StoryEditor
Rynek i trendy
29.11.2024 11:00

Iwona Białas, Cosmetosafe Consulting: Potrzebna będzie elastyczność i zdolność adaptacji do nowych realiów regulacyjnych [SONDA: Prognozy 2025]

Dr inż. Iwona Białas, safety assessor, właścicielka Cosmetosafe Consulting / fot. Cosmetosafe Consulting

Rok 2025 zapowiada się jako czas intensywnych wyzwań, zwłaszcza w obszarze regulacji i zrównoważonego rozwoju. Największym wyzwaniem dla branży będzie niejasna przyszłość kluczowych substancji używanych w formułach kosmetyków – mówi dr inż. Iwona Białas, safety assessor, właścicielka Cosmetosafe Consulting, w naszej sondzie na temat prognoz i wyzwań dla branży kosmetycznej na 2025 rok.

Choć rewizja rozporządzenia kosmetycznego (1223/2009) została odłożona w czasie, niepewność przyszłych wymogów utrudnia planowanie portfela produktowego. Jedno jest jednak pewne: legislatorzy kontynuują realizację strategii Zielonego Ładu i koncepcji toxic-free environment, co oznacza dalsze zaostrzenia dotyczące składników kosmetycznych.

Największym wyzwaniem dla branży będzie niejasna przyszłość kluczowych substancji, takich jak talk, etanol, wybrane olejki zapachowe, czy naturalne składniki klasyfikowane jako CMR (rakotwórcze, mutagenne, reprotoksyczne) i/lub ED (zaburzające gospodarkę hormonalną). Zmiany te budzą obawy nie tylko safety assessorów, ale całych zespołów odpowiedzialnych za kreację kosmetyków.

Z perspektywy oceny bezpieczeństwa nadal wyzwaniem pozostaje implementacja nowych metod oceny ryzyka, takich jak NGRA (Next Generation Risk Assessment) czy NAMs (New Approach Methodologies). Chociaż Artykuł 18 rozporządzenia kosmetycznego obowiązuje od 2013 roku, dopiero w ostatnich latach branża zaczęła intensywnie wdrażać nowe podejścia. Niestety, pełna akceptacja tych metod na poziomie regulacyjnym to wciąż odległa perspektywa, wymagająca dalszych wspólnych działań.

W 2025 roku zrównoważony rozwój to nadal temat kluczowy. Nowe regulacje dotyczące ESG, przeciwdziałania greenwashingowi i wylesianiu, a także wymogi związane z recyklingiem i opakowaniami zmienią rynek dostawców dla branży. Wpłyną one na dostępność surowców i opakowań, a tym samym na koszty i konkurencyjność produktów. Te zmiany zmuszają firmy do inwestowania w innowacje, transparentność i technologie wspierające gospodarkę cyrkularną.

Rok 2025 będzie wymagał od branży elastyczności, proaktywności i zdolności adaptacji do nowych realiów regulacyjnych oraz oczekiwań konsumentów. To czas, w którym dostosowanie się do wyzwań zdecyduje o sukcesie na konkurencyjnym rynku kosmetycznym.

Czytaj także: Dr inż. Justyna Żerańska, PZPK: Konkurencyjność i innowacyjność europejskiego przemysłu drastycznie spadła [SONDA: Prognozy 2025] 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.04.2025 10:28
Marcowy skok w polskim e-commerce: BaseLinker Index na rekordowym poziomie
Canva

W marcu 2025 roku wartość BaseLinker Index, wskaźnika mierzącego kondycję polskiego e-commerce, osiągnęła rekordowe 153 punkty. Dla porównania, w lutym wynosiła ona 120 punktów, a w marcu 2024 roku – 136 punktów. Oznacza to nie tylko znaczący wzrost w skali miesiąca (o 27,7 proc.), ale także solidną poprawę rok do roku. Warto przypomnieć, że wartość wyjściowa indeksu, ustalona w styczniu 2022 roku, wynosiła 100 punktów.

image
BaseLinker
Wzrost sprzedaży w marcu w ujęciu miesięcznym to przede wszystkim efekt większej liczby zamówień – o 22,3 proc. więcej niż w lutym – oraz wzrostu średniej wartości zamówienia, która osiągnęła poziom 204,3 zł, co oznacza wzrost o 4,4 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca. Również dane roczne są pozytywne: liczba zamówień zwiększyła się o 8,5 proc., a średnia wartość zamówienia wzrosła o 3,2 proc.

Analiza danych z 3 tysięcy największych polskich sklepów internetowych pokazuje, że całkowita sprzedaż online w marcu 2025 roku była wyższa niż rok wcześniej o 12 proc. Co ciekawe, zarówno sprzedaż krajowa, jak i zagraniczna zanotowały wzrosty: odpowiednio o 11,3 proc. i 15,9 proc. Sprzedaż cross-border stanowiła 17,13 proc. całkowitej sprzedaży polskich e-commerce’ów.

Wśród najlepiej rozwijających się kategorii znalazły się te, które już wcześniej wykazywały wysoką dynamikę wzrostu: „supermarket”, „zdrowie i uroda” oraz „dom i ogród”. Dane za marzec potwierdzają utrzymujący się trend rosnącego zainteresowania konsumentów zakupami online w tych segmentach, co może być sygnałem do dalszego rozwoju oferty i logistyki w tych obszarach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
09.04.2025 12:31
Francuski biznes alarmuje: amerykańskie cła mogą doprowadzić do recesji
(fot. Shutterstock)Shutterstock

Patrick Martin, przewodniczący francuskiego stowarzyszenia pracodawców Medef, ostrzegł w środę, że nowe amerykańskie cła mogą zahamować wzrost gospodarczy Francji i wprowadzić kraj w recesję. W rozmowie z radiem RTL podkreślił, że „istnieje ryzyko zatrzymania wzrostu i wejścia w recesję”, odnosząc się do wpływu ceł USA na francuskie przedsiębiorstwa. Nowe środki ogłoszone przez prezydenta USA Donalda Trumpa weszły w życie tego samego dnia – obejmują one m.in. 104-procentowe cła na towary z Chin, pogłębiając globalny konflikt handlowy.

Martin zaapelował o pilne działania mające na celu poprawę konkurencyjności francuskich firm. Według niego konieczna jest ochrona konsumpcji, co oznacza m.in. unikanie nadmiernego obciążania podatkami gospodarstw domowych i przedsiębiorstw. W jego opinii, bez takich kroków francuska gospodarka może nie wytrzymać presji wynikającej z polityki handlowej USA.

Na słowa Martina odpowiedział minister przemysłu Marc Ferracci, który w rozmowie z Franceinfo przyznał, że temat jest aktualnie dyskutowany w parlamencie. Jak zaznaczył, chodzi m.in. o możliwość obniżenia podatków produkcyjnych, które od dawna uznawane są za jedną z barier dla konkurencyjności francuskiego przemysłu. Ferracci wezwał również francuskie firmy do wstrzymania inwestycji w Stanach Zjednoczonych ze względu na napięcia handlowe między USA a Europą.

Minister spotkał się we wtorek wieczorem z przedstawicielami francuskiego przemysłu, by omówić potencjalne skutki ceł w kluczowych sektorach – od lotnictwa, przez kosmetyki, po dobra luksusowe. Podkreślił, że odpowiedź Unii Europejskiej musi być „stanowcza i proporcjonalna”, by uniknąć dalszej eskalacji, która mogłaby zagrozić miejscom pracy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. kwiecień 2025 03:26