Jednym z konsumenckich mitów jest szkodliwość parabenów. – Jeśli producenci będą przekonywać, że nie są one złe i uda im się wykazać, że przekonania konsumenckie na ich temat były błędne, to jeśli nie zostaną podjęte dodatkowe działania, szybko może się okazać, że na cenzurowanym znajda się kolejne substancje – twierdzi dr hab. Marcin Napiórkowski, semiotyk kultury, wykładowca w Instytucie Kultury Polskiej UW.
Według niego fake newsy wygrywają z rzetelną informacje, bo lepiej zaspokajają potrzebę sensu. Jedno nieprawdziwe twierdzenie wspiera drugie, budując spójny obraz świata. To daje konsumentom poczucie sprawczości i kontroli. – To dlatego konsumenci czytają etykiety i wybierają te produkty na których znajdują informacje, że są bez parabenów. Mają poczucie, że tym wyborem zdecydowali o zdrowiu i bezpieczeństwie swoim i swojej rodziny. Jednak pseudonauka i mity oferują nam pozorne bezpieczeństwo. Pokazując, że parabeny są szkodliwe i przekonując, że produkty bez ich zawartości są lepsze często pomija się prawdziwe zagrożenie, np. związane z obecnością substancji uczulających – twierdzi badacz kultury specjalizujący się w mitach.
Według niego fakty natomiast są takie, że konserwanty są efektem nauki, która odpowiedziała na potrzebę związaną z bezpieczeństwem m.in. żywności. To dzięki nim, żyje nam się wygodniej, dłużej i jesteśmy zdrowsi. – Warto szukać wiarygodnych informacji. Panika jest złym doradcą – mówi Marcin Napiórkowski. Przyznaje równocześnie, że branża powinna jednak podjąć wspólny wysiłek na rzecz środowiska.
Na koniec zadał producentom pytanie, czy dostarczając konsumentom produkt dają im poczucie sprawczości? Czy ich przekaz marketingowy tworzy pozytywne mity? Przekonywał, by nie prowadzić kampanii defensywnej. W zamian za to zalecał, by producenci tworzyli własne pozytywne mity, jako przeciwwaga tych opartych na nierzetelnych informacjach.