W złożonym współczesnym świecie, który podlega ciągłym zmianom, konsumenci muszą dokonywać wyborów i mobilizować się, aby przetworzyć wszystkie dostępne informacje. Dlatego kluczowa jest tu inteligencja.
- Świat wymyka się spod kontroli w momencie wchodzenia w 2019 rok. Na rynkach rozwiniętych dochodzi do dużych wstrząsów politycznych i szybkich bezprecedensowych zmian w gospodarkach rozwijających się - mówią analitycy Euromonitora. W takim kontekście wiele światowych trendów konsumenckich, które należy obserwować w tym roku, dotyczy przejęcia kontroli i zapewnienia sobie pozycji. - Musimy czuć się nieco bardziej sprawczy pośród chaosu - podkreślają eksperci agencji badającej rynek.
Oto 10 najbardziej globalnych trendów konsumenckich wybranych przez Euromonitor w 2019 roku
1. Agnostycy wieku. Granice starości ulegają zmianie. Ponieważ ludzie żyją dłużej i dbają o siebie, starsi konsumenci czują się i chcą być traktowani jak młodsi.
2. Powrót do podstawy statusu. Kupujący szukają autentycznych produktów i doświadczeń, odchodząc od jawnego materializmu do prostoty, a także od produktów generycznych do produktów wyższej jakości.
3. Świadomy konsument. To, co kiedyś było domeną etycznie zorientowanych niszowych producentów, jest obecnie przestrzegane przez konwencjonalne firmy z tradycjami.
4. Cyfrowo razem. Szybki i mobilny internet prowadzą w świat interaktywnych doświadczeń w sieci i ułatwiają natychmiastową współpracę.
5. Każdy jest ekspertem. Podczas gdy kiedyś klienci ufali określonej marce lub źródle informacji, teraz firmy muszą nieustannie wprowadzać innowacje, aby zachęcić bardziej dociekliwych kupujących i przekonać ich do siebie.
6. Znalezienie swojego JOMO. The Fear Of Missing Out (FOMO czyli lęk o to, że mnie coś ominie) ustąpił miejsca Joy Of Missing Out (JOMO czyli radości, że mnie coś ominie). Konsumenci chcą chronić swoje dobre samopoczucie, odłączać się od technologii i ustalać priorytety w swoim życiu wybierając to, czego naprawdę chcą i co lubią robić.
7. Mogę zadbać o siebie. Gdy ludzie stają się bardziej samowystarczalni, dbają o profilaktykę przeciwko chorobie, nieszczęściu i dyskomfortowi bez konsultacji z profesjonalistą.
8. Chcę świata bez plastiku. Nacisk na społeczeństwo wolne od tworzyw sztucznych nabrał tempa i wywiera presję na firmy w celu ograniczenia produkcji odpadów.
9. Chcę tego teraz! Konsumenci szukają natychmiastowej satysfakcji i beztroskich doświadczeń, które pasują do ich stylu życia, pozwalając im poświęcić więcej czasu na życie zawodowe lub towarzyskie.
10. Życie samotne. Więcej ludzi - zwłaszcza starszych konsumentów - na całym świecie przełamuje piętno życia w samotności i akceptuje swój niezależny styl życia w pojedynkę.
Zdaniem ekspertów agencji badania rynku, inteligencja jest wspólnym wątkiem, który łączy wszystkie te trendy w 2019 roku. - Sposób, w jaki żyjemy, jest zależny od dostępnych opcji, ale największym problemem jest znaleźć w tym sens. Uproszczenie opcji, płynność zakupów, bycie uważnym i ostatecznie rezygnacja są nieodłącznymi elementami tej układanki - komentuje Gina Westbrook, dyrektor działu trendów konsumenckich w firmie Euromonitor International.