W 2022 roku rynek dóbr luksusowych osiągnął wartość 345 miliardów euro, co stanowi wzrost o 19 proc. mimo niepewnego otoczenia ekonomicznego. Ten wzrost był wynikiem kilku czynników, takich jak ograniczenie tempa inflacji, poprawa nastrojów konsumenckich w Europie, zniesienie restrykcji covidowych w Chinach oraz wzrost ruchu turystycznego w Azji Południowo-Wschodniej i Japonii.
– Scenariusze dla rynku w 2023 roku zależą przede wszystkim od rozwoju sytuacji w Chinach – powiedziała Katarzyna Wal, starsza menadżerka w Bain & Company. – Zniesienie obostrzeń covidowych i ograniczeń dla podróżujących będzie miało ogromne znaczenie lokalnie – po długim okresie zakupowej posuchy, mieszkańcy Państwa Środka są gotowi na „luksusową wiosnę”. Doprowadzi to do wzrostu sprzedaży również w Europie – tutejszy rynek dóbr luksusowych jest w dużej mierze zależny od turystów z Azji, którzy podczas wojaży zaopatrują się w towary topowych marek.
W pierwszych miesiącach bieżącego roku rynek nadal wykazuje tendencję wzrostową. Analitycy Bain & Company i Fondazione Altagamma, instytutu monitorującego rynek luksusowej odzieży, biżuterii i kosmetyków, prognozują dalszy wzrost sprzedaży w 2023 roku w przedziale od 5 do 12 proc., osiągając wartość między 360 a 380 miliardów euro. Ponadto, utrzymują prognozę dotyczącą wartości rynku w 2030 roku, szacując ją na poziomie od 530 do 570 miliardów euro, co oznacza ponad dwukrotny wzrost w ciągu tej dekady.
Rynek perfum w sektorze beauty rozwija się najszybciej dzięki stopniowemu wzrostowi sprzedaży w kanale duty-free oraz rosnącej popularności marek niszowych. W sektorze beauty, szczególnie w segmencie perfum, obserwuje się dynamiczny rozwój. Wzrost sprzedaży jest wspierany stopniowym wzrostem sprzedaży w sklepach wolnocłowych (duty-free) oraz rosnącym zainteresowaniem konsumentów markami niszowymi. Klienci coraz bardziej doceniają unikalne i nietuzinkowe zapachy oferowane przez te marki, co przyczynia się do wzrostu znaczenia marek niszowych na rynku perfum.
Rosnący rynek azjatycki oraz zwiększające się zainteresowanie markami niszowymi stanowią istotne czynniki napędzające sprzedaż wód toaletowych i perfum, przyczyniając się do dalszego rozwoju tych kategorii.