocno powiązane z konkretnymi przestrzeniami sprzedażowymi. – W pewnych kontekstach, w pewnych przestrzeniach, konsument nie będzie eksplorował tylko tam właśnie będzie tym inżynierem Mamoniem. Będzie szedł swoją prostą ścieżką – mówiła.
Niektóre kanały nie są przestrzenią do eksploracji
Katarzyny Konkel zwróciła uwagę, że dyskonty czy hipermarkety nie są przestrzenią do eksploracji. Są nią monobrandowe przestrzenie premium i multibrandowe przestrzenie.
– Nie możemy zakładać, że na podstawie danych historycznych, zagregowanych danych ilościowych pozbawionych kontekstu, dobrze zaplanujemy asortyment i dobrze poukładamy relacje pomiędzy producentem a retailerem. Producenci miewają fantastyczny pomysły, które bywają kwestionowane przez dystrybutorów, a my się staramy budować pomost pomiędzy producentami a retailerami pokazujący, gdzie klient szuka innowacji i w jaki sposób chce wydawać pieniądze – powiedziała.
CEO Omnisense przypomniała, że są kategorie, które zginą, jeśli nie będzie ich w dyskontach. Są one elementem rutynowego procesu zakupowego, codziennego i nie generują żadnych emocji po stronie konsumenta. – Więc jeżeli w tych najprostszych, rutynowych zakupach ten produkt się nie pojawi, to klient nigdzie indziej po nie nie sięgnie – dodała.
Katarzyna Konkel radzi, aby zweryfikować, czy klient marki faktycznie dokonuje zakupu w danej przestrzeni. – Może trzeba poszukać nowych touchpointów. Wcale nie musicie Państwo sprzedawać tam gdzie do tej pory. Możecie być obecni z produktem tam, gdzie jest wasz klient – podsumowuje.
Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomościhandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”. Kolejna edycja Forum odbędzie się 24 października 2024 w warszawskim hotelu Arche Krakowska.