– Korzystając z najnowocześniejszej technologii opartej na analizie danych, możemy zoptymalizować obecność naszych produktów na półkach sklepowych, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w handlu cyfrowym. Dzięki temu zapewnimy naszym konsumentom produkty, których rzeczywiście potrzebują, w żądanych formatach, za pośrednictwem kanałów, z których korzystają – poinformowała firma Unilever.
Koncern spodziewa się, że wycofywanie z obrotu produktów o niskiej wydajności pozwoli zrobić miejsce na inne. Firma chce się skupić na swoich najlepiej sprzedających się produktach, opracowywać nowe w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby konsumentów i tworzyć plany na przyszłość dostosowane do zmieniających się trendów.
W tym celu Unilever zdecydował się na szczegółową analizę i ocenę portfolio z użyciem sztucznej inteligencji. Pozwoli to na stworzenie rekomendacji wycofania poszczególnych produktów w oparciu o korzyści dla klientów (partnerów detalicznych), konsumentów (patrząc na to, co faktycznie kupują) i dla samej firmy (biorąc pod uwagę, czy dany produkt napędza wzrost).
– To podejście oparte na trzech zmiennych to wyrafinowany sposób oceny naszego portfolio i zarządzania nim. Polega na rekomendowaniu, które jednostki SKU należy usunąć z rynku, które nadal warto obserwować, a które powinniśmy rozwijać – informuje Unilever.
Firma zapewnia jednak, że choć system jest wysoce zaawansowaną platformą opartą na danych, to ostateczna decyzja o wycofaniu produktów należeć będzie do ludzi. Zespoły ekspertów będą mogły zdecydować o utrzymanie SKU, nawet jeśli system zarekomenduje wycofanie. Przykładem mogą tu być niedawne premiery, którym należy dać czas na okrzepniecie na rynku.
W wielu innych przypadkach koncern jest gotowy na wycofanie produktów z portfolio, oczekując korzyści w zakresie czasu, kosztów i wydajności. Pozwoli to na poprawę produktywności i uwolnienie przestrzeni magazynowych. Firma planuje, że procesy analityczne ruszą do końca drugiego kwartału tego roku i obejmą rynki w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Europie, Afryce i Ameryce Łacińskiej.