Według opublikowanych dziś przez GUS danych dotyczących sprzedaży detalicznej za grudzień 2022 r. była ona wyższa w cenach stałych niż przed rokiem o 0,2 proc. Natomiast w porównaniu z listopadem 2022 r. - o 13,1 proc. W okresie styczeń-grudzień 2022 r. sprzedaż wzrosła rok do roku o 5 proc. (w 2021 r. wzrost o 8,1 proc.).
Największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w grudniu 2022 w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. zanotowały przedsiębiorstwa handlujące farmaceutykami, kosmetykami, sprzętem ortopedycznym (o 7,6 proc. wobec wzrostu o 18,8 proc. przed rokiem). Sprzedaż wzrosła również w grupach „tekstylia, odzież, obuwie” (o 7,2 proc.) oraz „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 1,9 proc.). Najgłębszy spadek sprzedaży raportowały podmioty zaklasyfikowane do grupy „meble, rtv, agd” (o 10,4 proc.).
Według komentatorów oznacza to, że konsumenci skupiają się na wydatkach na produkty pierwszej potrzeby, natomiast ograniczają wydatki na artykuły, których zakup mogą odłożyć.
Co ciekawe, w grudniu 2022 r. w porównaniu z listopadem 2022 r. sprzedaż detaliczna przez Internet w cenach bieżących była niższa o 9,6 proc.. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 11,9 proc. w listopadzie do 9,5 proc. w grudniu 2022 r. W tym kanale sprzedaży traciły przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 27,2 proc. do 19,7 proc.), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 31,5 proc. do 27,5 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (z 21,1 proc. do 18,9 proc.).