Z badań przeprowadzonych przez EY Future Consumer Index 2023 można wyciągnąć wniosek, że współczesny polski konsument charakteryzuje się specyficznymi zachowaniami. Badanie ukazuje osobę, która nie odczuwa potrzeby podążania za najnowszymi trendami, zarówno w dziedzinie mody (73 proc. respondentów), jak i w obszarze technologii (64 proc.). Co interesujące, znacząca większość, aż 78 proc. badanych, wybiera naprawę przed zakupem nowych przedmiotów, co pokazuje ich skłonność do świadomego gospodarowania zasobami.
Rosnące ceny wpływają na to, że konsumenci redukują wydatki lub poszukują bardziej przystępnych cenowo opcji. Większość z nich (65 proc.) planuje zwiększyć zakupy produktów używanych, a 43 proc. kupuje mniej odzieży ze względu na wzrastające koszty życia. Warto zaznaczyć, że zjawiskiem kluczowym jest potrzeba dokonywania świadomych wyborów zakupowych. Według badań EY, 40 proc. badanych spodziewa się dalszych podwyżek cen detergentów i artykułów gospodarstwa domowego, dlatego 31 proc. zamierza ograniczyć wydatki na produkty związane z urodą i kosmetykami. Niemniej jednak, nie zamierzają całkowicie rezygnować z tego rodzaju zakupów; skupią się raczej na podstawowych produktach do pielęgnacji twarzy, rąk i włosów. Co więcej, 35 proc. ankietowanych rozważa zakup produktów do pielęgnacji skóry z marek własnych.
Szósta edycja krajowego badania EY Future Consumer Index 2023 w Polsce odbyła się w marcu 2023 roku. Badanie zostało przeprowadzone na próbie 1000 osób w wieku od 18 do 65 lat. Obejmowało ono cały obszar kraju oraz reprezentowało różnorodne grupy społeczne. W skali globalnej badanie uwzględnia opinie aż 21 tysięcy konsumentów z 27 krajów.
Czytaj także: Konsumenci zapachów en masse porzucają format na rzecz wartości