
Pomimo spadku sprzedaży, skorygowany wskaźnik EBITDA utrzymał się na poziomie zbliżonym do poprzedniego roku zarówno w wartościach bezwzględnych, jak i jako procent przychodów. Było to możliwe dzięki poprawie marży brutto oraz oszczędnościom wynikającym z restrukturyzacji. Kluczowym elementem strategii Oriflame w minionym roku było także wdrożenie Modelu Społeczności Piękna (Beauty Community Model – BCM), który do końca ostatniego kwartału został zaimplementowany w 42 krajach, obejmując ponad 75 proc. sprzedaży całej grupy. BCM stał się integralną częścią działalności Oriflame i przynosi wymierne rezultaty.
Jednym z efektów rozwoju BCM była zmiana liczby członków współpracujących z Oriflame. Pod koniec 2024 roku ich liczba była o 5 proc. niższa w porównaniu do końca 2023 roku, co wskazuje na stopniową stabilizację po wcześniejszych spadkach. W minionym roku firma rozpoczęła także strategiczną inicjatywę dotyczącą produkcji w Europie – planowane jest przeniesienie działalności z dotychczasowej fabryki w Polsce do sieci starannie wybranych, wysokiej klasy producentów europejskich.
Program redukcji kosztów administracyjnych, wdrożony w trzecim kwartale 2023 roku, przyniósł wymierne efekty finansowe. W skali roku wydatki administracyjne zostały zmniejszone o 14 proc., co oznacza oszczędność rzędu 7,4 mln euro. Dzięki temu Oriflame mogło skuteczniej zarządzać swoimi zasobami, mimo trudniejszego otoczenia rynkowego.
Na koniec ostatniego kwartału 2024 roku stan środków pieniężnych Oriflame wynosił 62,0 mln euro, co stanowi wzrost w porównaniu do 57,0 mln euro na początku kwartału, ale spadek w stosunku do 80,6 mln euro na koniec 2023 roku. Firma zwiększyła również wykorzystanie swojego odnawialnego kredytu (Revolving Credit Facility – RCF), który na koniec roku był wykorzystany w wysokości 45,0 mln euro, podczas gdy na koniec 2023 roku wynosił jedynie 4,0 mln euro.