Polska Rada Centrów Handlowych przeprowadziła badanie, którego celem było poznanie opinii przedstawicieli firm związanych z centrami handlowymi na temat kondycji rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce, perspektyw i wyzwań 2018 roku oraz wskazanie najważniejszych trendów w kontekście zmian prawno-gospodarczych.
Rok 2017 pod znakiem wzrostów
Zdaniem 44 proc. ankietowanych rok 2017 na rynku nieruchomości handlowych był lepszy od poprzedniego. Jedynie 8 proc. respondentów uznało go za gorszy od 2016. Aż połowa pytanych przedstawicieli branży pozytywnie oceniła potencjał rozwoju obiektów komercyjnych w Polsce w związku z nowymi otwarciami i rozbudowami.
Optymistycznie wygląda również podsumowanie kluczowych wskaźników w firmach z tego sektora. Obroty wzrosły u 53 proc. badanych przedsiębiorstw, a u 35 proc. nie zmieniły się w stosunku do 2016. Co ciekawe, aż w 57 proc. firm zwiększyła się też liczba zatrudnionych osób, a w przypadku 33 proc. pozostała na tym samym poziomie, co w minionym roku. Wzrosty odnotowano także pod względem odwiedzalności obiektów handlowych – 45 proc. ankietowanych deklaruje wyższą liczbę klientów, a 25 proc. nie obserwuje w tym zakresie pogorszenia wyników.
Wyzwania dla branży w 2018
Źródło największych trudności badani dostrzegają w zmianach w obszarze prawnym i ich wpływie na rynek, obroty, odwiedzalność i kwestie pracownicze. 81 proc. ankietowanych uznało, że zdecydowanie największe znaczenie dla obecnej sytuacji sektora nieruchomości komercyjnych ma ustawa o zakazie handlu.
– Widzimy wyraźnie, że branża z niepokojem podchodzi do zmian legislacyjnych, czyli głównie zakazu handlu w niedziele. Niepewność budzą nie tyle same zmiany, co nieprecyzyjne przepisy oraz ich możliwe następstwa, które z wyprzedzeniem ciężko przewidzieć – mówi Radosław Knap, Dyrektor Generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Rosnące znaczenie e-commerce i w tym kontekście – umiejętne połączenie światów online i offline – to kolejne wyzwanie, z którym będą musiały się zmierzyć osoby związane z nieruchomościami komercyjnymi. Duży problem dostrzegają one również w pozyskiwaniu pracowników w branży handlowej. Za najważniejsze trendy na rynku w 2018 roku członkowie PRCH uznali: rozwój segmentu rozrywkowo-gastronomicznego w centrach handlowych, przebudowy i modernizacje istniejących obiektów, a także rozwój nowych technologii, e-commerce i omnichannel.