StoryEditor
Rynek i trendy
05.01.2024 14:10

GfK– An NIQ Company: Nastroje konsumenckie w Polsce przez ostatni rok mocno rosły. Wciąż jednak daleko im do poziomów sprzed pandemii

nastroje konumentów nie wyszły „na plus” wraz z końcem roku. Pozytywna atmosfera świąt i nadchodzącego Nowego Roku, sprzyjająca rosnącej konsumpcji, okazała się niewystarczająca. / Shutterstock
W grudniu 2023 r. wskaźnik nastrojów konsumenckich w Polsce nieznacznie spadł. Jednak na przestrzeni całego roku znacząco rósł. Do wysokich poziomów barometru sprzed pandemii jeszcze wiele brakuje. Jednak i tak wynik Polski wyprzedza średnią unijną. Utrzymanie tego poziomu zadowoli cały rynek, a już na pewno detalistów i producentów – przekonuje Barbara Lewicka, senior director w GfK An NIQ Company.

Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, w grudniu 2023 r. wyniósł -3 punkty, co oznacza spadek o 1,7 jednostki w stosunku do poprzedniego miesiąca. Kluczowy pozostaje jednak długoterminowy trend barometru, który od maja 2023 r. utrzymuje się na bardzo zbliżonym poziomie. Wcześniej wskaźnik notował bardzo silne, nawet kilkunastopunktowe wahania w skali miesiąca.

Równolegle, nieznaczną poprawę nastrojów konsumenckich można zauważyć dla średniej unijnej, gdzie uśredniony wynik wzrósł w relacji do poprzedniego miesiąca o 1,5 punktu wynosząc -16, a więc o 13 jednostek mniej niż w Polsce.

image
GfK– An NIQ Company

Dane GfK – An NIQ Company wskazują, że w grudniu kluczowe parametry barometru nieco się pogorszyły, z jednym wyjątkiem – mowa o przyszłej sytuacji gospodarczej kraju, na którą Polacy zapatrują się nieco bardziej optymistycznie niż w przed miesiącem. Wyraźnie gorzej niż w listopadzie wypadła za to ocena bieżącej i przyszłej kondycji domowych budżetów. I to właśnie te rubryki zaważyły o tym, że barometr, zamiast zbliżyć się do zera, nieznacznie się od niego oddalił.

Silny wpływ na ujemny wynik barometru mają wciąż utrzymujące się obawy społeczeństwa związane z potencjalnym wzrostem cen oraz załamaniem na rynku pracy. Aż 82 proc. badanych spodziewa się, że ceny w najbliższych miesiącach będą rosnąć, przy czym większość jest zdania, że tempo wzrostu będzie podobne lub mniejsze niż dotychczas. Jednocześnie 1/3 Polaków obawia się, że w najbliższych 12 miesiącach stopa bezrobocia w kraju wzrośnie.

Barbara Lewicka, senior director w GfK An NIQ Company mówi:

Gdy w listopadzie barometr otarł się o zero, większość analityków i ekonomistów spodziewała się nieuchronnego wyjścia „na plus” wraz z końcem roku. Przyjemna, pozytywna atmosfera świąt i nadchodzącego Nowego Roku, sprzyjająca rosnącej konsumpcji, okazała się jednak niewystarczająca. Zmiana polityczna w naszym kraju jednych cieszy, innych martwi. Inflacja dalej jest zbyt duża, aby udało się szybko zbliżyć do zera. Do wysokich poziomów barometru sprzed pandemii jeszcze wiele brakuje. Czy to jednak powód do zmartwień? Niekoniecznie, zwłaszcza jeśli spojrzymy na to jak olbrzymi wzrost nastroje konsumenckie dokonały na przestrzeni roku oraz jak mocno wynik Polski wyprzedza dziś średnią unijną. Utrzymanie tego poziomu zadowoli cały rynek, a już na pewno detalistów i producentów.

W grudniu 2023 r. kluczowe składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:

image
GfK– An NIQ Company

Badanie zrealizowano w dniach 8-13 grudnia 2023 r. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającego rozkład tych cech w populacji generalnej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
30.01.2025 13:28
Perfumy w Arabii Saudyjskiej: rynek wart miliardy nadal rośnie w siłę
Charakterystyczną cechą orientalnych perfum jest intensywność i trwałość, co wynika z zastosowania głównie naturalnych olejków eterycznychShutterstock

Wzrost rynku przyciąga międzynarodowe firmy perfumeryjne, które dostosowują swoje linie do gustów saudyjskich konsumentów. Dużą popularnością cieszą się techniki warstwowego aplikowania zapachów, co pozwala na tworzenie unikalnych, spersonalizowanych kompozycji. Stały wzrost na poziomie 5 proc. rocznie świadczy o rosnącym zainteresowaniu luksusowymi kompozycjami zapachowymi, zarówno wśród lokalnych marek, jak i globalnych graczy.

Rynek perfum w Arabii Saudyjskiej osiągnął w 2024 roku wartość 1,99 miliarda dolarów amerykańskich i według najnowszego raportu Astute Analytica ma wzrosnąć do 3,09 miliarda dolarów do 2033 roku. Oznacza to stabilny wskaźnik wzrostu na poziomie 5 proc. rocznie (CAGR) w okresie 2025–2033. Tak znaczący rozwój napędzany jest przez głęboko zakorzenione tradycje zapachowe, rosnące zainteresowanie ekskluzywnymi kompozycjami oraz ewoluujące preferencje konsumentów.

Tradycja i nowoczesność w świecie zapachów

Saudyjscy konsumenci przywiązują dużą wagę do perfum, traktując je jako codzienny element pielęgnacji oraz symbol statusu społecznego. Szczególnie popularne są orientalne kompozycje, łączące klasyczne nuty oud i róży z nowoczesnymi akcentami. Wielu mieszkańców miast preferuje bogate, wielowarstwowe zapachy, które odzwierciedlają zarówno osobiste upodobania, jak i dziedzictwo kulturowe regionu. Producenci stawiają na wysoką jakość składników i autentyczność kompozycji, co odpowiada oczekiwaniom wymagających klientów przyzwyczajonych do ekskluzywnych perfum.

Globalne marki dostosowują ofertę do lokalnych preferencji

Wzrost rynku przyciąga międzynarodowe firmy perfumeryjne, które dostosowują swoje linie do gustów saudyjskich konsumentów. Dużą popularnością cieszą się techniki warstwowego aplikowania zapachów, co pozwala na tworzenie unikalnych, spersonalizowanych kompozycji. Ta długowieczna tradycja, w połączeniu z rosnącą siłą nabywczą oraz zainteresowaniem luksusowymi produktami, sprawia, że Arabia Saudyjska umacnia swoją pozycję jako jeden z najważniejszych globalnych rynków perfumeryjnych.

Czytaj także: Kto chętny na rozbiórkę Araba, czyli jak perfumy arabskie zdobyły internet

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Włosy
30.01.2025 13:15
Wielka Brytania: marka kosmetyczna walczy z mitami, dotyczącymi mycia włosów
Zdaniem Philip Kingsley, włosy podobnie jak cera wymagają pielęgnacyjnego zestawu kosmetyków, dostosowanych do zmieniających się potrzeb włosów i skóry głowy.shutterstock

Z badania firmy kosmetycznej Philip Kingsley wynika, że kobiety w Wielkiej Brytanii nie myją włosów prawidłowo: robią to zbyt rzadko lub niedokładnie. Firma podkreśla, że uleganie mitom i trendom może mieć negatywny wpływ na stan zdrowia włosów i skóry głowy.

Z ustaleń brytyjskiej marki kosmetyków do pielęgnacji włosów Philip Kingsley wynika, ​​że Brytyjki niewłaściwie pielęgnują włosy. Prawie połowa (49 proc.) z nich nie używa szamponu, dostosowanego do konkretnej tekstury włosów, a 24 proc. nigdy nie używało szamponu, przeznaczonego do włosów konkretnego typu.

Zdaniem Philip Kingsley, włosy podobnie jak cera wymagają pielęgnacyjnego zestawu kosmetyków, dostosowanych do zmieniających się potrzeb włosów i skóry głowy.

Ponieważ prawie połowa kobiet (45 proc.) myje włosy dwa-trzy razy w tygodniu, marka wskazuje również, że proces mycia powinien trwać przez pełne 60 sekund za każdym razem. Kobiety myją włosy zbyt krótko: u 44 proc. trwa to od 30 sekund do minuty, a 9 proc. myje je krócej, niż przez pół minuty.

Zbyt rzadkie mycie włosów jest związane z obawą wielu kobiet o wypadanie włosów. Aż 34 proc. kobiet boi się, że mycie szamponem może nasilać wypadanie włosów. Z kolei 18 proc. nie ma świadomości, że mycie włosów szamponem jest niezbędne dla zdrowia skóry głowy. Równocześnie na rynku rośnie popularność suchych szamponów: marki kosmetyczne wprowadzają na rynek nowe formy suchych szamponów (np. w formie pudrów, balsamów i kremów), a w social mediach popularny jest trend "przetrzymywania włosów" bez mycia i przekonywanie o jego szkodliwości.

– Unikanie mycia włosów nie przynosi żadnych korzyści. Jestem zwolenniczką ich codziennego mycia. Spróbujcie nie myć twarzy dłużej niż trzy dni, albo założyć to samo ubranie więcej niż kilka razy bez prania – i zastosujcie to samo myślenie odnośnie włosów i skóry głowy – skomentowała Anabel Kingsley, prezes marki i główna konsultantka w Philip Kingsley.

Philip Kingsley to brytyjska marka kosmetyków do pielęgnacji włosów, założona ponad 60 lat temu. Marka, podkreślająca znaczenie trychologii (nauki o włosach i skórze głowy), jest znana z szerokiej gamy skutecznych produktów do pielęgnacji włosów i dbania o zdrowie włosów różnych typów.

Czytaj też: Pielęgnacja włosów – trendy i innowacje produktowe 2025

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
31. styczeń 2025 00:18