W 2020 r. rynek kosmetyków naturalnych wzrósł o ponad 13 proc. - w tempie kilkukrotnie wyższym niż cały rynek kosmetyczny ogółem. Jest to stały trend. Według prognoz PMR, w latach 2021-2026 średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) dla rynku kosmetyków naturalnych wyniesie ponad 10 proc..
- Pozytywnie na rynek wpływają m.in. wzrost zainteresowania dużej grupy konsumentów naturalną pielęgnacją i naturalnymi składnikami w produktach kosmetycznych, poszerzanie oferty kosmetyków naturalnych w sklepach niespecjalistycznych (zwłaszcza w dyskontach spożywczych), ale także poszerzająca się oferta produktowa kosmetyków naturalnych - komentuje Karolina Szałas, retail market analyst, PMR.
Jak wynika z badania PMR przeprowadzonego w sierpniu 2021 r. na reprezentatywnej próbie ponad tysiąca Polaków, największy odsetek konsumentów (26 proc,) kupuje kosmetyki naturalne w przypadku większości zakupów kosmetycznych. Są to częściej osoby w wieku 18-34 lata oraz osoby z dochodami powyżej 5 tys. zł netto na głowę.
Natomiast co 10 badany kupuje kosmetyki naturalne przy okazji każdych lub prawie każdych zakupów kosmetycznych. W tej grupie również przeważają osoby w wieku 18-34 lata oraz kobiety.
Najbardziej popularną marką wśród respondentów, którzy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy kupili kosmetyki naturalne jest Bielenda - jej kosmetyki kupiło 4 na 10 respondentów. Chętniej były to kobiety, konsumenci poniżej 35 lat oraz mieszkańcy miast do 20 tys. mieszkańców.
Kolejne pod względem popularności są marki Ziaja oraz Alterra (marka własna sieci Rossmann), obie marki są bardziej popularne wśród kobiet. Ziaja jest również chętniej wybierana przez starszych konsumentów (powyżej 55 lat).
– Natomiast wśród marek wyprodukowanych przez celebrytki, najchętniej kupowana jest marka Ewy Chodakowskiej – BeBio, której produkty kupił co piąty badany. Częściej były to kobiety oraz konsumenci w wieku poniżej 55 lat – mówi Karolina Szałas.
Na wysoką popularność marki BeBio składa się dostępna cena jej produktów oraz względnie szeroka dostępność marki, m.in. produkty dostępne są w sklepach sieci Rossmann oraz dyskontów Lidl.