Mary Quant, znana z minispódniczek i obcisłych spodni, „Mod looku” wypromowała rajstopy w cukierkowych kolorach oraz mnóstwo „mokrych” sukienek, butów, kozaków i płaszczy przeciwdeszczowych z polichlorku winylu (PVC). Makijaże popularyzowane przez Quant były równie innowacyjny jak jej ubiory. W 1966 roku założyła Mary Quant Cosmetics — i być może był to jej najbardziej dochodowy biznes. Makijaż okazał się niezwykle opłacalny, szczególnie w Japonii, gdzie Quant miał wiernych zwolenników. Mary Quant Cosmetics Japan Ltd. posiada aktualną licencję. The Guardian poinformował, że w Japonii jest ponad 200 sklepów Mary Quant Color, a tylko dwa w Londynie. Quanta odeszła z firmy w grudniu 2000 roku, kiedy sklepy pod jej szyldem generowały szacunkowo 119 milionów dolarów rocznie.
Źródło: Museum of London
Modelka Twiggy Larson zaczęła pracować jako modelka w 1966 roku i stała się synonimem „looku” Quant. Larson opublikowała hołd na Instagramie, mówiąc: Mary Quant wywarła ogromny wpływ na młode dziewczyny późnych lat 50. i wczesnych 60. Zrewolucjonizowała modę i była genialną przedsiębiorczynią. Bez niej lata 60. nigdy nie byłyby takie same. Kondolencje dla jej rodziny, Spoczywaj w pokoju, droga damo Mary.
Victoria & Albert Museum (V&A) w Londynie zaprezentowało retrospektywną wystawę „Mary Quant” w 2019 roku. V&A opublikowało na Instagramie następujący wpis: Nie sposób przecenić wkładu Quant w modę. Reprezentowała radosną wolność mody lat 60. i zapewniła młodym kobietom nowy rodzaj wzoru do naśladowania. Pomogła zdefiniować globalną tożsamość Wielkiej Brytanii jako centrum innowacji w stylu ulicznym, z charakterystycznym wyglądem takim jak płaszcze przeciwdeszczowe z PCW, kolorowe rajstopy i obcisły sweter w prążki. Dzisiejsza moda zawdzięcza tak wiele jej rewolucyjnej i pionierskiej wizji.
Źródło: Amanda Slater from Coventry, West Midlands, UK, CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons
Mary, początkująca projektantka, została przyjęta jako praktykantka do modystki, zanim zaczęła tworzyć własne ubrania, a w 1955 roku otworzyła Bazaar, butik przy King‘s Road w Chelsea. Sklep stał się bijącym sercem Swinging London. Bazar sprzedawał ubrania i dodatki, a mieszcząca się w podziemiach restauracja stała się miejscem spotkań młodych ludzi i artystów. Wkrótce cała dzielnica Chelsea zaczęła przyciągać takie gwiazdy jak Brigitte Bardot, Audrey Hepburn, The Beatles i Rolling Stones. W swojej książce Quant by Quant z 1966 roku Mary wspominała: Mieszkańcy w melonikach biją w naszą witrynę sklepową parasolami, krzycząc„ niemoralne! i „obrzydliwe!” na widok naszych minispódniczek nałożonych na rajstopy, ale klienci napływali, żeby je kupić.
Brytyjska projektantka, która zrewolucjonizowała modę i uosabiała styl swingujących lat sześćdziesiątych, zabawny, młodzieńczy etos wywodzący się z ulic, a nie z paryskiego atelier, zmarła w czwartek w swoim domu w Surrey w południowej Anglii. Matka minispódniczek miała 93 lata.
Czytaj także: Trend makijażowy na "księżną Dianę" nie ustaje