Już po raz trzeci eksperci NielsenIQ przygotowali niezależny raport o najlepszych innowacjach FMCG wprowadzonych na polski rynek, tym razem analizując nowości wypuszczone w roku pandemicznym.
– Wpływ koronawirusa nie ominął innowacji. Z badań, przeprowadzonych w trakcie pandemii widzieliśmy, że otwartość polskich konsumentów na nowe produkty nieco spadła, ale pozostawała na relatywnie wysokim poziomie. Dużo istotniejszy wpływ pandemia miała na działania producentów, dla nich 2020 rok był jak przejażdżka kolejką górską. Początkowy szok i ograniczenia pierwszego lockdownu de facto zablokowały na kilka miesięcy możliwość wprowadzania nowych produktów na rynek. W efekcie, udział innowacji w wartości sprzedaży analizowanych kategorii spadł rok do roku – komentuje Grzegorz Olkusznik, dyrektor BASES NielsenIQ.
Jednak po początkowym szoku, odblokowano budżety marketingowe, odkurzono odłożone na półkę inicjatywy, wznowiono prace rozwojowe. Spowodowało to odrodzenie zainteresowania innowacjami w drugiej połowie roku, na skutek czego faktyczna liczba nowych produktów na polskim rynku w 2020 wzrosła w stosunku do roku poprzedniego.
– Ci, którzy na innowacje w pandemii postawili, wygrali. 85 proc. marek, których reprezentantami byli laureaci Breakthrough Innovation Poland 2020 odnotowało w ubiegłym roku wyższą dynamikę sprzedaży, niż cała kategoria, w której konkurują – mówi Marek Rudek, Innovation Business Partnera BASES NielsenIQ.
– Pomimo wyjątkowości ubiegłego roku, w czasie rozmów z twórcami najlepszych innowacji 2020 roku powracały motywy znane nam zarówno z lat ubiegłych, jak i ogólnych doświadczeń BASES: o roli zaspokajania realnej konsumenckiej potrzeby w trakcie prac nad nowym produktem, o istotności faktycznego smaku, czy efektywności formuły, o konieczności adekwatnego wsparcia innowacji na rynku – dodają Agnieszka Orłowska-Gawdzik i Artur Borkowski, współautorzy raportu
Wyróżnienia dla najlepszych innowacji 2020 roku przyznano w 14 makrokategoriach FMCG, a laureatami tegorocznej edycji zostały:
- Kosmetyki kolorowe: Eveline Wonder Match (podkłady I pudry sypkie)
- Higiena osobista: Onlybio Hair Balance
- Napoje alkoholowe: Rajska Cytrusówka (cytryna z mango; z limonką; z grejpfrutem; z marakują)
- Piwo: Lech Free 0,0% (Marakuja i Melon; Ananas i Guawa)
- Napoje gorące: kawy Starbucks (kapsułki, ziarniste i mielone)
- Napoje bezalkoholowe: Żywiec Zdrój Zero Cukru (z nutą truskawki; arbuza; cytryny),
- Słodycze: Knoppers baton kokosowy i orzeszki ziemne
- Przekąski: Lay’s Oven Baked Kurki w śmietanowym sosie
- Lody: Magnum Ruby Chocolate
- Shelf stable i inne kategorie spożywcze: Tymbark Musy Warzywa-Owoce
- Gospodarstwo domowe: Coccolino Care ŚRODKI DO PRANIA
- Produkty kulinarne: Delecta MIX DEKORACJI
- Nabiał: Delma 80% Maślany Smak
- Produkty mrożone i chłodzone: Tarczyński Naturalnie Parówki 100% z Kurczaka