StoryEditor
Rynek i trendy
27.03.2023 00:00

Amerykanie ograniczają wydatki z powodu inflacji. Ale nie na kosmetyki

Amerykańscy konsumenci nie oszczędzali m.in. na luksusowych zapachach / fot. Adobe Stock
Wśród amerykańskich konsumentów, którzy zgłosili zmniejszenie ogólnych wydatków z powodu inflacji, siedmiu na dziesięciu stwierdziło, że nie ogranicza wydatków na kosmetyki. Wręcz przeciwnie, badania firmy Circana pokazały, że gdy nastroje ekonomiczne w USA stają się niepewne, konsumenci zwracają się ku prestiżowym produktom kosmetycznym, aby poprawić sobie nastrój.

Sprzedaż detaliczna produktów kosmetycznych oferowanych w sklepach masowych stanowiła większość sprzedaży w większości kategorii kosmetycznych w zeszłym roku w Stanach Zjednoczonych, osiągając w ubiegłym roku 30 miliardów dolarów – wynika z badań firmy Circana (dawniej IRI i NPD).

Jednak prestiżowy biznes kosmetyczny (w tym domy towarowe i specjalistyczne sklepy kosmetyczne), choć osiągnął w 2022 r wartość „tylko” 27 miliardów dolarów, to był motorem wzrostu dla branży. Równocześnie zarówno przychody ze sprzedaży, jak i sprzedaż jednostkowa rosły szybciej na rynku prestiżowym niż masowym w 2022 r.

– Dla wielu konsumentów piękno jest nieodzowne – skomentował Larissa Jensen, doradca branży kosmetycznej w Circana.

Wśród kupujących kosmetyki, którzy zgłosili zmniejszenie ogólnych wydatków z powodu inflacji, siedmiu na dziesięciu stwierdziło, że nie ograniczają wydatków na kosmetyki. Wręcz przeciwnie, badaniach firmy Circana pokazały, że gdy nastroje ekonomiczne stają się chwiejne, konsumenci zwracają się ku prestiżowym produktom kosmetycznym, aby poprawić sobie nastrój.

Widoczne to było chociażby na przykładzie kategorii produktów do włosów. Szampony, odżywki i farby do włosów sprzedawane w sklepach masowych odnotowały spadki sprzedaży w 2022 r. Równocześnie produkty do pielęgnacji włosów były najszybciej rosnącą kategorią na rynku prestiżowym.

Amerykańscy konsumenci nie oszczędzali również na luksusowych zapachach. W 2022 r. przychody ze sprzedaży perfum w cenie powyżej 150 USD wzrosły o 16 proc. w porównaniu z 2021 r.

Wśród użytkowników perfum 71 proc. szuka zapachu, który poprawia im nastrój, a 50 proc. jest zainteresowanych zapachami, które wiążą się z korzyściami fizycznymi lub zdrowotnymi, takimi jak odstresowanie, koncentracja i energia.

– Konsumenci używają zapachów jako formy dbania o siebie, aby zaspokoić swoje rozszerzone potrzeby w zakresie dobrego samopoczucia – uważa Larissa Jensen.

Produkty do pielęgnacji skóry były najlepiej prosperującą kategorią na rynku masowym w 2022 r. Co więcej, produkty do pielęgnacji twarzy sprzedawane na rynku masowym były najlepiej prosperującymi segmentami w całej branży kosmetycznej, biorąc pod uwagę wzrost przychodów ze sprzedaży. Pielęgnacja skóry była jednak anomalią po stronie prestiżowego piękna, ponieważ była to jedyna kategoria, w której w 2022 r. sprzedaż produktów w wyższych przedziałach cenowych nie wzrosła.

– Obserwujemy demokratyzację rynku produktów do pielęgnacji skóry, ponieważ coraz więcej konsumentów decyduje, że faktycznie może wydawać mniej, aby uzyskać pożądane rezultaty, niezależnie od tego, czy oznacza to kupowanie tańszych punktów w prestiżowych sklepach, czy zwracanie się do marek polecanych przez dermatologów w sklepach masowych – podsumował przedstawicielka firmy Circana.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. kwiecień 2025 15:09