Zdaniem ekspertki internet odpowiada nie tylko za szerzenie nowych trendów, ale i za czarny PR - czasem wystarczy jedna wiadomość w sieci i już marka może doświadczać kryzysu w związku z potwierdzoną lub niepotwierdzoną informacją, np.to w internecie pojawiły się historie na temat parabenów czy aluminium.
- Na szczęście zaczynamy myśleć. Influencer marketing sprawił, że ufaliśmy ślepo liderom i uważaliśmy, że każda marka przez nich promowana jest fantastyczna. Teraz zaczynamy sami sprawdzać informacje i analizować na podstawie kodów kreskowych skład i zawartość produktów - stwierdziła Jagoda Prętnicka-Markiewicz z SentiOne.
Jak zauważyła, influencerzy w nierównomiernym stopniu wpływają na opinie konsumentów – w większych miastach konsumenci są wobec nich sceptyczni, za to w mniejszych miejscowościach chętniej i mocniej trafia do nich przekaz instagramowiczów i youtuberów. Grupą podatną na ich wpływ są też młodzi, niedoświadczeni ludzie. Jednak Polacy są coraz bardziej świadomi i sami szukają informacji zanim podejmą decyzje zakupowe.
- Drogerie są dziś traktowane przez konsumentów jako showroomy, gdzie można zobaczyć produkty, o których przeczytali w internecie. E-commerce wygryza cenowo sklepy stacjonarne – uważa Jagoda Prętnicka-Markiewicz.
Wartości marki coraz ważniejsze dla konsumenta
– Prawda ukryta w marce wiąże się zwykle z jakąś historią. Mówimy o ekologii, a nie tylko ona definiuje markę. Poszukujemy w markach autentyczności i historii spójnej z naszymi doświadczeniami. Zaufaniem cieszą się marki zdeklarowane społecznie lub nawet politycznie, świadome. Rozkochać konsumenta w marce można odpowiadając na jego potrzeby i identyfikując się z nimi np. marki, które deklarują wsparcie dla LGBT mają oddane grono zwolenników, chociaż i osób, które z tego powodu ich nie kupią. Marketing zaangażowany społecznie polaryzuje rynek, ale też go buduje – podkreśliła ekspertka.
Jej zdaniem, głównym trendem i przyszłością rynku kosmetycznego będzie wirtualne testowanie produktów. Nowe technologie pomogą konsumentom uniknąć złych wyborów, a społeczna presja będzie ich skłaniała do tego, aby nie marnowali produktów i podejmowali działania typu "Projekt denko", czyli wykorzystywali do samego dna posiadane produkty i dokonywali rozsądnych wyborów z minimalizowaniem ilości używanych kosmetyków.
– Z czasem będziemy sami projektować różne formy zdigitalizowane produktów, sami przymierzać je i dopasowywać do siebie to, co chcemy, w takich w kolorach, jakie do nas pasują. Rynek będzie chłonął minimalizm i ekologię a wszystko pójdzie w kierunku personalizacji produktów – podsumowała.