StoryEditor
Producenci
10.05.2021 00:00

Nielsen: Wzrosła sprzedaż odżywek do włosów. Drogerie rządzą.

Kosmetyki do włosów to ważna część rynku kosmetycznego i bardzo istotna z perspektywy drogerii. W 2020 r., sprzedawały się dobrze, pomimo zawirowań wywołanych pandemią. Najlepiej poradziły sobie odżywki oraz   specjalistyczne produkty do ujarzmiania niesfornych włosów. Królestwem takich produktów są drogerie – komentuje dla wiadomoscikosmetyczne.pl Filip Stankiewicz, Client Consultant w NielsenIQ.

Odżywki były jedną z najdynamiczniej rozwijających się kategorii rynku kosmetycznego przed okresem pandemii. W 2019 roku kategoria ta zanotowała 22,8 proc. wzrost wartości sprzedaży w porównaniu do roku poprzedniego. W 2020 roku była warta 473,4 mln zł, trend rozwoju był nadal pozytywny, choć już nie tak dynamiczny.

Zmiany w sprzedaży kosmetyków do pielęgnacji włosów w 2020 r. w porównaniu do 2019 r.

  • wartościowo +3,9 proc.
  • wolumenowo +1,9 proc. (w jednostkach objętości)
  • jak i ilościowo -0,4 proc. (w liczbie sprzedanych opakowań konsumenckich).

Odżywki do włosów dobrze radziły sobie na rynku. Balsamy do włosów odpowiadały w 2020 r. za 47,8 proc. sprzedaży wartościowej. Drugim w kolejności jest segment produktów specjalistycznych – kremów do pielęgnacji i układania włosów (np. przeciwko puszeniu się włosów, nawilżające, wygładzające, do włosów kręconych) z udziałami wartościowymi na poziomie 27,6 proc. To właśnie kremy do włosów są odpowiedzialne za pozytywną dynamikę kategorii ze względu na swój 13,7 proc. wzrost wartości sprzedaży.

Analizując produkty pod względem typów włosów, dla których są one przeznaczone, możemy powiedzieć, że zdecydowanie największą grupą są kosmetyki do pielęgnacji włosów zniszczonych (suchych, z rozdwajającymi się końcówkami) – odpowiadają one za 47,4 proc. wartości sprzedaży. Drugim największym segmentem są produkty do włosów farbowanych z udziałami na poziomie 13 proc. Oba wymienione segmenty zawierają przede wszystkim produkty do spłukiwania i to one odpowiadają za ich rozwój w przeciwieństwie do produktów bez spłukiwania, które w obydwu przypadkach notują wyraźne spadki sprzedaży.

Królestwem klasycznych odżywek oraz specjalistycznych produktów do pielęgnacji włosów są drogerie i pandemia nic w tym zakresie nie zmieniła. Wręcz umacniają one swoją pozycję w sprzedaży tego typu produktów – obecnie odpowiadają za 71,3 proc. sprzedaży wartościowej.

W przeciwieństwie do odżywek, rynek szamponów nie utrzymał pozytywnej dynamiki i w 2020 roku zanotował 2,6 proc. spadek sprzedaży wartościowej. Było to widoczne w produktach do niemal wszystkich rodzajów włosów, poza szamponami do włosów kręconych, trudnych do stylizacji – w tym przypadku był to wzrost wartości sprzedaży aż 34,1 proc.

W tej grupie produktów szczególnie interesujące jest przeniesienie znaczącej części wartości sprzedaży z kanału drogerii do dyskontów. Drogerie nadal są głównym kanałem sprzedaży szamponów, ale w 2020 r. w porównaniu do 2019 r. straciły na sprzedaży tej kategorii 24 mln zł Natomiast sprzedaż szamponów w dyskontach wzrosła o 16,1 mln zł rocznie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
21.02.2025 14:27
Natura & Co rozważa sprzedaż międzynarodowych operacji Avonu
Natura & Co

Brazylijski gigant kosmetyczny Natura & Co ogłosił, że prowadzi wyłączne rozmowy z funduszem zarządzającym aktywami IG4 na temat potencjalnej sprzedaży operacji Avonu poza Ameryką Łacińską. Informacja ta, podana w czwartek, wywołała pozytywną reakcję rynku – akcje spółki wzrosły o około 3,5 proc., co uczyniło Naturę jednym z liderów wzrostu na indeksie Bovespa, który pozostawał w tym czasie na stabilnym poziomie.

Plany dotyczące restrukturyzacji Avonu firma ogłosiła na początku 2024 roku, rozważając różne opcje, w tym sprzedaż, nawiązanie partnerstwa lub wydzielenie działalności w osobną spółkę. Proces ten został jednak tymczasowo wstrzymany po tym, jak amerykańska jednostka Avonu, Avon Products (API), złożyła wniosek o ochronę przed upadłością na podstawie rozdziału 11 amerykańskiego kodeksu upadłościowego. W grudniu 2024 roku Natura ponownie podjęła analizę strategicznych opcji dla swojego biznesu poza Ameryką Łacińską.

Obecne negocjacje z IG4 znajdują się na wczesnym etapie, a Natura & Co podkreśla, że wciąż rozważa inne alternatywy strategiczne. Analitycy JPMorgan uznali tę decyzję za istotny krok w kierunku uproszczenia struktury biznesowej spółki, co wpisuje się w jej strategię inwestycyjną. Według nich Natura powinna dążyć do sprzedaży międzynarodowego segmentu Avonu w krótkim terminie, zwłaszcza po zakończeniu procesu restrukturyzacyjnego API.

Potencjalna sprzedaż Avonu poza Ameryką Łacińską może mieć istotne konsekwencje finansowe dla Natura & Co. Z jednej strony firma mogłaby skoncentrować się na bardziej dochodowym rynku latynoamerykańskim, generując stabilny przepływ gotówki i zwiększając potencjał wypłaty dywidend. Z drugiej strony, decyzja o sprzedaży lub innym rodzaju restrukturyzacji może wpłynąć na globalną pozycję marki Avon, która od lat zmaga się z wyzwaniami w konkurencyjnym sektorze kosmetycznym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.02.2025 12:41
Hermès odnotowuje silny wzrost pomimo niepewności gospodarczej
Hermès

14 stycznia 2025 roku Axel Dumas, dyrektor zarządzający Hermès, podsumował wyniki finansowe za 2024 rok, podkreślając odporność modelu biznesowego marki. W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej firma utrzymała stabilny wzrost, co świadczy o sile jej strategii oraz elastyczności zespołów.

Silne wyniki odnotowano na wszystkich rynkach, w tym w Azji, gdzie zrealizowano szereg modernizacji i rozbudowy sklepów. W Chinach ponowne otwarcie sklepu w centrum handlowym MixC w Shenyang w grudniu oraz wcześniejsze modernizacje w Shenzhen i Pekinie przełożyły się na wzrost sprzedaży o 8,9 proc. w czwartym kwartale. Największy wzrost w skali roku zanotowano w Japonii (+22,5 proc.), a kolejne miejsca zajęły Stany Zjednoczone (+15 proc.) oraz Europa (+19 proc. bez Francji). Sama Francja, tradycyjnie istotny rynek dla Hermès, odnotowała wzrost o 13 proc.

Pod koniec 2024 roku wszystkie działy firmy, z wyjątkiem zegarmistrzostwa, zanotowały solidny wzrost. Sukces ten był wynikiem strategii opierającej się na wartościach marki oraz zwiększeniu mocy produkcyjnych. Hermès kontynuował także politykę zatrudnienia, przyjmując do pracy 2 300 nowych pracowników, co sprawiło, że globalna liczba zatrudnionych przekroczyła 25 000 osób.

Mimo globalnych wyzwań firma pozostaje optymistyczna i potwierdza ambitne cele dotyczące dalszego wzrostu przychodów. Na tle konkurencji Hermès wyróżnia się solidnymi wynikami – dla porównania LVMH zanotował wzrost przychodów o zaledwie 1 proc. (84,7 miliarda euro), a Kering odnotował spadek o 12 proc., do poziomu 17,1 miliarda euro. Takie wyniki potwierdzają dominującą pozycję Hermès na rynku luksusowym i skuteczność jego strategii.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 13:38