Rozwaga nie idzie jednak w parze ze strategicznym planowaniem zakupów. Na początku grudnia tylko co trzecia osoba zakupy miała już za sobą, reszta dopiero ruszy do sklepów.
– Jak co roku można się spodziewać, że największy wzrost natężenia ruchu odnotujemy w drugiej połowie grudnia, choć już teraz klientów jest dużo. Ogólnie grudzień to rekordowy miesiąc dla centrów handlowych, kiedy obroty sklepów są znacznie wyższe niż w pozostałych miesiącach – komentuje Magdalena Frątczak, szefowa Sektora Handlowego CBRE.
Z badania przeprowadzonego na zlecenie CBRE wynika, że aż 44 proc. Polaków na początku grudnia nie miało jeszcze kupionych prezentów świątecznych. Mężczyźni częściej niż kobiety odkładają tę czynność na ostatnią chwilę (47 proc. panów vs. 42 proc. pań).
Zdecydowana większość Polaków świąteczne zakupy zrobi przez internet (63 proc.), a co druga osoba odwiedzi centrum handlowe. Warto jednak podkreślić efekt synergii między światem online i offline. Z poprzedniego badania CBRE wynika, że aż trzech na czterech kupujących online odbiera towar w sklepie stacjonarnym, z czego sześciu na dziesięciu klientów przyznaje, że w sklepie, w którym odbiera towar zamówiony online, kupuje dodatkowe rzeczy.
Black Friday wypadł w tym roku 29 listopada. Okazuje się jednak, że dla prawie połowy Polaków piątkowe obniżki cen nie były wystarczającą motywacją do zakupów prezentów świątecznych. Większość Polaków na promocje będzie polowało później – już 63 proc. osób wskazuje, że obniżona cena wpływa na decyzję o zakupie, choć warto zwrócić uwagę, że na produkt z promocji dużo częściej decydują się kobiety – 72 proc, w porównaniu do 54 proc. mężczyzn. Co Polacy znajdą pod choinką? Głównie kosmetyki, zabawki i książki.