Ekspertka wygłosiła prelekcję pt. „Oczekiwania polskiego shoppera względem strategii cenowo – asortymentowych w rzeczywistości post-covidowej”. Zaznaczyła, że blisko 2/3 Polaków mówi, że niepokoi się o przyszłość. To więcej niż średnia europejska.
– Planujemy oszczędzać, blisko połowa Polaków chce to robić na kosmetykach i produktach do pielęgnacji, 40 proc. na chemii gospodarczej, a 30 proc. na żywności. Jednym ze sposób na to jest przerzucenie się na marki własne, które urosły od stycznia od sierpnia o ponad 10 proc. wartości sprzedaży. Rosną szybciej niż produkty markowe – mówiła Agnieszka Krzesińska-Jagiełło.
Podkreśliła, że marki własne najdynamiczniej rozwijają się w dyskontach, ale rosną również w supermarketach.
Sposobem na oszczędzanie może być też korzystanie z promocji. Pod koniec roku blisko 30 proc. konsumentów deklarowało, że zmienia sklepy, jeżeli widzi promocję. Pandemia spowodowała, że ten wskaźnik spadł do 20 proc. To znaczy, że promocje nadal są istotne.
– Nastawienie Polaków co cen i promocji zależy od kategorii. W przypadku mydła rosły wszystkie segmenty cenowe, co oznacza, że Polacy nie szukali tutaj promocji. Z kolei w przypadku jogurtów najwięcej zyskały produkty economy – mówiła prelegentka.
Podkreśliła, że na pandemii najbardziej straciły takie kategorie, jak gumy do żucia, batony czy napoje w małych opakowaniach, zyskały z kolei produkty bio, bez laktozy czy roślinne.
– W kwietniu spadła liczba aktywnych SKU w wielu kategoriach spadła, detaliści zaczęli reorganizować półkę, aby umieścić tam produkty generujące wyższe wzrosty. Do priorytetów na najbliższe miesiące należy właśnie szybkie dostosowanie półki do aktualnych potrzeb konsumentów – zaznaczyła Krzesińska-Jagiełło.