Jak zdefiniowała prelegentka, w swojej prezentacji „Czy COVID wpłynął na nasilenie patriotycznych postaw konsumentów?” patriotyzm konsumencki to wybór polskich produktów na poziomie zarówno racjonalnym, jak i emocjonalnym.
- Przyglądamy się temu zjawisku, jak się zmienia i przybiera na sile. Jest jednym z kół zamachowych polskiej gospodarki – powiedziała Agata Matuszewska-Pyc. Ekspertka poinformowała w jakim kierunku idą zmiany nastawienia Polaków do zakupu rodzimych marek podkreślając fakt, że na wyniki badania wpływa trend wspierania patriotyzmu konsumenckiego, co dodatkowo wzmocniła pandemia COVID-19.
Z badania przeprowadzonego pod koniec lipca br. wynika, że Polacy są patriotami na zakupach, jeszcze bardziej niż w latach ubiegłych i chcą wiedzieć skąd pochodzi produkt, który kupują – aż 47 proc. to zdecydowani patrioci w tym zakresie, 44 proc. jest raczej zainteresowanych krajem pochodzenia kupowanego towaru, a tylko 9 proc. badanych nie interesuje się tym, skąd pochodzi nabywany produkt.
Jak zaznaczyła prelegentka, najbardziej pochodzeniem nabywanych rzeczy interesują się młodzi ludzie w wieku 20-30 lat, mniejsze zainteresowanie występuje wśród osób starszych. Większość konsumentów w Polsce coraz częściej sprawdza skąd pochodzi produkt, który wkładają do koszyka a 43 proc. zawsze to sprawdza.
Polskość produktu zachęca do zakupu już co 9. Polaka - to o 17 proc. więcej niż w poprzednim pomiarze.
Znaczenie polskości produktu dla konsumentów jest szczególnie duże w kategorii spożywczej – ponad 80 proc., w przypadku kosmetyków, odzieży i obuwia oraz leków to ok. 60 proc. Kosmetyki i leki bez recepty notują duży wzrost chęci zakupu polskich produktów w porównaniu do ubiegłych lat. Mniejsze znaczenie pochodzenia produktu z Polski ma znaczenie w przypadku sprzętu RTV i AGD.
Z jakiego powodu wspieramy polskie produkty? Jak podkreśliła prelegentka, najważniejsze są: dobra jakość, wsparcie gospodarki i wsparcie polskich firm. Szczególnie młodzi ludzie wspierać chcą w ten sposób polskie firmy i gospodarkę, starsi respondenci wskazują na wysoką jakość, zdrowie, czystość i ekologiczność polskich wytworów.
Nowością jest duma z polskich produktów – szczególnie silna wśród mężczyzn w Polsce, zarówno młodych, jak i starszych. Cena polskich produktów jest mniej istotna – tylko 8 proc. kieruje się nią dokonując wyboru zakupowego. - Pokazuje to potencjał dla polskich produktów, aby grać nie tylko ceną, ale również innowacyjnością i jakością. To sposób na przyciągnięcie klienta i zdobycie jego lojalności – podkreśliła Agata Matuszewska-Pyc.