StoryEditor
Producenci
12.12.2018 00:00

L‘Oréal stawia na zieloną chemię

Prawie połowa produktów opracowanych przez L‘Oréal w 2017 roku ma lepszy profil środowiskowy dzięki nowym formułom wykorzystującym surowce pochodzące ze źródeł odnawialnych, uzyskane z wykorzystaniem zielonej chemii.

Koncepcja zielonej chemii opiera się na dążeniach do zmniejszenia zagrożeń środowiska poprzez ograniczenie użycia i powstawania szkodliwych substancji. Za jej prekursorów i ojców uznaje się dwóch amerykańskich chemików: Paula Anastasa i Johna Warnera, którzy w 1998 roku opublikowali 12 zasad zielonej chemii.  

Zielona chemia stała się nową filozofią badań wobec globalnych zagrożeń środowiskowych przed jakimi w obliczu postępu stanęła cywilizacja ziemska. Od ponad dekady stanowi katalizator działań L'Oréala w służbie ochrony środowiska i stanowi ważny element działań firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Zielone fundamenty

L'Oréal jest pionierem tego typu rozwiązań na rynku produktów kosmetycznych. Jako pierwszy zintegrował je w innowacyjnym modelu rozwoju. Wynalezienie nowych molekuł o wysokiej skuteczności przyjaznych dla środowiska było wielkim wyzwaniem dla laboratoriów L'Oréal.  Innowacyjne podejście kosmetycznego giganta do zielonej chemii oparte jest na trzech fundamentach.

Koncern korzysta z surowców odnawialnych, pochodzenia roślinnego, pozyskanych w sposób zrównoważony lub za pomocą zielonej chemii. Rozwijane są przyjazne dla środowiska procesy produkcyjne. Nasi naukowcy dążą do zmniejszenia liczby etapów syntezy, tym samym ograniczając zużycie energii i rozpuszczalników.

Dzięki metodom ekologicznego projektowania opracowuje składniki o korzystnych profilach środowiskowych, zwiększa ich biodegradację i  ten sposób przyczynia się do zmniejszenia zużycia wody. W celu monitorowania postępów w stosowaniu zielonej chemii, L'Oréal opracował zestaw wskaźników, które Grupa wykorzystuje do obliczenia minimalnej ilości odpadów na kilogram wyprodukowanego produktu czy ryzyka środowiskowego generowanego przez uzyskany związek.

Zielone składniki aktywne

Dzięki zastosowaniu zielonej chemii L'Oréal opracował nowe składniki aktywne, których uzyskanie nie byłyby możliwe dzięki tradycyjnej chemii.

Po opracowaniu w 2006 roku pro-xylanu, biomimetycznej cząsteczki cukru pochodzącego z buku mającej szerokie spektrum zastosowania w produktach przeciwstarzeniowych, chemicy z laboratorium L'Oréal kontynuowali badania nad tą grupą związków. 

W efekcie opracowali ramnozę, karageny i rodzinę C-glikozydów. Aż 25 proc. (objętościowo) surowców wykorzystanych w 2017 roku w firmie uzyskano zgodnie z zasadami zielonej chemii. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
21.02.2025 14:27
Natura & Co rozważa sprzedaż międzynarodowych operacji Avonu
Natura & Co

Brazylijski gigant kosmetyczny Natura & Co ogłosił, że prowadzi wyłączne rozmowy z funduszem zarządzającym aktywami IG4 na temat potencjalnej sprzedaży operacji Avonu poza Ameryką Łacińską. Informacja ta, podana w czwartek, wywołała pozytywną reakcję rynku – akcje spółki wzrosły o około 3,5 proc., co uczyniło Naturę jednym z liderów wzrostu na indeksie Bovespa, który pozostawał w tym czasie na stabilnym poziomie.

Plany dotyczące restrukturyzacji Avonu firma ogłosiła na początku 2024 roku, rozważając różne opcje, w tym sprzedaż, nawiązanie partnerstwa lub wydzielenie działalności w osobną spółkę. Proces ten został jednak tymczasowo wstrzymany po tym, jak amerykańska jednostka Avonu, Avon Products (API), złożyła wniosek o ochronę przed upadłością na podstawie rozdziału 11 amerykańskiego kodeksu upadłościowego. W grudniu 2024 roku Natura ponownie podjęła analizę strategicznych opcji dla swojego biznesu poza Ameryką Łacińską.

Obecne negocjacje z IG4 znajdują się na wczesnym etapie, a Natura & Co podkreśla, że wciąż rozważa inne alternatywy strategiczne. Analitycy JPMorgan uznali tę decyzję za istotny krok w kierunku uproszczenia struktury biznesowej spółki, co wpisuje się w jej strategię inwestycyjną. Według nich Natura powinna dążyć do sprzedaży międzynarodowego segmentu Avonu w krótkim terminie, zwłaszcza po zakończeniu procesu restrukturyzacyjnego API.

Potencjalna sprzedaż Avonu poza Ameryką Łacińską może mieć istotne konsekwencje finansowe dla Natura & Co. Z jednej strony firma mogłaby skoncentrować się na bardziej dochodowym rynku latynoamerykańskim, generując stabilny przepływ gotówki i zwiększając potencjał wypłaty dywidend. Z drugiej strony, decyzja o sprzedaży lub innym rodzaju restrukturyzacji może wpłynąć na globalną pozycję marki Avon, która od lat zmaga się z wyzwaniami w konkurencyjnym sektorze kosmetycznym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.02.2025 12:41
Hermès odnotowuje silny wzrost pomimo niepewności gospodarczej
Hermès

14 stycznia 2025 roku Axel Dumas, dyrektor zarządzający Hermès, podsumował wyniki finansowe za 2024 rok, podkreślając odporność modelu biznesowego marki. W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej firma utrzymała stabilny wzrost, co świadczy o sile jej strategii oraz elastyczności zespołów.

Silne wyniki odnotowano na wszystkich rynkach, w tym w Azji, gdzie zrealizowano szereg modernizacji i rozbudowy sklepów. W Chinach ponowne otwarcie sklepu w centrum handlowym MixC w Shenyang w grudniu oraz wcześniejsze modernizacje w Shenzhen i Pekinie przełożyły się na wzrost sprzedaży o 8,9 proc. w czwartym kwartale. Największy wzrost w skali roku zanotowano w Japonii (+22,5 proc.), a kolejne miejsca zajęły Stany Zjednoczone (+15 proc.) oraz Europa (+19 proc. bez Francji). Sama Francja, tradycyjnie istotny rynek dla Hermès, odnotowała wzrost o 13 proc.

Pod koniec 2024 roku wszystkie działy firmy, z wyjątkiem zegarmistrzostwa, zanotowały solidny wzrost. Sukces ten był wynikiem strategii opierającej się na wartościach marki oraz zwiększeniu mocy produkcyjnych. Hermès kontynuował także politykę zatrudnienia, przyjmując do pracy 2 300 nowych pracowników, co sprawiło, że globalna liczba zatrudnionych przekroczyła 25 000 osób.

Mimo globalnych wyzwań firma pozostaje optymistyczna i potwierdza ambitne cele dotyczące dalszego wzrostu przychodów. Na tle konkurencji Hermès wyróżnia się solidnymi wynikami – dla porównania LVMH zanotował wzrost przychodów o zaledwie 1 proc. (84,7 miliarda euro), a Kering odnotował spadek o 12 proc., do poziomu 17,1 miliarda euro. Takie wyniki potwierdzają dominującą pozycję Hermès na rynku luksusowym i skuteczność jego strategii.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 23:21