StoryEditor
Rynek i trendy
09.07.2020 00:00

Jakość ważniejsza od ceny - tak deklarują Polacy kupujący kosmetyki

Skuteczność i jakość – to dwa najważniejsze kryteria, którymi kierują się Polacy wybierając kosmetyki. Nadaj jednak cena jest ważniejsza niż skład produktu – wynika z badania przeprowadzonego przez UCE Reserarch i aplikację Blix.

Polacy, odpowiadając na pytanie wielokrotnego wyboru, wskazali, że podczas zakupu kosmetyków najważniejsze są dla nich skuteczność i jakość produktu – 66 proc. Niezmiennie bardzo ważna jest cena – 57 proc. oraz promocje, które zachęcają do zakupu. – 41 proc. Na czwartym miejscu wymieniają skład – 37 proc. Rekomendacje wydają się być ważnym czynnikiem w sprzedaży kosmetyków. Jednak tylko 23 proc. respondentów stwierdza, że polecenie przez inną osobę jest dla nich istotne przy zakupie kosmetyków. Jeszcze mniejsze znaczenie ma to, że towar nie był testowany na zwierzętach – 20 proc. A na markę zwraca uwagę 19 proc. badanych.

Marcin Lenkiewicz z firmy Blix podkreśla, że stawianie jakości ponad ceną jest bardzo pozytywnym trendem. Konsumenci, korzystając z technologii mobilnej, są coraz bardziej świadomi składów kosmetyków, ich działania i możliwego wpływu na zdrowie oraz urodę.

Minął już czas, w którym Polacy wybierali najtańsze produkty, bez względu na jakość. Konsumenci nie zwracają uwagi tylko na otoczkę marketingową. Stawiają producentom konkretne wymagania i prowokują pozytywną konkurencję. Klient wymaga, by zakupiony kosmetyk spełnił swoją rolę. Rośnie też świadomość na temat działania składników aktywnych – komentuje Michał Łenczyński z Akademii Sztuki Piękności i grupy wsparcia #BeautyRazem.

Respondenci biorący udział w badaniu bardzo małą wagę przywiązują do tego, czy produkt wyróżnia się na półce. Jest to istotne tylko dla 2 proc. konsumentów. Niewiele osób zwraca uwagę na takie oznaczenia na produkcie, jak  Bio lub Organic –  tylko 7 proc. Duży wybór produktów, szeroka gama wariantów ma znaczenie dla 9 proc. badanych. Jak stwierdza Joanna Baran z aplikacji Blix, zmieniające się standardy dopuszczania produktów do sprzedaży zmuszają producentów do weryfikacji składów. Nowe linie powinny zawierać zdrowsze składniki. Dlatego oznaczenia Bio lub Organic nie są już czymś wyjątkowym. Są raczej mile widziane niż konieczne.

Nasze społeczeństwo jest coraz bardziej świadome trików reklamowych stosowanych przez producentów. Nie wystarczy napisać na etykiecie, że kosmetyk jest Bio czy Organic. Musi on być naprawdę naturalny i skuteczny. Klienci są uzbrojeni w wiedzę i narzędzia, by samodzielnie ocenić produkt. Zyskują na tym wszyscy. Wytwórcy konkurują jakością, a klienci korzystają z dobrych preparatów – dodaje Michał Łenczyński.

Większość Polaków, wybierając się do sklepu po kosmetyki, wcześniej przygotowuje sobie listę – 54 proc. 26 proc. badanych tego nie praktykuje. Natomiast 14 proc. ankietowanych zawsze kupuje tego typu artykuły spontanicznie. – Już ponad połowa konsumentów planuje swoje zakupy w rozsądny sposób, począwszy od artykułów pierwszej potrzeby, a kończąc na luksusowych kosmetykach. Tworzenie listy pozwala im zarządzać domowym budżetem i oszczędzać miejsce w domu do przechowywania produktów – uważa Joanna Baran.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. kwiecień 2025 23:42