StoryEditor
Rynek i trendy
02.03.2023 00:00

Globalny rynek nutrikosmetyków urośnie o 3 miliardy dolarów w ciągu następnej dekady

Według raportu Fact.MR, światowy rynek nutrikosmetyków ma wzrosnąć z 5 miliardów dolarów w 2023 roku do 8,2 miliarda dolarów do końca 2033 roku, rozwijając się przy CAGR na poziomie 5 proc. Według Fact.MR rynek nutrikosmetyków rozwija się, ponieważ konsumenci i konsumentki stają się bardziej świadomi co do tzw. czystych etykiet i problemów skórnych, w tym zmarszczek i produktów przeciwstarzeniowych.

Szacuje się, że popyt na suplementy ogólnie wzrośnie o CAGR 5,4 proc. ze względu na ich liczne zalety dla skóry, w tym zdolność do wygładzania szorstkości i poprawy elastyczności. Nutrikosmetyki to z kolei podkategoria suplementów, które dostarczają wartości odżywczych do pielęgnacji skóry, włosów i paznokci. Takie suplementy są opracowywane przy użyciu naturalnych elementów, takich jak kora, owoce, oleje i nasiona. Dodatkowo koenzym Q10, ekstrakty owocowe i zielona herbata to inne powszechnie stosowane substancje do opracowywania nutrikosmetyków.

Nutrikosmetyki do pielęgnacji skóry mają 50 proc. udział w światowym rynku, ponieważ wykorzystanie naturalnych składników, takich jak mielona kawa i węgiel drzewny w peelingach do skóry i algach morskich, kieruje uwagę ludzi na produkty nutrikosmetyczne, zamiast syntetycznych. Kluczowi producenci nutrikosmetyków dostarczają mniejsze wersje produktów w kompaktowych opakowaniach ze względu na rosnącą populację pracujących i gorączkowy styl życia poszczególnych osób.

Ponadto, według Fact.MR, pojawiające się składniki nutrikosmetyczne, takie jak likopen i piknogenol, są katalizatorami dużego zapotrzebowania na ich zastosowanie w pielęgnacji skóry. Co więcej, klinicznie zatwierdzone organiczne produkty nutrikosmetyczne w połączeniu z ekologicznym podejściem napędzają popyt na nutrikosmetyki do pielęgnacji skóry.

W praktyce nutrikosmetyki to zazwyczaj suplementy diety, które są reklamowane jako korzystne dla wyglądu i ogólnego samopoczucia użytkownika. Jest to podejście, które dobrze współgra z zainteresowaniem konsumentów ogólnym samopoczuciem i zdrowiem. Jest to również zgodne z wierzeniami kulturowymi, takimi jak tradycyjna medycyna chińska i praktyki ajurwedy, które przyjmują holistyczne podejście do zdrowia i dobrego samopoczucia. Ta zwiększona świadomość na temat zdrowia i dobrego samopoczucia skłoniła klientów do eksperymentowania z wellness alternatywnymi dla tradycyjnych leków i terapii zdrowotnych, które kładą podwaliny pod rozwój rynku nutrikosmetyków.

W Polsce znanymi markami nutrikosmetyków są między innymi Noble Health, Ostrovit, Sugar Bear Hair, Skrzypovita i Jelly Hair Bear.

Czytaj także: Branża protestuje przeciwko regulacjom rynku suplementów diety. Konsekwencje także dla handlu

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
20.12.2024 09:38
Blix: Blisko 46 proc. Polaków kupi prezenty pod choinkę hybrydowo — aż 61 proc. kupi pod choinkę kosmetyki.
Shutterstock

W tym roku Polacy zmieniają swoje zwyczaje zakupowe na święta. Chociaż wciąż dominują zakupy hybrydowe, ich popularność maleje. Rośnie natomiast znaczenie tradycyjnych zakupów stacjonarnych, a jednocześnie Polacy coraz częściej wybierają praktyczne i wartościowe prezenty.

Według badania Grupy BLIX, najwięcej Polaków (45,8 proc.) planuje zakupy świąteczne zarówno online, jak i w sklepach stacjonarnych. Jednak metoda ta straciła 12 punktów procentowych w stosunku do ubiegłego roku, podczas gdy zakupy w fizycznych placówkach zyskały na popularności, osiągając poziom 31,3 proc. (wzrost o 13,9 p.p. rdr.). Zakupy wyłącznie przez internet wybiera 17,8 proc. Polaków, co oznacza spadek o 3,2 p.p. w relacji rocznej. Eksperci zauważają, że wzrost znaczenia tradycyjnych zakupów może wynikać z potrzeby obejrzenia produktów przed zakupem oraz ograniczonego zaufania do terminowości dostaw w okresie świątecznym.

Kto, ile i za ile?

Najczęściej Polacy kupują prezenty dla 4–5 osób – tak deklaruje 28,2 proc. respondentów, co niemal dokładnie odpowiada wynikom z zeszłego roku (28,4 proc.). Największy odsetek ankietowanych planuje wydać na pojedynczy upominek 51–100 zł (40,5 proc.), co również jest zbliżone do wyników sprzed roku (42,9 proc.). Zmiana zauważalna jest w przedziale 201–300 zł, który zyskał 2,9 p.p. i wynosi obecnie 10,2 proc. Wysokość wydatków odzwierciedla chęć łączenia jakości z rozsądnymi cenami.

Wśród najczęściej wybieranych prezentów dominują kosmetyki (61,6 proc.), choć ich popularność spadła o 7,9 p.p. rdr. Na kolejnych miejscach znajdują się zabawki (56,1 proc.) i słodycze (44,7 proc.). Zyskały natomiast kategorie takie jak odzież (wzrost o 2,9 p.p.) oraz elektronika (wzrost o 3,9 p.p.). Eksperci wskazują, że zmiany w preferencjach zakupowych wynikają z rosnących cen książek i większej dostępności treści cyfrowych, podczas gdy elektronika staje się coraz bardziej przystępna cenowo. Decyzje konsumentów odzwierciedlają rosnącą świadomość w planowaniu budżetu oraz dążenie do zrównoważonych i praktycznych wyborów.

Czytaj także: Ekspert podatkowy radzi: ostrożnie ze świątecznymi prezentami!

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
19.12.2024 11:44
Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach
Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej.    fot. DM mat. prasowe

Niemiecka sieć drogerii, która w Polsce rozwija się dopiero drugi rok, przygotowuje się do uruchomienia apteki internetowej z lekami bez recepty. Na początek OTC będą dostarczane klientom z Niemiec za pośrednictwem apteki internetowej DM w Czechach.

Sprzedaż wysyłkową leków bez recepty DM chce rozpocząć już w przyszłym roku za pośrednictwem własnej apteki internetowej. Zdaniem sieci sprzedaż wysyłkowa OTC to najszybciej rosnący sektor rynku. 

Kiedy start apteki z OTC?

Dokładna data startu projektu nie została przez DM potwierdzona. Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej. Czekając na nowe regulacje prawne tego sektora w Niemczech (spodziewane w nadchodzącym roku), firma spełniła tymczasem wymogi prawne, pozwalające na uruchomienie internetowej apteki w Czechach, gdzie DM również prowadzi swoje drogerie.

DM prowadzi obecnie rozmowy z producentami i dostawcami OTC, a także z firmami start-up’owymi, które pomogą “wnieść nowe pomysły i bodźce na rynek ochrony zdrowia.

Niemcy opóźnione cyfrowo, nadganiają inne kraje

Warto przypomnieć, że Niemcy pozostają na tle krajów europejskich w tyle, jeśli chodzi o cyfryzację w ochronie zdrowia. Przedsięwzięcie podobne do polskiego Internetowego Konta Pacjenta (działającego u nas od 2018 roku) Niemcy zaczęli wdrażać dopiero w połowie Niemcy bieżącego roku, a start systemu przewidziany jest na styczeń 2025.

Jak przyznał federalny minister zdrowia Karl Lauterbach, Niemcy czekały za długo z tymi zmianami. Dlatego przyszły rok będzie czasem rewolucyjnych zmian w niemieckim systemie opieki zdrowotnej, gdy zostaną uruchomione takie usługi jak wystawianie e-recept czy cyfrowa dokumentacja pacjenta. 

Jedna apteka mniej każdego dnia

Z danych statystycznych wynika, że każdego dnia w Niemczech zamykana jest co najmniej jedna apteka. W ciągu ostatniej dekady liczba aptek stacjonarnych spadła z ponad 20 tys. do niecałych 17,3 tys. Spada też gwałtownie liczba lekarzy pierwszego kontaktu. Szacuje się, że w ciągu najbliższej dekady ponad połowa (60 proc.) wszystkich lekarzy pierwszego kontaktu przejdzie na emeryturę – wskazują managerowie drogerii DM, tłumacząc wprowadzanie OTC do oferty sieci.

image
Zdaniem DM kwestie zdrowia to “megatrend”, który wywrze duże zmiany w strukturze rynku
fot. DM mat. prasowe

Rynek OTC i suplementów przechodzi do internetu - to megatrend

Jak podaje federalne Stowarzyszenie Przemysłu Farmaceutycznego, łączna sprzedaż leków dostępnych bez recepty i suplementów diety w 2023 roku wyniosła 11,2 mld. Z tego prawie jedna czwarta (2,54 mld euro) zostało sprzedane przez internet, a apteki stacjonarne coraz bardziej tracą udziały rynkowe w OTC na rzecz aptek internetowych.

Apteki wysyłkowe, mające najwyższą sprzedaż w Niemczech, to Doc Morris i Shop Apotheke (firmy z siedzibami w Holandii).

Już pod koniec 2023 roku szefowie DM podkreślali, że kwestie zdrowia to “megatrend”, który prędzej czy później wywrze duże zmiany w strukturze rynku.

Czytaj też: Sieć DM otworzy tuż przed Świętami 50. drogerię w Polsce

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2024 12:40