W 2023 roku globalny sektor dóbr konsumpcyjnych odnotował kolejny rok solidnego wzrostu sprzedaży, sięgającego niemal 10 proc., z czego większość tego wzrostu wynikała z podniesienia cen produktów, a nie zwiększenia ich ilości sprzedanych. Badanie przeprowadzone przez Bain & Company wśród globalnych menedżerów firm z branży towarów konsumpcyjnych wykazało, że wysoka inflacja wpłynęła na działalność 82 proc. przedsiębiorstw, a 54 proc. zauważyło spadek zapotrzebowania na ich produkty. W obliczu rosnących cen konsumenci skłaniali się ku zakupowi marek własnych lub innowacyjnych produktów premium, które percepcyjnie oferowały lepszy stosunek jakości do ceny. Nabywcy częściej również wstrzymywali się z zakupami, oczekując na promocje.
Eksperci z Bain podkreślają, że kryzys pogłębił różnicę między firmami inwestującymi w digitalizację a tymi, które opóźniały takie działania. Producenci wykorzystujący narzędzia AI do analizy danych i optymalizacji procesów produkcyjnych zyskali przewagę dzięki wcześniejszemu przyjęciu takich technologii, z potencjałem zwiększenia efektywności do 40 proc. w obszarach takich jak tworzenie treści marketingowych. Niemniej, digitalizacja stanowi priorytet dla jedynie 35 proc. firm na rok 2024. Na dalszych miejscach w priorytetach znalazły się cele związane ze zrównoważonym rozwojem, z dwiema trzecimi firm dążących do spełnienia długoterminowych zobowiązań w tym zakresie, ale tylko 20 proc. uznaje działania ESG za priorytetowe w 2024 roku.
Analiza przeprowadzona przez Bain & Company ujawnia, że z każdym rokiem wzrasta świadomość ekologiczna konsumentów, co ma bezpośrednie przełożenie na ich wybory zakupowe. Obecnie, dla połowy nabywców, aspekty związane ze zrównoważonym rozwojem stanowią jeden z decydujących czynników podczas dokonywania zakupów. Klienci są skłonni wydać około 10 proc. więcej na towary wyprodukowane w sposób ekologiczny. Również detaliści zwiększają swoje zaangażowanie w oferowanie produktów zrównoważonych, biorąc pod uwagę rosnące wymagania dotyczące raportowania wpływu ich działalności na środowisko oraz poszukują metod na redukcję emisji, zarówno własnych, jak i tych generowanych przez ich dostawców.
Czytaj także: Bain & Company: w kryzysie sprzedaż zapachów rośnie, makijaż i pielęgnacja stabilne