StoryEditor
Rynek i trendy
02.09.2024 11:49

Financial Times: Złoty wiek perfum? Zapachy mogą zdetronizować szminkę jako wyznacznik kondycji rynku.

Czy perfumy zastąpią pomadki w ”efekcie szminki”? / Lucas Mendes via Unsplash

Rynek perfum odnotowuje imponujący wzrost sprzedaży od czasu zakończenia lockdownów. Dzięki temu, jego wartość globalna osiągnęła 64,4 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o niemal 40 proc. w porównaniu z poziomem sprzed pandemii.

Rynek perfum, wcześniej uważany za mniej znaczącą część branży kosmetycznej, po pandemii przeżywa swój złoty okres. Według analizy Barclays, od 2021 roku segment ten odnotowuje dwucyfrowy wzrost, a globalna sprzedaż detaliczna osiągnęła 64,4 miliarda dolarów. To niemal 40 proc. więcej niż w 2019 roku, co pokazuje, jak dynamicznie rozwija się ten sektor.

Ten trend jest widoczny na całym świecie. Europa, która w 2023 roku stanowiła 28 proc. globalnego rynku perfum według danych Euromonitor, każdego roku od czasu pandemii notuje dwucyfrowy wzrost sprzedaży. W Stanach Zjednoczonych, gdzie perfumy nie są tradycyjnie używane na co dzień, penetracja rynku podwoiła się. Co więcej, droższe perfumy radzą sobie znacznie lepiej niż tańsze. Dane Circana wskazują, że w 2023 roku segment prestiżowych zapachów wzrósł w USA o 12 proc., podczas gdy rynek masowy tylko o 4 proc.

Zmiany napędza młode pokolenie

Na wzrost rynku perfum składa się kilka czynników. Coraz większy nacisk na samoopiekę, który podnosi całą branżę kosmetyczną, odgrywa tu kluczową rolę. Młodsi konsumenci odchodzą od koncepcji „zapachu-podpisu” na rzecz posiadania i noszenia wielu różnych zapachów. W Stanach Zjednoczonych penetracja rynku wśród najmłodszych konsumentów, czyli pokolenia Z, wzrosła czterokrotnie, choć startowała z bardzo niskiego poziomu, jak zauważa Iain Simpson, analityk Barclays.

Dla firm działających na rynku perfum ta zmiana ma ogromne znaczenie. Chociaż prestiżowe perfumy mają niższe marże brutto w porównaniu do np. kosmetyków pielęgnacyjnych, to stanowią bardzo atrakcyjny segment. Dla przykładu, hiszpańska firma Puig, skoncentrowana na luksusowych zapachach, osiąga marżę na poziomie 75 proc., podczas gdy australijska marka Aēsop, należąca do L’Oréal, w 2022 roku osiągnęła aż 87,1 proc. Obecnie aż dwie trzecie sprzedaży perfum to produkty z wyższej półki, co czyni ten rynek wyjątkowo kuszącym. Mimo to, trend ten może mieć swoje ograniczenia, gdyż bardziej świadomi cenowo konsumenci mogą w końcu zwrócić się ku tańszym alternatywom.

Czytaj także: Palo santo powraca w perfumach jako trendująca nuta zapachowa

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
23.12.2024 14:00
UCE RESEARCH; „Zastaw się, a postaw się” odchodzi do lamusa — Polacy i Polki nie biorą już tak chętnie pożyczek na święta i prezenty
Pixabay

Zaledwie 11,2 proc. Polaków zdecydowało się na zaciągnięcie pożyczki lub kredytu na organizację świąt w 2024 roku. To znaczący spadek w porównaniu z rokiem poprzednim. Jak wynika z badań, większość obywateli planuje swoje wydatki z wyprzedzeniem, unikając ryzykownych zobowiązań finansowych.

Z badania przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i Grupę Offerista wynika, że tylko 11,2 proc. Polaków zaciągnęło kredyt lub pożyczkę na przygotowanie świąt. To spadek o 1,7 punktu procentowego w porównaniu z rokiem 2023, gdy po tego typu wsparcie finansowe sięgnęło 12,9 proc. badanych. Jednocześnie 83 proc. respondentów zadeklarowało, że nie korzystało z pożyczek świątecznych, co potwierdza rosnącą świadomość finansową Polaków oraz ich zdolność do zarządzania budżetem.

Eksperci zauważają, że spadek zainteresowania świątecznymi kredytami wynika z malejącej inflacji oraz poprawy sytuacji finansowej Polaków. Jednocześnie, według badań Związku Banków Polskich, wydatki świąteczne czteroosobowej rodziny wzrosły nieznacznie z 3739 zł w 2023 roku do ponad 3800 zł w 2024 roku. Mimo to, Polacy unikają pożyczania, zwłaszcza na jednorazowe potrzeby, kierując się ostrożnością wobec rosnących kosztów zobowiązań finansowych.

Najczęściej na kredyty świąteczne decydują się osoby młode w wieku 18-34 lat oraz mieszkańcy województw śląskiego, warmińsko-mazurskiego i łódzkiego. Eksperci zwracają uwagę, że osoby te często nie dostrzegają zagrożeń związanych z nadmiernym zadłużeniem. Jednocześnie, popularność kredytów 0 proc. i odroczonych płatności może sprawić, że rzeczywista skala zapożyczania się na święta jest wyższa niż wynika z deklaracji badanych.

Według najnowszych badań wykonanych przez UCE Research, 61,6 proc. Polaków planuje podarować kosmetyki jako prezenty świąteczne, co czyni je jedną z najpopularniejszych kategorii upominków. Jednocześnie, po elektronice, kosmetyki należą do najdroższych kategorii prezentowych, co odzwierciedla gotowość konsumentów do inwestowania w produkty wysokiej jakości dla swoich bliskich.

Czytaj także: UCE Research: Bogaci Polacy chętniej ryzykują zakupy w gorzej ocenianych sklepach internetowych

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
23.12.2024 13:11
Wielka Brytania: branża kosmetyczna przeżywa boom, konsumenci nie żałują pieniędzy na urodę
W ciągu ostatnich trzech lat można było zaobserwować zmianę priorytetów konsumentów, jeśli chodzi o wydatkifot. La Prairie mat.pras.

Uroda jest dla konsumentów istotną wartością, a mijający rok pokazał wzrost tego trendu – wynika z badania Barclays Consumer Spend. Brytyjski przemysł kosmetyczny w 2024 roku przeżywa prawdziwy boom, a konsumenci zmieniają swoje zwyczaje zakupowe i coraz chętniej kupują luksus online.

Dane Barclays, zebrane w lipcu i sierpniu bieżącego roku wskazują, że branża produktów kosmetycznych i zdrowotnych jest w rozkwicie. W sierpniu wydatki konsumentów wzrosły o 7,3 proc. rok do roku.

Blisko połowa (46 proc.) konsumentów jest przekonanych, że produkty kosmetyczne i zdrowotne są dla nich niezbędne, w związku z tym są gotowi na wydatki na te cele. 

Karen Johnson, szefowa ds. sprzedaży detalicznej w Barclays UK potwierdziła, że dane wskazują jednoznacznie na kluczową rolę mediów społecznościowych. Mają one duży wpływ na decyzje konsumentów podczas zakupów dokonywanych online, co jest dowodem na ciągle rosnące znaczenie tych platform w aspekcie handlu. 

W ciągu ostatnich trzech lat można było zaobserwować zmianę priorytetów konsumentów, jeśli chodzi o wydatki, co jest wynikiem ogólnego wzrostu cen i kosztów utrzymania. Konsumenci skupiają się na produktach, mających poprawić ich samopoczucie (wellness, self-care). Nie zamierzają też oszczędzać na artykułach farmaceutycznych, perfumach oraz produktach do pielęgnacji włosów oraz ciała.

Analizując ten boom na rynku kosmetycznym, firma konsultingowa McKinsey przewiduje, że sektory produktów luksusowych z najwyższych półek cenowych (np. La Mer i Byredo) oraz super luksusowych (Guerlain, La Prairie) mogą wzrosnąć z ok. 15,7 mld funtów (20 mld dolarów) w 2023 roku do ok. 31,4 mld funtów (40 mld dolarów) do 2027 roku.

Sklepy online, oferujące kosmetyki luksusowe, potwierdzają ciągły wzrost konsumentów, którzy szukają produktów wyższej jakości i przystępnych cenowo do użycia w zaciszu domowym. Klienci uważają, że kosmetyki kupowane przez internet są dla nich bardziej przystępne, niż w przypadku tradycyjnych sklepów detalicznych.

Media społecznościowe odgrywają coraz większą rolę w kształtowaniu zwyczajów zakupowych konsumentów w sektorze kosmetycznym. Dzięki social mediom wzrosła sprzedaż tańszych, “alternatywnych” odpowiedników drogich kosmetyków (tzw. dupes) dzięki konsumentom, którzy chcą zaoszczędzić. 

Zakupy dokonywane bezpośrednio z platform społecznościowych rosną. Wg Barclays, 27 proc. respondentów kupiło już w ten sposób produkty kosmetyczne i pielęgnacyjne, a 17 proc. zakupiło perfumy na platformach takich jak Facebook czy Instagram.

Z badania wynika, że zmieniające się potrzeby konsumentów mają wpływ na przeobrażenia w branży kosmetycznej. Zdaniem ekspertów, marki będą musiały odpowiednio zareagować i dostosowywać się do tych zmian. Wg Barclays, marki kosmetyczne powinny maksymalnie wykorzystywać platformy internetowe i oferować kupującym różne możliwości dokonywania zakupów. Te zachodzące w branży zmiany powinny być uwzględniane również przez sprzedawców detalicznych, którzy chcą nadążać za nowymi potrzebami i zachowaniami konsumentów. 

Czytaj też: Kosmetyki i szampan – luksus w przystępnej cenie przyciąga klientów w czasach kryzysu

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. grudzień 2024 00:00