StoryEditor
Rynek i trendy
10.04.2020 00:00

Do fryzjera chodzą najczęściej Polki po czterdziestce (RAPORT)

Kobiety po 40. roku życia chodzą do fryzjera znacznie częściej niż dwudziestoparolatki, jako usługę wybierają najczęściej strzyżenie a profesjonalne produkty do pielęgnacji włosów kupuje coraz więcej z nich - wynika z badania „Klientki salonów fryzjerskich” przeprowadzonego na zlecenie Polwell i JBS Goldwell.

Blisko 95 proc. Polek korzysta z usług fryzjerskich, z czego ponad dwie trzecie z nich tylko i wyłącznie w specjalistycznych salonach - wynika z badania przygotowanego na zlecenie Polwell i JBS Goldwell. Oznacza to, że wolimy oddać swoje włosy w ręce specjalistów, niż narażać się nie tylko na niepożądany efekt końcowy, ale przede wszystkim na utratę ich prawidłowej kondycji.

- Fryzjer to osoba, do której Polki mają duże zaufanie. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie najlepszych efektów oraz pomoc w wybraniu odpowiednich kosmetyków do pielęgnacji włosów. Jak wynika z badania rośnie ilość kobiet kupujących profesjonalne kosmetyki, jednak cały czas potrzebne jest upowszechnianie wiedzy dotyczących korzyści z ich zastosowania - mówi Piotr Dagiel, wiceprezes zarządu marki Polwell.

Lubimy chodzić do fryzjera

Trzy czwarte Polek regularnie odwiedza zaufanego fryzjera, a najczęstszymi gośćmi ich foteli są kobiety w przedziale wiekowym 41-55. Według badań, umawiają się na wizytę co najmniej raz w miesiącu, podobnie jak panie powyżej 66. roku życia. Najrzadziej do salonów zaglądają dwudziestoparolatki - zazwyczaj są u fryzjera raz na 2-3 miesiące. Mniejsza częstotliwość wizyt nie wynika jednak z braku zainteresowania własną fryzurą. Co piąta z nas chciałaby chodzić do fryzjera częściej, lecz główną przeszkodą są finanse (44 proc.), a także brak czasu (19 proc.).

Strzyżenie wciąż liderem usług

Najczęściej wykonywaną usługą jest strzyżenie, które wskazało 68 proc. badanych. Sporą popularnością cieszy się również koloryzacja (40 proc.) oraz modelowanie włosów i upinanie ich (39 proc.). Co trzecia klientka korzysta z pielęgnacyjnego odświeżania koloru włosów, np. profesjonalnymi odżywkami. Nie jest to nic zaskakującego, gdyż ponad połowa Polek (55 proc.) regularnie farbuje włosy, a co trzecia podejmuje się koloryzacji jedynie w salonie fryzjerskim.

- Prawidłowo przeprowadzona koloryzacja to także rytuał pielęgnacyjny. Poza zmianą lub odświeżeniem koloru włosów, równie ważne jest regularne dostarczanie im odżywczych składników, stosując do tego odżywki i maski o działaniu nawilżającym. Na włosach, które cechuje dobra kondycja, kolor jest bardziej wyrazisty i utrzymuje się dłużej - mówi Cezary Szymczak, CEO RICA Polska.

Profesjonalne produkty hitem

Polki znają i doceniają profesjonalne kosmetyki do włosów. O ich istnieniu wie ponad 70 proc. badanych, a jedynie 2 proc. mniej (69 proc.) potwierdza ich nabywanie. Wiedzę na ich temat czerpią głównie od fryzjerów (ponad 60 proc.), rzadziej z internetu (37 proc.) lub poleceń znajomych (34 proc.). Salony fryzjerskie są także najczęstszym miejscem zakupu specjalistycznych kosmetyków (42 proc.); coraz rzadziej są drogerie (33 proc.) oraz sklepy internetowe (16 proc.). W skali miesiąca Polki wydają na nie niespełna 80 zł, zaś średnia wartość jednorazowych zakupów to wydatek rzędu 50 zł.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
06.11.2024 13:20
GXO: Przemysł kosmetyczny wciąż rośnie w siłę — z prognozą wzrostu do 758 miliardów dolarów do 2032 roku [RAPORT]
Canva

Przemysł kosmetyczny przechodzi dynamiczne zmiany, osiągając wartość 374 miliardów dolarów w 2023 roku i prognozując wzrost do 758 miliardów do 2032 roku. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i wymagający, a ich decyzje zakupowe kształtują wpływy mediów społecznościowych, rosnące znaczenie personalizacji oraz dążenie do zrównoważonego rozwoju.

Z raportu GXO wynika, że rynek kosmetyczny, obejmujący produkty do pielęgnacji skóry, makijażu oraz włosów, osiągnął wartość 374 miliardów dolarów w 2023 roku. Przewidywana jest prawie dwukrotna jego wartość do 2032 roku, sięgając 758 miliardów dolarów. Rosnący popyt napędzany jest przez potrzeby różnych grup wiekowych i demograficznych, które traktują produkty kosmetyczne jako część codziennej pielęgnacji i wyrazu siebie. Wzrost popularności zrównoważonych i personalizowanych produktów, które odpowiadają na potrzeby indywidualnych klientów, pokazuje, że rynek ten dostosowuje się do zmieniających się preferencji konsumentów.

Zmienność preferencji i rosnące znaczenie wartości

Konsumenci coraz częściej kierują się wartością i przystępnością cenową przy wyborze produktów kosmetycznych. Dla 31 proc. respondentów to właśnie te czynniki mają kluczowe znaczenie, a 64 proc. zwraca uwagę na cenę i stosunek jakości do ceny przy wyborze produktów do pielęgnacji skóry. Jednocześnie aż 58 proc. zakupionych produktów kosmetycznych pochodzi z segmentu średniego lub luksusowego, co wskazuje na preferencję konsumentów do inwestowania w wyższej jakości produkty. Jednak mimo dużego zainteresowania luksusowymi produktami, lojalność wobec marki nie jest już tak silna jak kiedyś – tylko 38 proc. konsumentów jest lojalnych wobec konkretnych marek, a aż 41 proc. przywiązuje się raczej do konkretnych produktów.

image
NuTz

Zgodnie z danymi GXO, 71 proc. konsumentów korzysta z mediów cyfrowych, aby śledzić najnowsze trendy kosmetyczne. Wśród platform dominują YouTube (33 proc.), Instagram (31 proc.) oraz TikTok (28 proc.). Obecność treści typu „no makeup makeup” na TikToku, z ponad 130 milionami postów, pokazuje, jak ogromny wpływ mają media społecznościowe na decyzje zakupowe. Konsumenci, zwłaszcza młodsze pokolenia, oczekują szybkich i wiarygodnych informacji, co powoduje, że marki muszą działać elastycznie i dynamicznie dostosowywać swoje strategie marketingowe do zmieniających się trendów.

Preferencje zakupowe: personalizacja i online vs. offline

Z raportu wynika, że 39 proc. konsumentów oczekuje spersonalizowanych rekomendacji do pielęgnacji skóry zarówno online, jak i w sklepach stacjonarnych, a 30 proc. preferuje produkty dostosowane do ich indywidualnych potrzeb. Personalizacja obejmuje nie tylko dobór składników, ale także możliwość dostosowania opakowań i dodatkowych usług, takich jak grawerowanie czy indywidualne pakowanie. Konsumenci cenią sobie doświadczenia, które sprawiają, że produkt jest bardziej osobisty, co wpływa na ich lojalność i skłonność do kolejnych zakupów.

Chociaż zakupy stacjonarne pozostają preferowaną formą dla 72 proc. respondentów, zakupy online zyskują na popularności – 47 proc. konsumentów woli kupować kosmetyki w sieci. Głównym powodem wyboru zakupów online są zniżki i promocje, na które zwraca uwagę 52 proc. ankietowanych. Dla 43 proc. ważna jest szybkość dostawy, jednak coraz więcej konsumentów, bo aż 64 proc., jest gotowych poczekać na dostawę wszystkich zamówionych produktów w jednym pakiecie w trosce o środowisko. To pokazuje, że zrównoważony rozwój staje się istotnym czynnikiem, na który zwracają uwagę także w kontekście zakupów online.

Czytaj także: Polska wśród najdroższych krajów pod względem cen kosmetyków. Raport Wethrift ujawnia szczegóły

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.11.2024 15:38
Dobre nastroje Polaków pozytywnym czynnikiem dla prognoz sprzedaży
W najlepszych nastrojach są młodzi konsumenci. Ogólnie nieco sceptyczniej konsumenci w Polsce oceniają swoje finanse i patrzą na większe wydatkifot. Shutterstock

Nastroje Polaków pozostają na historycznie wysokim poziomie – podają GfK i NielsenIQ w odczycie za październik br., wskazując, że to dobry prognostyk dla planowania sprzedaży w nadchodzących miesiącach.

"Pomimo lekkiego ochłodzenia nastroje konsumenckie Polaków pozostają na historycznie wysokim poziomie przekraczając wyniki sprzed roku i utrzymując się blisko wartości sprzed pandemii. Stabilność głównego wskaźnika jest dobrą wiadomością dla przedsiębiorców, którzy mogą z większym optymizmem patrzeć na perspektywy sprzedaży w nadchodzących miesiącach" – czytamy w komunikacie podsumowującym październikowy odczyt Barometru Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company.

Jest to wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich. W październiku 2024 r. wyniósł -1,7 pkt, co oznacza spadek o 2,7 pkt w porównaniu do września br.

Jest wprawdzie sygnał pewnego ochłodzenia nastrojów konsumenckich w październiku, szczególnie w kwestii finansów osobistych i skłonności do większych wydatków na dobra trwałe. Jednak Polacy wciąż pozytywnie oceniają perspektywy dla polskiej gospodarki, a porównanie do ubiegłego roku prezentuje wyraźną poprawę ogólnej sytuacji.

W najlepszych nastrojach konsumenckich niezmiennie znajdują się ludzie młodzi (od 15 do 29 lat), gdzie wskaźnik to nawet około 20 na plusie. Dla porównania badani z grupy 50-59 i powyżej 60 lat odnotowali średni wskaźnik nastrojów na poziomie sięgającym kolejno -15,5 i -8,9 jednostki, co stanowi niewielki, choć wyraźny spadek w relacji miesiąc do miesiąca.

– Polska gospodarka wciąż prezentuje się korzystnie na tle innych krajów UE. Mimo niewielkiego spadku wskaźnika w październiku, nastroje konsumenckie w Polsce pozostają na znacznie wyższym poziomie niż średnia unijna. To świadczy o większej odporności polskiej gospodarki na globalne zawirowania. Jednocześnie, warto zwrócić uwagę na fakt, że konsumenci są coraz bardziej świadomi wyzwań gospodarczych i podejmują bardziej przemyślane decyzje zakupowe. Dla przedsiębiorców oznacza to konieczność dostosowania swojej oferty do zmieniających się potrzeb klientów – mówi Barbara Lewicka, senior director w GfK – An NIQ Company.

Czytaj także: GfK&NIQ: Siła nabywcza przeciętnego Polaka rośnie szybciej niż siła nabywcza przeciętnego Europejczyka

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. listopad 2024 00:07