Sygnatariusze dokumentu, wskazują na konieczność szybszej integracji hurtu i detalu, w celu umocnienia pozycji tzw. sklepów tradycyjnych. Sklepy te to ich główni odbiorcy. Celem projektu jest zagwarantowanie sklepom zintegrowanej współpracy z dostawcami oferującymi możliwie najszerszą i komplementarną ofertę asortymentową na warunkach satysfakcjonujących dla wszystkich stron.
Specjał oferuje artykuły spożywcze, w tym alkohole, nabiał i tłuszcze. Polski Tytoń to wyroby tytoniowe, alkohole i cały sektor tzw. usług elektronicznych. GK Delko uzupełnia tę ofertę o artykuły chemii gospodarczej, kosmetyki, artykuły higieniczne oraz produkty przemysłowe i drobne AGD.
Zarząd Delko ocenia, że podpisanie dokumentu jest znaczącym krokiem w kierunku umocnienia Grupy Kapitałowej Delko na pozycji lidera dystrybucji artykułów chemii gospodarczej, kosmetyków i artykułów higienicznych na rynku tradycyjnym w Polsce. Dystrybucja produktów Delko prowadzona jest za pośrednictwem 14 dystrybutorów – hurtowni zlokalizowanych w różnych regionach kraju. Właściciele tych hurtowni są jednocześnie akcjonariuszami spółki. W skład GK Delko wchodzi pięć hurtowni: CosmeticsRDT, Delko Otto, Nika, Ama, Frog MS Delko. Spółki stowarzyszone w Delko dostarczają towary m.in. do sieci 273 franczyzowych sklepów kosmetyczno-chemicznych Blue Stop.
W sieciach franczyzowych współpracujących z Grupą Specjał funkcjonuje obecnie ok. 4600 sklepów, w tym 41 sklepów własnych i 360 sklepów w tzw. franczyzie zintegrowanej. Zdaniem Zarządu Delko ich potencjał zakupowy, w segmencie artykułów dystrybuowanych przez spółki GK Delko wynosi ok. 180 mln zł rocznie.
Delko, Specjał i Polski Tytoń wspólnie tworzą firmę dystrybucyjną
W marcu 2025 roku wartość BaseLinker Index, wskaźnika mierzącego kondycję polskiego e-commerce, osiągnęła rekordowe 153 punkty. Dla porównania, w lutym wynosiła ona 120 punktów, a w marcu 2024 roku – 136 punktów. Oznacza to nie tylko znaczący wzrost w skali miesiąca (o 27,7 proc.), ale także solidną poprawę rok do roku. Warto przypomnieć, że wartość wyjściowa indeksu, ustalona w styczniu 2022 roku, wynosiła 100 punktów.
Analiza danych z 3 tysięcy największych polskich sklepów internetowych pokazuje, że całkowita sprzedaż online w marcu 2025 roku była wyższa niż rok wcześniej o 12 proc. Co ciekawe, zarówno sprzedaż krajowa, jak i zagraniczna zanotowały wzrosty: odpowiednio o 11,3 proc. i 15,9 proc. Sprzedaż cross-border stanowiła 17,13 proc. całkowitej sprzedaży polskich e-commerce’ów.
Wśród najlepiej rozwijających się kategorii znalazły się te, które już wcześniej wykazywały wysoką dynamikę wzrostu: „supermarket”, „zdrowie i uroda” oraz „dom i ogród”. Dane za marzec potwierdzają utrzymujący się trend rosnącego zainteresowania konsumentów zakupami online w tych segmentach, co może być sygnałem do dalszego rozwoju oferty i logistyki w tych obszarach.
Patrick Martin, przewodniczący francuskiego stowarzyszenia pracodawców Medef, ostrzegł w środę, że nowe amerykańskie cła mogą zahamować wzrost gospodarczy Francji i wprowadzić kraj w recesję. W rozmowie z radiem RTL podkreślił, że „istnieje ryzyko zatrzymania wzrostu i wejścia w recesję”, odnosząc się do wpływu ceł USA na francuskie przedsiębiorstwa. Nowe środki ogłoszone przez prezydenta USA Donalda Trumpa weszły w życie tego samego dnia – obejmują one m.in. 104-procentowe cła na towary z Chin, pogłębiając globalny konflikt handlowy.
Martin zaapelował o pilne działania mające na celu poprawę konkurencyjności francuskich firm. Według niego konieczna jest ochrona konsumpcji, co oznacza m.in. unikanie nadmiernego obciążania podatkami gospodarstw domowych i przedsiębiorstw. W jego opinii, bez takich kroków francuska gospodarka może nie wytrzymać presji wynikającej z polityki handlowej USA.
Na słowa Martina odpowiedział minister przemysłu Marc Ferracci, który w rozmowie z Franceinfo przyznał, że temat jest aktualnie dyskutowany w parlamencie. Jak zaznaczył, chodzi m.in. o możliwość obniżenia podatków produkcyjnych, które od dawna uznawane są za jedną z barier dla konkurencyjności francuskiego przemysłu. Ferracci wezwał również francuskie firmy do wstrzymania inwestycji w Stanach Zjednoczonych ze względu na napięcia handlowe między USA a Europą.
Minister spotkał się we wtorek wieczorem z przedstawicielami francuskiego przemysłu, by omówić potencjalne skutki ceł w kluczowych sektorach – od lotnictwa, przez kosmetyki, po dobra luksusowe. Podkreślił, że odpowiedź Unii Europejskiej musi być „stanowcza i proporcjonalna”, by uniknąć dalszej eskalacji, która mogłaby zagrozić miejscom pracy.