StoryEditor
Producenci
18.05.2014 00:00

Sukces polskiej branży kosmetycznej w Bolonii

„W Unii Europejskiej rośnie bardzo duża konkurencja dla włoskiego sektora kosmetycznego” – powiedział Duccio Campagnoli, prezydent Cosmoprof Bolonia – targów kosmetycznych uznawanych za najbardziej prestiżowe i jedne z najważniejszych dla branży. W ten sposób wyraził podziw dla polskich firm, przedsiębiorców i ich marek produkowanych w Polsce, które zaprezentowały się podczas tegorocznych targów w polskim pawilonie narodowym nr 29.

Udało się to, o co branża starała się od dawna i co miał w założeniach polski rząd chcący uczynić z kosmetyków polską markę eksportową. Jak mówią sami producenci, jak i goście, którzy odwiedzili targi, polski pawilon nie mógł pozostać niezauważony. Biało-czerwone barwy, logo Polska Cosmetics nie pozostawiały wątpliwości, z jakim krajem mamy do czynienia. Polskie firmy były znakomicie przyjmowane przez potencjalnych kooperantów, zarówno te wystawiające się, jak i poszukujące marek do dystrybucji na naszym rynku (o czym w wypowiedziach obok). Zainteresowanie kontrahentów przełożyło się na zainteresowanie mediów. Włoski dziennik o największym nakładzie w kraju, Corriere Della Sera, poświęcił polskiej branży kosmetycznej całostronicowy artykuł, tytułując go „Polonia – e’rinata una stella della cosmetica”, czyli „Polska – odrodzenie gwiazdy kosmetyki”.
Na Cosmoprof Bolonia pokazało się w sumie 2450 wystawców. 121 z nich to polscy producenci. Ponad połowa wystawiła się w hali skupiającej pawilony narodowe, tworząc dużą, widoczną reprezentację Polski. Dzięki zabiegom polskiej dyplomacji oraz realizatora programu Polska Cosmetics – firmie SPC House of Media polska branża kosmetyczna mogła również zaprezentować dziennikarzom i kontrahentom swój potencjał w prestiżowej części targów Internatzionale Forum-Centro Servici, podczas wydarzenia „Poland’s
Novelties Show”. Pokaz był przeglądem premierowych produktów przygotowanych przez polskie firmy specjalnie na Cosmoprof. Produkty te można było także obejrzeć przez cały czas trwania targów w specjalnym showroomie, w polskiej kawiarni, w centrum pawilonu narodowego, gdzie dystrybuowany był drukowany katalog produktów, serwowano bezpłatną kawę i udzielano informacji o wystawcach z Polski.
– Na szczególne słowa uznania zasługują wszyscy polscy wystawcy, których pracę i zaangażowanie mogliśmy podziwiać podczas targów. Słowa podziękowania kierujemy też do całego zespołu SPC House of Media, realizatora polskiego pawilonu oraz do pracowników Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady Polskiej w Rzymie – napisał Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, partner w rządowym programie promocji eksportu polskich kosmetyków. W Bolonii związek reprezentowała dyrektor generalna Blanka Chmurzyńska-Brown, która uczestniczyła w konferencji organizowanej przez Cosmetica Italia pt. „Bellezza Senza Trucco. Communication, innovation and efficacy: the challenge of cosmetics in today’s sociaty”, czyli „Piękno bez trików. Komunikacja, innowacyjność i skuteczność: wyzwanie dla kosmetyków w dzisiejszym świecie”. Podczas niej przedstawiono m.in. globalne trendy w reklamie kosmetyków oraz nowe scenariusze coraz częściej pisane przez niecierpliwego i oczekującego na nowości konsumenta. – Współczesny konsument kosmetyków szybko traci zainteresowanie, oczekuje ciągłych nowości. Postawiono pytanie: na ile te zmiany są generowane przez konsumenta, a na ile prowokuje je producent kosmetyków? Prelegenci przypisali odpowiedzialność za te ciągłe zmiany po połowie, obu stronom. Badacze trendów zaprezentowali teorię mixologiste czyli „hybrydy kosmetycznej” – popularnych i często wydawałoby się odległych połączeń kilku funkcji w jednym produkcie. Formuły kremów BB i CC są już passe. Ale czy słyszeli państwo o produktach BB do włosów? Czy wybielających skórę zapachach? Dodatkowo, przedstawiono kierunki trendów, które pomogą markom rozwijać się – podsumowała Blanka Chmurzyńska-Brown.
Polski Pawilon Narodowy oraz towarzyszące mu działania PR organizowane są w ramach Branżowego Programu Promocji, zleconego przez Ministerstwo Gospodarki, a realizowanego przez firmę SPC House of Media. Bierze w nim udział kilkadziesiąt polskich firm kosmetycznych, od najbardziej znanych po dopiero startujące. SPC House of Media organizuje także działania PR i marketingowe dla branży, wizyty dziennikarzy i kontrahentów w Polsce, misje gospodarcze i szkolenia. Pracę SPC House of Media wspierają Wydziały Handlu i Inwestycji Ambasad RP na całym świecie.  

Czytaj więcej w e-wydaniu


(kb)


zdjęcia: SPC House of Media oraz archiwa producentów


ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
14.03.2025 15:31
Donatella Versace ustępuje ze stanowiska dyrektorki kreatywnej
Donatella zawsze interesowała się wyłącznie karierą w branży mody i modelingu, stwierdzając: „Wiedziałam, że będę pracować w modzie; naprawdę nie myślałam o niczym innym”.David Shankbone, CC BY 3.0, via Wikimedia Commons

Donatella Versace ogłosiła swoje odejście ze stanowiska dyrektorki kreatywnej luksusowego domu mody Versace po blisko 30 latach pracy. Projektantka, która przejęła kierownictwo nad marką po tragicznej śmierci swojego brata Gianniego w 1997 roku, pozostanie jednak związana z firmą jako jej ambasadorka. Marka Versace, należąca obecnie do Capri Holdings, może wkrótce zmienić właściciela, gdyż pojawiają się spekulacje o możliwej sprzedaży Pradzie.

Nowym dyrektorem kreatywnym Versace zostanie Dario Vitale, który obejmie stanowisko od 1 kwietnia. Vitale dotychczas pełnił funkcję dyrektora ds. designu i wizerunku w Miu Miu, marce należącej do grupy Prada. Tym samym 69-letnia Donatella Versace ustępuje, pozostawiając po sobie bogatą spuściznę kreatywną. Pod jej kierownictwem marka kontynuowała swój rozpoznawalny, maksymalistyczny styl, tworząc kultowe momenty w historii mody, takie jak słynna zielona suknia Jennifer Lopez z gali Grammy w 2000 roku, która przyczyniła się do powstania funkcji wyszukiwania obrazów w Google.

Versace przeszło znaczące zmiany w ostatnich latach, szczególnie po przejęciu przez Capri Holdings w 2018 roku za kwotę 2,1 miliarda dolarów. W ramach grupy znajdują się również takie marki jak Michael Kors i Jimmy Choo. W 2021 roku Capri Holdings przedłużyło także współpracę licencyjną na produkcję perfum Versace, takich jak Eros i Blue Jeans, z firmą EuroItalia na kolejne 15 lat. Teraz jednak przyszłość marki może się zmienić, jeśli dojdzie do transakcji sprzedaży włoskiemu gigantowi modowemu – Pradzie.

Donatella Versace podkreśliła, że była to dla niej ogromna zaszczytna misja, by kontynuować dziedzictwo swojego brata. „Gianni był prawdziwym geniuszem, ale mam nadzieję, że udało mi się zachować część jego ducha i determinacji” – powiedziała w oświadczeniu. Nowa rola jako ambasadorki marki pozwoli jej pozostać aktywną w świecie mody, choć w nieco innym charakterze. Przewodniczący Capri Holdings, John D. Idol, zaznaczył, że decyzja ta jest częścią starannie zaplanowanego procesu sukcesji w firmie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
14.03.2025 13:38
Brand Finance Global: Dior najmocniejszą i najcenniejszą europejską marką, Nike — amerykańską
Shutterstock

Dior zajął w raporcie Brand Finance Global 7. miejsce z Brand Strength Index (BSI) na poziomie 93,5. Jest to jedyna marka stricte modowa, która pojawiła się w pierwszej dwudziestce rankingu i jedna z dwóch, które oferują kosmetyki: drugą jest Nike, które zajęło miejsce 2. z BSI 94,7.

Nike ponownie umocniło swoją pozycję jako jedna z najsilniejszych marek na świecie, osiągając wynik 94,7 na 100 w Brand Strength Index (BSI) według danych Brand Finance na 2025 rok. Oznacza to znaczący wzrost w porównaniu do 83,5 punktu w 2024 roku i zdobycie prestiżowego ratingu AAA+. Jeszcze w 2024 roku Nike ustąpiło pod względem siły marki rywalowi – Adidasowi, który zyskał przewagę dzięki sukcesom w sponsoringu czołowych drużyn piłkarskich oraz rosnącej popularności obuwia casualowego, takiego jak model Sambas.

Aby odzyskać przewagę, Nike zainwestowało rekordowe środki w kampanię związaną z Igrzyskami Olimpijskimi w Paryżu 2024, co – jak przyznała Heidi O’Neill, prezes ds. konsumentów, produktów i marki w Nike – przyniosło wymierne efekty. Mimo rosnącej siły marki, wartość Nike w ujęciu rocznym nieznacznie spadła, co podkreśla wyzwania związane z utrzymaniem dominującej pozycji na rynku.

W kontekście luksusowych marek warto wspomnieć o Diorze, który pozostaje jednym z kluczowych graczy w segmencie dóbr premium i zajął 7. miejsce w rankingu, ale 1. na rynku europejskim. Marka Christian Dior SE, kontrolowana przez Bernarda Arnaulta i powiązana z konglomeratem LVMH, posiada 42 proc. akcji i 57 proc. praw głosu w tej największej na świecie firmie luksusowej. W 2023 roku stery w Christian Dior Couture objęła Delphine Arnault, córka Bernarda Arnaulta, natomiast Christian Dior SE jest zarządzane przez jego najstarszego syna, Antoine’a Arnaulta. Niestety, raport nie podaje szczegółowszych danych dt. trendów związanych z mocą marki na przestrzeni lat.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
15. marzec 2025 01:21