Jaki będzie 2019 r. dla branży kosmetycznej?
To będzie kolejny rok pod znakiem dużych wyzwań, zarówno tych związanych z konsolidacją rynku dystrybucji, jak i oczekiwaniami konsumentów. Kilka sieci odpowiada już za ponad 80 proc. obrotów całego rynku, drogerie i dyskonty determinują rozwój całego rynku. Dochód rozporządzalny rośnie i mimo delikatnego wyhamowania wzrostu gospodarczego wciąż będzie się zwiększał, dzięki temu rosnąć może koszyk zakupowy konsumentów. Wciąż będzie duża presja konsumentów na nowości i ciekawostki kosmetyczne, co z pewnością pozwoli utrzymać dynamikę w najbardziej innowacyjnych kategoriach.
Jakie konsumenckie trendy będą miały największy wpływ na biznes kosmetyczny?
Na podstawie obserwacji rynków zachodnioeuropejskich mogę powiedzieć, że przychodzi czas kosmetyków o oryginalnych, ale też wiarygodnych składach. Konsumenci coraz większą wagę przywiązują nie tylko do modnych składników, ale coraz częściej weryfikują ich jakość. To będzie rok kosmetyków naturalnych i organicznych.
W których kategoriach spodziewa się Pan największej dynamiki?
Duży potencjał z pewnością będzie dotyczył kluczowych kategorii: pielęgnacji twarzy, makijażu czy pielęgnacji włosów. W głównej mierze segmenty będą rosły wskutek premiumizacji poprzez wzrost średniej ceny, a nie wolumenu.
W jakie zupełnie nowe kategorie zamierzacie wejść?
Umacniamy swoją pozycję w istniejących kategoriach. To są duże i rozwojowe obszary, dlatego koncentrujemy się na tym, na czym znamy się najlepiej. Poza kategoriami typowo pielęgnacyjnymi rozwijamy swoją ofertę w kategorii produktów do higieny jamy ustnej.
Jakie są plany rozwoju firmy w 2019 r. w kraju i na świecie?
Chcemy rozwijać się w zrównoważony sposób i wzmocnić naszą pozycję na polskim rynku, ale także postawić na dalszy rozwój eksportu, który w ostatnich latach rozwija się bardzo dynamicznie i zakładamy utrzymanie tej tendencji. Koncentrujemy się w głównej mierze na rynkach europejskich, ale też jesteśmy otwarci na inne regiony świata. Dużym wyzwaniem eksportowym jest niestabilna sytuacja polityczna, brexit, wzrost nastrojów protekcjonistycznych i ryzyka walutowe.
Co będzie największym wyzwaniem dla branży kosmetycznej?
Jednym z ważniejszych wyzwań będzie wejście w życie ustawy o kosmetykach, która ma uporządkować sytuację prawną w branży. Niemniej jednak wnosi sporo niepewności, jak służby sanitarne będą egzekwować jej zapisy. Drugim istotnym wydarzeniem jest wejście w połowie lipca 2019 roku wytycznych do Rozporządzenia 1229, które w istotny sposób zmieniają dotychczasowy sposób i zakres komunikacji z konsumentami poprzez zapisy na opakowaniach.
Co może zahamować rozwój lub osłabić dynamikę rynku kosmetycznego i wpłynąć na inwestycje firm?
Nagłe i nieprzewidywalne zmiany w prawie, drastyczna zmiana warunków otoczenia biznesowego, zamieszanie na rynkach zagranicznych lub znaczący wzrost cen surowców kosmetycznych.