Podejście zero i less waste to odwrót od bezmyślnego konsumpcjonizmu na rzecz odpowiedzialnego gospodarowania zasobami, podejmowania świadomych i racjonalnych decyzji zakupowych, ograniczenia produkcji odpadów i ekologicznego podejścia do kwestii transportu. W praktyce konsument żyjący w zgodzie tą ideą np. kupuje tylko te produkty, które są mu naprawdę potrzebne, segreguje śmieci i optymalizuje zużycie energii elektrycznej i wody.
Ideę zero i less waste zna i rozumie zdecydowana większość ankietowanych Payback Opinion Poll, bo aż 64 proc. osób, które wzięły udział w badaniu.
– Zero waste to coś więcej niż oszczędzanie, choć w dobie inflacji ma niebagatelne znaczenie dla naszych domowych budżetów. Potwierdza to aż 92 proc. respondentów Payback, którzy zgodzili się, że bardziej świadome zakupy czy ograniczenie zużycia prądu to realna ulga dla ich portfeli. Warto jednak podkreślić, że 47 proc. ankietowanych podejmuje takie działania bez względu na inflację. W przeciwieństwie do 49 proc. konsumentów, dla których rosnące ceny stanowią ważną motywację, aby mocniej zwrócić się w kierunku zero waste – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w Payback Polska.
80 proc. ankietowanych segreguje śmieci, a 44 proc. wybiera opakowania wielokrotnego użytku lub te z recyklingu.
– Warto podkreślić, że ponad połowa konsumentów żyjących w duchu zero waste kupuje artykuły dobrej jakości, które będą im służyć przez długi czas. Jest to jedna z głównych zasad tej idei, według której należy kupować rzadziej, ale starać się znaleźć artykuły wysokogatunkowe, niejednokrotnie z wyższej półki. Dodatkowo, 35 proc. respondentów stara się ograniczać swoje zachcianki zakupowe – komentuje Katarzyna Grzywaczewska.
Jak wynika z badania Payback Opinion Poll, zdecydowana większość, bo 85 proc. konsumentów docenia działania zero waste, które podejmują marki. Wśród tych najlepiej ocenianych pierwsze miejsce zajęły przeceny produktów z krótkim terminem ważności, które wskazało 55 proc. ankietowanych. Na kolejnych znalazły się bardziej ekologiczne opakowania produktów (32 proc.), wyznaczanie miejsc, w których można oddać butelki do recyklingu (31 proc.) i rabat cenowy przy zakupie produktu z własnym opakowaniem (27 proc.).