StoryEditor
Rynek i trendy
26.01.2024 16:35

Gdzie kobiety poszukują informacji na temat trendów w pielęgnacji włosów i co wpływa na decyzję o zakupie danego produktu?

Tylko 10 proc. kobiet jest bardzo zadowolona ze swoich włosów  / envato elements
Blisko połowa konumentek nie jest zadowolona z kondycji swoich włosów. Gdzie zatem szukają rozwiązania swoich problemów, do których najczęściej należą niewystarczająca grubość włosów, puszenie się, suchość lub łamliwość? I na co warto zwrócić uwagę, przygotowując przekaz zachęcający do zakupu produktu?

Ponad 46,6 proc. ankietowanych w badaniu zorganizowanym przez markę Mudii nie jest zadowolona z kondycji swoich włosów. 43,1 proc. respondentek odpowiedziało, że jest zadowolona, ale mogłoby być lepiej. Jedynie 10,3 proc. jest bardzo zadowolona.

W badaniu zorganizowanym przez markę Mudii najczęściej wymienianym problemem odnoszącym się do włosów jest ich niewystarczająca grubość. Taką odpowiedź zaznaczyło 44,9 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu kobiety wskazały puszenie się włosów – 39,7 proc. 39,2 proc. kobiet poskarżyło się natomiast na to, że ich włosy są zniszczone. Kolejne miejsca zajmuje problem suchości włosów – 37,9 proc., łamliwości – 35,6 proc., przetłuszczania się – 30,8 proc.. Tylko 6 proc. respondentek deklaruje, że nie ma problemu z włosami.

image
Mudii

Jakich więc kosmetyków do pielęgnacji włosów używają Polki aby poprawić stan swoich włosów lub zminimalizowac problemy? Z badania Mudii wynika, że na podium znajduje się szampon do włosów – 97,1 proc., a na drugim miejscu odżywka z wynikiem 84,6 proc. Trzecie miejsce zajmuje maska do włosów i wcierka – obie z nich uzyskły po 57,9 proc. wskazań. Czwarte miejsce zajął olejek do włosów – 50,4 proc., a po nim peeling do włosów – 25,4 proc., serum – 21,6 proc. Na samym końcu znalazła się ampułka z wynikiem 8,2 proc.

Marka Mudii spytała też, czy kobiety zaintersowane są trendami związanymi z pielęgnacją włosów i z jakich źródeł korzystają, aby byc na bieżaco. Okazało się, że 30 proc. konsumentek śledzi trendy w pielęgnacji włosów w mediach społecznościowych, a 21,5 proc. korzysta z wielu źródeł przekazu. 13,6 proc. swoją wiedzę pozyskuje z artykułów eksperckich. 8,7 proc. rozmawia na ten temat ze swoim fryzjerem, a 6,4 proc. z koleżankami. Natomiast 19,7 proc. deklaruje, że nie śledzi żadnych trendów.

 

Czytaj też: Co piąty młody Polak często kupuje produkty polecone w mediach społecznościowych

 

Według badania trendów pielęgnacyjnych nie śledzą kobiety rozwiedzione z dziećmi – 35,3 proc., żonate – 20,5 proc. oraz żonate z dziećmi – 19,2 proc. Patrząc na dochody, najwięcej osób, które nie śledzą trendów w pielęgnacji włosów stanowią kobiety zarabiające od 0-3500 zł – 24,5 proc.

Największy odsetek osób pozyskujących informację o trendach z mediów społecznościowych stanowią: kobiety niezamężne – 39,6 proc., kobiety niezamężne z dziećmi 31,6 proc. i kobiety zamężne – 28,1 proc. Biorąc pod uwage kryterium dochodowe, największą grupę stanowią kobiety zarabiające między 3501-5000 zł (36 proc.) oraz konsumentki, u których dochody przekraczają 8000 zł miesięcznie (32,5 proc.).

image
Mudii

Badanie pokazało też, co według konumentek decyduje o zakupie produktu do włosów. Najwięcej kobiet wskazało na cenę (79,3 proc.), ale już na drugim miejscu znalazły się składniki odżywcze z wynikiem 56,9 proc. Kolejnym kryterium jest efekt końcowy – 39,1 proc. Na kolejnych pozycjach znalazła się marka – 31,8 proc., polecenie eksperta – 30,5 proc., wydajność – 23,9 proc., zapach – 18,9 proc., badania – 17,6 proc., opinia koleżanki 13,8 proc., opinia influencera – 12,9 proc., ekologia – 10,7 proc., opakowanie – 4,9 proc.

 

Czytaj też: Drogeryjne, ekologiczne, premium? Jakie kosmetyki do pielęgnacji włosów najczęściej wybierają kobiety w Polsce?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. kwiecień 2025 23:00