Nowe enzymy stworzone przez Unilevera i firmę Arzeda z wykorzystaniem sztucznej inteligencji mogą zmniejszyć o połowę liczbę składników potrzebnych do skutecznego czyszczenia w środkach czyszczących i piorących.
– Kamień milowy w naszej wieloletniej współpracy został osiągnięty dzięki opracowanej przez firmę Arzeda technologii Intelligent Protein Design. Łączy to projektowanie oparte na fizyce i sztuczną inteligencję (AI) w celu tworzenia nowych białek i enzymów, które lepiej zwalczają plamy, zużywają mniej wody i energii oraz zastępują składniki pochodzenia petrochemicznego – podał Unilever w komunikacie.
Enzymy są pochodzenia naturalnego i mają niską zawartość węgla. Ich zastosowanie zapewni produktom całkiem nowe możliwości, przy równoczesnych korzyściach dla planety.
– Partnerstwo z Arzedą wspiera naszą strategię Clean Future, w ramach której przekształcamy niektóre z najpopularniejszych marek środków czystości i prania, aby stały się mniej emisyjne i odpadowe, przy takiej samej lub nawet lepszej wydajności – mówi Peter ter Kulve, prezes Unilever Home Care.
Od rozpoczęcia współpracy z Unileverem w lipcu 2021 r., Arzeda jest odpowiedzialna za projektowanie, inżynierię szczepów i wstępne zwiększanie skali nowych enzymów. Obecnie testy zostały zakończone i nowe enzymy będa wykorzystywane w produktach Unilevera.