StoryEditor
Producenci
25.10.2010 00:00

Rynek kosmetyków po pierwszym półroczu. Zaledwie stabilizacja

Za nami pierwsza połowa 2010 roku, nadszedł czas planowania aktywności na kolejny rok – pora więc podsumować, jak radziły sobie na rynku najważniejsze kategorie kosmetyczne w pierwszych dwóch kwartałach tego roku. A trzeba przyznać, że nie był to łatwy okres dla graczy konkurujących na tym rynku, który – po znaczących wzrostach obserwowanych w latach poprzednich – obecnie wykazuje jedynie stabilną sprzedaż.

Cała grupa najważniejszych kategorii kosmetycznych (kosmetyki do twarzy i ciała, dezodoranty, szampony, odżywki, koloryzatory i preparaty do układania włosów, mydła i żele pod prysznic,
pielęgnacja słoneczna) w pierwszym półroczu
(I-VI 2010) w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku (I-VI 2009) zwiększyła wartość swojej sprzedaży jedynie o 2 proc., a jej wolumen o 1 proc. Co więcej, wiele kategorii notuje wręcz negatywny trend w sprzedaży ilościowej, a dwie istotne kategorie zanotowały także spadek wartości (kosmetyki do ciała: -7 proc., kosmetyki do twarzy: -2 proc.). Oczywiście można stwierdzić, że pierwsze półrocze jest dla kosmetyków mniej istotne od drugiego – szczególnie dla tych kategorii, w których najważniejszy jest udział sprzedaży okołoświątecznej. Niemniej jednak obserwowany trend może być niepokojący, zarówno dla producentów, jak i detalistów działających na tym rynku. Na tle pozostałych kategorii pozytywnie wyróżniają się kosmetyki do mycia, w szczególności wykazujące dwucyfrowy wzrost żele pod prysznic (+12 proc. wartościowo, +16 proc. ilościowo), ale także nieco wolniej rosnące mydła (+5 proc. wartościowo, +6 proc. ilościowo).

 

 


Rynek kosmetyczny w Polsce - udziały wartościowe poszczególnych kategorii Cała Polska, dane za okres I-VI 2010

PIELĘGNACJA TWARZY
Kosmetyki dla mężczyzn Kosmetyki dla kobiet

Kosmetyki do twarzy są największą pod względem wartości sprzedaży kategorią kosmetyczną i jej spadek ma znaczny wpływ na ogólny obraz rynku. Negatywnym trendem w tej kategorii sterują przede wszystkim kosmetyki pielęgnacyjne dla kobiet (-3 proc. wartościowo), a w szczególności kremy regenerujące oraz kremy na noc (-15 proc.), kremy do specjalnej pielęgnacji (-12 proc.) i maseczki (-5 proc.). W segmencie pielęgnacji dla kobiet jedynie kremy pod oczy wykazują wzrost wartości sprzedaży (+5 proc.). Do spadku kategorii przyczyniają się także produkty oczyszczające do twarzy (-2 proc. wartościowo), a szczególnie mleczka i toniki (oba segmenty: -9 proc.). Relatywnie młody segment kosmetyków dla mężczyzn nadal wykazuje wzrost sprzedaży (+8 proc.), choć nie jest on już tak dynamiczny, jak w roku ubiegłym. Stabilną sprzedaż wykazują produkty przeciwtrądzikowe (+1 proc.). Z kolei najsilniej kurczący się rynek kosmetyków do pielęgnacji ciała (-7 proc. wartościowo) jest sterowany przez dwa drastycznie malejące segmenty: kosmetyków opalających (-29 proc.) i ujędrniających (-24 proc.).

MYCIE CIAŁA
Żele pod prysznic
Mydła w kostkach

Co z kolei steruje wzrostem rozwijających się kategorii do mycia? W przypadku żeli pod prysznic są to zarówno produkty regularne, jak i typu 2w1, które w minionym półroczu radziły sobie bardzo dobrze (+47 proc. wartościowo). Podobnie jak w przypadku kosmetyków do pielęgnacji twarzy, również na rynku żeli pod prysznic obserwujemy znaczący rozwój produktów przeznaczonych dla mężczyzn (+21 proc.), jednak żele dla kobiet także wykazują trend pozytywny (+9 proc.). Wzrostem kategorii mydeł sterują z kolei mydła w płynie, których wzrost jest porównywalny do żeli pod prysznic (+15 proc. wartościowo, +17 proc. ilościowo). Tymczasem segment mydeł w kostce – choć nadal wiodący pod względem udziałów – nieznacznie się kurczy (-1 proc. wartościowo).

Pielęgnacja włosów

Kosmetyki do pielęgnacji włosów wykazują ogółem nieznaczny wzrost sprzedaży wartościowej (+3 proc.), przy jednoczesnym spadku sprzedaży ilościowej (-3 proc.). Różnica ta wskazuje na wzrost średnich cen w kategoriach produktów do włosów, sterowany przez rozwój droższych segmentów i marek oraz innowacyjnych produktów. Znamienny jest fakt, że największy wzrost wartościowy zanotowały koloryzatory do włosów, które jednocześnie najbardziej kurczą się pod względem ilości sprzedanych produktów. Wskazuje to na najsilniejszy wzrost średniej ceny w tej właśnie kategorii.

Kanały sprzedaży         
Drogerie sieciowe                  
Hipermarkety i sklepy tradycyjne
Wspólny dla wszystkich kategorii kosmetycznych jest kierunek zmian wagi kanałów detalicznych. Sprzedaż bardzo wyraźnie przesuwa się do drogerii sieciowych, które odbierają udział niemal wszystkim pozostałym graczom na rynku detalicznym. Znaczenie tracą tradycyjne sklepy małoformatowe (zarówno specjalistyczne drogerie, jak i sklepy spożywcze, spożywczo-przemysłowe i wielobranżowe), których liczba z roku na rok spada. Udziały w sprzedaży kategorii kosmetycznych tracą jednak także wielkoformatowe sieci hiper- i supermarketów, które rozwijają się liczebnie, ale generują coraz mniejszą sprzedaż kosmetyków na jeden sklep.
A co ze sklepami dyskontowymi, o których rozwoju jest przecież tak głośno? W przypadku kategorii kosmetycznych waga dyskontów jest zdecydowanie mniejsza niż dla kategorii spożywczych, czy drogeryjnych. Dla kosmetyków nadal najważniejsze są produkty markowe, ze względu niezwykle istotną kwestię zaufania konsumentów do produktu na tym rynku. Dlatego specjalistyczne sklepy sieciowe, zorientowane właśnie na ten wymagający rynek, radzą sobie tak dobrze.


Magdalena Małaczyńska, client team manager, Nielsen

Wiadomości Kosmetyczne, Październik 2010 Nr 10 (46)

 

 

 


ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Zapachy
12.03.2025 09:09
Perfumy beBIO Ewa Chodakowska – już na półkach drogerii Rossmann
Kompozycje zapachowe beBIO powstały w światowej stolicy perfum – francuskim Grassemat.pras. beBIO

Rossmann prezentuje nowość, na którą czekały nie tylko fanki Ewy Chodakowskiej. Kolekcja pięciu wód perfumowanych beBIO powstała jako hołd dla różnych aspektów kobiecego życia i towarzyszących im emocji. Skomponowano je tak, aby odnaleźć w nich ducha przygody, sukcesu, miłości, wewnętrznej siły i determinacji. Teraz są już dostępne na półkach sieci drogerii Rossmann.

Kompozycje zapachowe beBIO powstały w niekwestionowanej światowej stolicy perfum – francuskim Grasse. Każda z nich w inny sposób pozwala kobietom wyrazić zapachem swoją wrażliwość, pasję i wyjątkowość. Wyróżniają się nie tylko wyjątkowym charakterem, ale także wysoką trwałością –.tak, aby można cieszyć się ich głębią przez długie godziny.

Czytaj też: Ewa Chodakowska wprowadza na rynek autorską linię perfum

All Eyes on You: ta kompozycja to uosobienie glamour i wyrafinowania. Musująca nuta mandarynki wraz z ciepłem bogatej i luksusowej mieszanki nut białych kwiatów, drewna i wanilii otula zmysłowym ciepłem. “Sprawi, że poczujesz się, jakbyś kroczyła po czerwonym dywanie” – podkreśla marka.. 

Sky is the Limit to mocny i energetyczny zapach unisex dla osób aktywnych – takich, jak Ewa Chodakowska. Kompozycja złożona jest z akordów skórzanych i drzewnych, o orientalnym sercu i bogactwie ziemistej paczuli. Oud i ambra tworzą trwałą sygnaturę. “Głęboki i intensywny zapach motywuje do wytrwałości w przekraczaniu granic. Sky is the Limit wydaje się być wręcz esencją życia w ruchu, pełną mocy i adrenaliny” – opisuje marka.

Fall in Love to z kolei zapach romantyczny i zmysłowy, doskonały na wyjątkowe chwile z bliską osobą. Delikatny, ale jednocześnie pełen nieodpartego uroku. Urzekający aromat, na niezapomniane chwile kreuje słodkie ciepło wanilii, przeplatające się ze zmysłową głębią piżma. Nutę świeżości zapewnia pikantność rabarbaru, spotykająca się z delikatną elegancją jaśminu. 

Dressed for Success jest zapachem, mającym w założeniu uosabiać pewność siebie. Idealny na okazje, gdy chcesz podkreślić swój wdzięk i przebojowość. Zbudowany jest z kwiatowych, piżmowych i pudrowych nut, w której rześka świeżość gruszki łączy się z ciepłym urokiem kwiatu pomarańczy oraz róży, płynnie połączonych ze zmysłową głębią piżma i drzewnymi nutami wetiweru. Dressed for Success jest idelnym zapachem na spotkania i formalne okazje, roztaczającym aurę elegancji i profesjonalizmu.

Feel the Moment to kompozycja, która swoim ciepłem i owocową słodyczą podkreśli momenty, w których celebrujesz nowe doświadczenia, spotkania z przyjaciółmi, chwile w gronie najbliższych. Feel the Moment z dojrzałych nut gruszki i brzoskwini prowadzi nas przez kwiat pomarańczy, jaśmin aż po lawendę. Towarzyszy im słodka nuta wanilii i karmelu oraz elegancja piżma i ambry. 

Kolekcja perfum beBIO Ewa Chodakowska to pięć wyjątkowych sposobów na wyrażenie siebie i podkreślenie swojego wizerunku. 

Czytaj też: Sława w perfumach, kremie i pudrze? Celebryckie marki nieustająco w natarciu

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
11.03.2025 12:37
Estée Lauder wzmacnia promowanie znaczenia snu dla zdrowia skóry – wyznacza swojego globalnego doradcę
Estée Lauder już od ponad 40 lat jest pionierem naukowych badań, dotyczących nocnej regeneracji skóryEstée Lauder mat.pras.

Estée Lauder poinformowało o mianowaniu profesora Matthew Walkera swoim globalnym doradcą w zakresie badania snu. Krok ten ma wzmocnić trwające już badania firmy, dotyczące wpływu snu na stan organizmu i zdrowie skóry, a wnioski i spostrzeżenia Matthew Walkera będą wspierać innowacje marki w zakresie nocnej pielęgnacji skóry.

Moją misją jest edukowanie jak największej liczby osób na temat fundamentalnego znaczenia snu dla naszego stanu zdrowia – podkreśla Matthew Walker, profesor neurobiologii i psychologii na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. – Jestem podekscytowany współpracą z Estée Lauder, marką opierającą się na nauce. Naszym celem jest edukowanie jej użytkowników na całym świecie na temat wpływu snu na umysł, ciało i skórę.

W związku z tą współpracą Walker będzie brał udział w wewnętrznych i zewnętrznych eventach marki, spotkaniach z mediami, współtworzeniu treści edukacyjnych w kanałach Estée Lauder.

Z kolei Estée Lauder będzie wyłącznym partnerem ds. urody w nowo utworzonej przez Walkera fundacji Global Sleep Education Foundation, której celem jest zwalczanie globalnego problemu obniżenia jakości snu poprzez bezpłatne programy edukacyjne i wsparcie przełomowych badań naukowych nad snem.

Estée Lauder już od ponad 40 lat jest pionierem naukowych badań, dotyczących nocnej regeneracji skóry. W ostatnim czasie skupiamy się na wpływie niedoborów snu na stan skóry – wyjaśnia Jennifer Palmer, starsza wiceprezes ds. globalnego rozwoju i innowacji naukowych w Estée Lauder. – Dzięki współpracy z doktorem Walkerem, uznanym światowym ekspertem do spraw snu, możemy pogłębić tę wiedzę, aby poinformować, w jaki sposób angażujemy, edukujemy i inspirujemy naszych konsumentów – podkreśla Palmer. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
12. marzec 2025 10:29