Według szybkiego szacunku GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w Polsce były o 14,7 proc. wyższe niż przed rokiem. Ekonomiści szacowali, że będzie to minimum 15 proc. W porównaniu z marcem br. ceny wzrosły o 0,7 proc.
W marcu inflacja konsumencka liczona rok do roku wynosiła 16,1 proc. W lutym 18,1 proc. i prawdopodobnie był to szczyt inflacyjny.
Spadek inflacji ekonomiści przypisują wolniejszemu wzrostowi cen żywności i spodziewają się, że dwucyfrowa inflacja utrzyma się przez najbliższe miesiące.
– Inflacja pozostanie podwyższona przez cały 2023 r. r. Spodziewamy się, że CPI w 2023 r. wyniesie średnio 12,6 proc. Jeszcze na koniec roku wzrost cen będzie oscylować w okolicach 9 proc. – szacuje Polski Instytut Ekonomiczny.
Polski Instytut Ekonomiczny prognozuje, że PKB w 2023 r. wzrośnie o około 0,8 proc. W 2024 r. wzrost gospodarczy wyniesie 2,2 proc.
Konsumenci są coraz mniej odporni na podwyżki cen i coraz mocniej odczuwają je w portfelach. Producenci próbują zminimalizować wrażenie drożyzny, zmniejszając opakowania produktów. Problemem jest to, że gramatury i pojemności są mniejsze, ale ceny wyższe. Dotyczy to coraz większej liczby produktów ze wszystkich kategorii. Nie tylko żywności, gdzie jest to najbardziej zauważalne, bo zmniejszone zostały gramatury nawet tak podstawowych produktów, jak mąka czy masło; karmy dla zwierząt - drożejącej w porażającym tempie; ale także w artykułów higienicznych i kosmetyków.
Czytaj:
Downsizing dotyczy też kosmetyków i artykułów higienicznych
Żółta kartka od UOKiK dla producentów zmniejszających gramatury produktów