StoryEditor
Rynek i trendy
19.10.2023 13:05

Jak zmieniają się konsumenci produktów kosmetycznych? Cena to nie wszystko [FBK 2023]

Kamila Sondej, digital research executive w firmie Kantar i Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy Blix podczas Forum Branży Kosmetycznej / Shootit Photography
Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy Blix oraz Kamila Sondej, digital research executive w firmie Kantar na Forum Branży Kosmetycznej 2023 mówili o tym, jak zmieniają się konsumenci kosmetyków. Okazuje się, że w kosmetykach cena to nie wyłączny czynnik zakupowy.

Eksperci zwracali uwagę, że Polacy bardzo chętnie szukają promocji. Robi tak już 90 proc. konsumentów. Jeszcze w 2019 roku według danych Nielsena, odsetek ten sięgnął 81 proc. Co jednak istotne, rośnie udział sprzedaży marek własnych. W Europie w ciągu roku ten udział wzrósł z 31 do 33 proc., a w Polsce z 21 do 22 proc.

– Na marki własne wydajemy 21 mld złotych rocznie to ponad 20 proc. wartości rynku. Ten rynek rośnie, chociaż produkty markowe nadal trzymają się mocno – powiedział Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy Blix.

Zwracał również uwagę na brak lojalności konsumentów, co w połączeniu z wysoką chęcią do kupowania na promocjach przekłada się na robienie zakupów w różnych kanałach i sklepach. Konsumenci lubią też porównywać ofertę gazetek poszczególnych sieci. Tę możliwość daje im Blix, aplikacja agregująca gazetki. 84 proc. korzystających z aplikacji Blix sprawdza gazetki zawsze lub prawie zawsze, 86 proc. posiadaczy aplikacji szuka tam promocji i okazji.

– Użytkownicy Blix są bardzo przywiązani do aplikacji. Poszukują głównie promocji, mają wszystko zagregowane w jednym miejscu. Aż 99 proc. użytkowników, po zapoznaniu się z gazetką, idzie do sklepu i szuka produktów – podkreślała Kamila Sondej, digital research executive w firmie Kantar.

Eksperci zwracali również uwagę na poszczególne profile konsumentów. Blix podzielił ich na siedem grup. Największy odsetek (30 proc.), który jednocześnie urósł w ciągu roku najszybciej (8 p.p.) to konsumenci rozważni i pragmatyczni. Spory wzrost (5 p.p.) zanotował też segment świadomych koneserów. O 5 p.p. spadł odsetek tzw. cenoholików, dla których liczy się wyłącznie cena.

– Mówi nam to, że konsumenci odchodzą od czynnika cenowego. Wciąż są zainteresowani promocjami, ale bardziej chcieliby produktu, do którego są przyzwyczajeni – dodała Sondej.

Jak trafić do takich konsumentów? Przedstawiciele Blixa i Kantara wskazali, że  w przypadku świadomych konsumentów ważne jest promowanie produktów znanych i mainstreamowych oraz marek o międzynarodowym charakterze. Należy targetować na nich produkty szeroko reklamowane. Produkty powinny też bardziej podkreślać zdrowie i dobrą kondycję niż ekologię i środowisko.

Z kolei w przypadku świadomych koneserów ważne jest stawianie na kontekst społeczny kupowanego produkty – ekologię, polskość produktu oraz brak testów na zwierzętach.

Lenkiewicz i Sondej pokazali też, w jaki sposób wygląda współoglądanie gazetek. Biedronka ma najpopularniejszą aplikację i chętnie korzystają z niej także klienci innych sieci. 91 proc. oglądających e-gazetki Kauflandu ogląda gazetkę Biedronki.

W przypadku Lidla 89 proc. ogląda e-gazetki Biedronki, a w przypadku Rossmanna aż 95 proc. W przeciwnym kierunku podobnego przepływu nie widać, bo tylko 26 proc. oglądających gazetki Biedronki, ogląda gazetki Rossmanna.

 

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. Forum oganizowane jest przez redakcję Wiadomości Kosmetycznych, wchodzącą w skład Wydawnictwa Gospodarczego, wydawcy biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomościhandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”. Kolejna edycja Forum odbędzie się 24 października 2024 w warszawskim hotelu Arche Krakowska.

image

Partnerzy 11. Forum Branży Kosmetycznej

Wiadomości Kosmetyczne

 

Michał Kokoszkiewicz
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. kwiecień 2025 08:35